Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Voltorbon
#1540938
Läst och googlat allt jag kunnat i x timmar innan jag till slut fick för mig att skriva här.

Har kommit över en 2.4d 2008 som stått still i ca 5 månader sedan senaste uppstart. Bilen har innan detta använts väldigt lite då partikelfiltret varit igensatt.

Nu 5mån efter senaste start så startar inte bilen alls, displayen klagar på startspärr se handbok, DSTC ur funktion och kylarvätskenivå låg.

Jag lyckas varken med Elm 327 eller ett annat obd2 verktyg få kontakt med motordatorn i bilen. Jag fick dock kontakt med diverse andra styrdon så som srs. Dock inte motorn, alls.

Jag har plockat motorstyrdonet ur bilen och gjort en optisk kontroll av denna som ser ok ut.

Tips?

Bytt till bättre batteri, bytt batteri i fjärrkontroll, provat med andra nyckeln, haft startkablar konstantström, rykt och ruskat i lite diverse kablar, slagit hårt men omsorgsfullt med näven en liten bit ifrån nyckelisättningen. Fler idéer?

Alternativt finns det någon som kan tänka sig att kontrollera om motorstyrdonet fungerar så jag iaf kan utesluta den?

Mvh Victor nära motorbanan i Falkenberg.
av Voltorbon
#1542201
Nej fortfarande inte löst men min nästa approach är att ta bilen på trailer till riktigt volvoverkstad.

Fick ett tips om att startspärren helt stänger av ecu och därför kan man inte få kontakt med den.
av binkie
#1542261
Voltorbon skrev: tor 25 maj 2023, 06:31 Nej fortfarande inte löst men min nästa approach är att ta bilen på trailer till riktigt volvoverkstad.

Fick ett tips om att startspärren helt stänger av ecu och därför kan man inte få kontakt med den.
Startspärren stänger inte av ECMen helt. Den ska fortfarande kunna svara på nätverket. Du måste mäta ström, jord och CAN till ecm. Can mäts helst med ett oscilloskop.
av Doomis
#1542380
Startspärren kan inte göra ett skit med något. Den meddelar bara saker.
Benämningen startspärr är själva immobilisern.
Eftersom CEM inte har kontakt med höghastighetsnätet på varken ECM eller BCM så får du felkod på "Startspärr" just pga att CEM inte kan jämföra nyckelkoden och skicka den vidare till ECM.
ECM och BCM är tjenis med varandra och ECM skickar då en tumme upp för att serienumret för BCM stämmer till CEM...Men den uteblir ju av naturliga skäl då den saknar kommunikation.
Att slå med en knytnäve på tändninglåset hjälper absolut inte, då tändningslåset inte är orsaken till något av dina fel.
av Voltorbon
#1542834
Ajdå, vilken tur jag inte lämnat in bilen ännu.
Kabelstamsfelsökning gör jag hellre själv.
Doomis, vart i Sverige befinner du dig? Betalar dig mer än gärna för att få hjälp.

Tolkar jag texten ovan rätt om jag föreslår att koppla i och ur samtliga berörda styrdon och inspektera kontakterna?
Nollställer startspärren sig automatiskt när jag hittat och åtgärdat problemet?
av Doomis
#1542841
När det gäller diagnosinstrument så har dom inga ögon utan går efter en del kriterier.
När jag läse din text så får jag uppfattningen att höghastighets CAN saknas till Centralstyrenheten mellan BCM och ECM(kan mycket väl vara fler), det tyder på att de antingen inte har spänning eller att kommunikationen är bruten. Det kan inte ett felkodsintrument avgöra tyvärr. Eftersom i båda fallen krävs det spänning.

Det jag skulle göra är att försäkra mig om att styrenheterna verkligen har spänning genom att mäta. Då ligger det nära till hands att kolla upp reläet som förser ECM och BCM med spänning verkligen gör detta.
Kommunikationen(HS CAN) går inte direkt att mäta sig till utan bra utrustning. Men det gär ju att mäta om slingan är hel med multimeter på Ohm.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]