Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1541785
Insåg nu att bilden blev lite rolig, inte helt olik fotografen..... :-o :-o
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542010
Nu kan jag inte skruva sönder mer. Nu är det tvätt och rengöring som gäller. Toppsckningen har läckt, inte mycket. Men det har läckt ut kompression mot kylkanalerna från alla 4 cylindrar. Främst från 2-an och 3-an, men inget mellan dom vilket var ganska vanligt förr. Eller vanligt var det inte, men när det hände var det vanligare att det läckte där.
IMG_20230523_110049.jpg
IMG_20230523_110049.jpg (2.82 MiB) Visad 1413 gånger
IMG_20230523_142313.jpg
IMG_20230523_142313.jpg (2.84 MiB) Visad 1413 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542102
Har nu tvättat alla delar. Hällde bensin i förbränningsrummet, efter en halv timme var allt kvar = täta ventiler. Jämställde kolvarna och hällde bensin i cylindrarna, efter 10 min. syntes ingen skillnad. Men efter 40 min. Var 2:ans cylinder tom och dom andra sjunkit lite. Inget jag tänker göra något åt, den har ju rullat omkring 50000 mil så lite fel får där vara. Sista komp.provet visade jämt 11 kg på alla. Nästa steg är att flnslipa anläggningssidorna på block och topplock och kolla om topplocket är plant.
IMG_20230524_120933_edit_83207595635740.jpg
IMG_20230524_120933_edit_83207595635740.jpg (3.09 MiB) Visad 1393 gånger
IMG_20230524_111246_edit_83229198357612.jpg
IMG_20230524_111246_edit_83229198357612.jpg (2.64 MiB) Visad 1393 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542166
Har tillbringat eftermiddagen med att montera in dom nya p-boxarna till balasaxlar, vevaxel och oljepumpen. Körde även "över" motorn med avfettning och högtryckstvätt. Lade en pappskiva med magnet över cylindrarna... 😇
Sedan "planslipade" jag topplocket med en träkloss med 320 metallslip papper doppat
i fotogenbaserad avfettning. Där var ett liiitet märke på 4-ans cylinder mellan kylkanalen och cylindern så jag slipade ner topplocket nåågra 100-delar (tog några timmar) men det blev bra och märket försvann. Detta var det enda stället som jag med säkerhet kan säga att kompressionen läkt ut i kylkanalen, dom andra ställena jag skrev om innan var toppackningen dålig men jag kan inte säga säkert att det läckt där. Kollade även skevheten, mindre än 0,25 mm längs och ingenting tvärs (max 0,50 längs och 0,25 tvärs). Så nu ska jag se om jag kan få ut ventilerna så jag kan byta ventiltätningarna. Ventiltryckarna fungerar som dom ska (var lite orolig på dom) så nu kör vi snart igen (om någon vecka 😇...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1542168
Blir ju kanon det där!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542313
Var och skulle låna ventiljjäderbågen igår. Var som jag trodde att min inte funkade. Visade sig att han hade en precis likadan, men en egen byggd "förlängare" som trycker på fjädern. Får låna den på måndag så jag blev "ledig" i helgen. Kanske jag börjar plocka ut för byte av värmeelementet. Så här ser det ut idag. Nya packboxar, även i oljepumpen och nytt drivhjul på densamma. Detta hjul är den "nya" typen som ska hålla, det gamla föll i bitar när jag tog loss det. Väntar på ny skruv (10.9) den gamla (8.8) kan gå sönder.
IMG_20230524_142416_edit_171264761412928.jpg
IMG_20230524_142416_edit_171264761412928.jpg (3.65 MiB) Visad 1354 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542674
Var och lånade ventilbågen. Bytt ventilltätningarna, maskrosjärnet är suveränt att ta ventiltäningar med :-D :-D Knasterna var inte roliga dom är för små för mina fingrar :x
Måste man ta bort klistret mellan topplock och kamaxelhuset helt? Vill inte gärna skrapa där :sick: Kan man lösa det med något? Man känner ingenting, ser bara en färgskiftning.
IMG_20230529_120805_edit_265296534284518.jpg
IMG_20230529_120805_edit_265296534284518.jpg (2.71 MiB) Visad 1301 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542703
Tog en vanlig typ 35 mm spackelspade i stål. Filad med en fin enkelhuggen fil absolut plan i "eggen". funkade bra att skrapa bort limresterna på topplocket mot kamaxelhuset. Det tog ett tag :mad: pinnskruvar :devil: men det blev bra. Ska i morgon skrapa rent kamaxelhusets undersida. Det bör vara lättare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542734
Lucif3r skrev: mån 29 maj 2023, 17:27 Att du inte skruvade ur pinnskruvarna, då hade det ju gått lite enklare :-)
Försökte, gick inte att rubba med dubbla muttrar. Försökte aldrig med rörtången, det funkade ju ändå
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]