Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av TomasL
#1542304
Hallå när ni byter däck är det stor skillnad på ett Volvo klassat däck jämfört med ett annat däck med samma belastning index
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542314
Volvo tillverkar inga däck. Dom tar in anbud från olika tillverkare som alla andra industrier. Håll dig till samma klassning om du är noga. Men en det går att använda en lägre hastighets klassning också om du aldrig om du aldrig utnyttjar bilens maxhastighet. Om du t.ex väljer ett H däck istället för V. Sedan är ofta ett smalare däck med högre profil billigare än ett med bred och låg profil. Detta funkar om man håller sig inom samma rullomkrets
av TomasL
#1542316
Ja vet att inte Volvo tillverkar några däck men en del är klassade Vol så det var det som jag undrar om det är stor skillnad Med vänlig hälsning,Tomas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542322
TomasL skrev: fre 26 maj 2023, 07:24 Ja vet att inte Volvo tillverkar några däck men en del är klassade Vol så det var det som jag undrar om det är stor skillnad Med vänlig hälsning,Tomas
Förmodligen är det främst en prisskillnad. Volvo köper många däck viket kan ge billigare pris, men har dom en egen "logga" på kan det nog bli dyrare. Detta är en gissning dock.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1542323
Har inte nästan alla tillverkare "egna" däck idag? På min bil är det tryckt "POL" och skulle jag byta däck tror jag nog inte att jag skulle bry mig om det.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1542337
Det ligger ju i däcktillverkarnas intresse att förse biltillverkarna med däck som ger högre vinst vid försäljningen när det är dags att byta däcken .
Många "går ju på " att det måste vara däck med biltillverkarens märkning ( VOL, RR ,POL mfl) men det är ju upp till dom . Jag skulle aldrig bry mej om det
Likadant med bromsbelägg , torkargummi , olja mm
av 73k
#1542348
Har kört VOL/vanliga, TO (T0)/vanliga, ☆/vanliga på samma bilar samt samma däckmodeller och har inte upplevt den stora skillnaden man vill påvisa. På vintrarna har jag aldrig haft OEM-orienterade däck.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1542364
Är inte "klassade" däck sämre ? :-D :-D :-D Min XC70 år ju spärrad till 210 kh/h så Volvo ska kunna välja sämre/billigare däck och spara. Däcken jag har nu på tex är godkända för 300 km/h så det är en rejäl marginal mot vad bilen klarar :P :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1542391
Visst ligger det något i det. Tillverkarna kommer ju välja dom "billigaste" däcken dom kan få tag på, som fortfarande uppfyller dom krav som ställs. Och då brukar det ju vara lastindex och hastighetsindex som hamnar väldigt nära gränsen först. Varför betala några kronor extra per däck för ett däck som tål ~33% högre hastighet än bilen är spärrad för? :-D Samma med belastning... För ingen människa lastar ju bilen mer än den är godkänd för, eller hur? ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542394
Lucif3r skrev:Samma med belastning... För ingen människa lastar ju bilen mer än den är godkänd för, eller hur?
Dom flesta däcken "i närområdet" tål flera gånger sitt belastnings index för att t.ex köra till sopstationen i typ 70 km/tim. Kanske lite värre om man har typ 10 - 15 mil och ska ligga "med plattan i mattan" hela vägen. Luftrycket i däcken är myyycket viktigare än belastnings index för en överlastad tur på några mil.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]