Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
#1541707
Undra om Volvos premära motstånd mot ökad rostskyddsbehandling är den ökade vikten som det medför, vet inte kanske går det ganska lätt att lägga på 30 kg mer i vax mm?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1541714
valln skrev: lör 20 maj 2023, 12:49 Undra om Volvos premära motstånd mot ökad rostskyddsbehandling är den ökade vikten som det medför, vet inte kanske går det ganska lätt att lägga på 30 kg mer i vax mm?
Ingen aning. Men i det här fallet är det ju en i grunden dum konstruktion som samlar smuts och fukt mellan balken och ytterplåten. Enkelt och billigt med en pressad/vikt plåt som bara punktsvetsas längst ner men jämför med förra generationen V70...
av Kamp
#1541936
En bekant som nyligen köpt en xc70 16´classic fick höra på besiktningen att han skulle hålla hårt i den då besiktningsmannen menade att de nyare modellerna var sämre byggda (rostskydd, chassi, fjädring etc).
av efraiem1
#1542185
Hur står sig sista årsmodeller av V70 i jämförelse? Mot XCn och V90 menar jag.
Tänker rent kvalitetsmässigt


Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
#1542229
Kvalitet i vilket avseende då? Elektriskt? Korrosion? Slitage? Slitstyrka på stolklädsel?
Det finns många parametrar, så det kan vara svårt att jämföra.
av Lövet
#1542236
Finns ju alltid de som hävdar att föregående modellen är mycket bättre. Tittar man på exempelvis 945 Classic så är det också en vansinnigt överprissatt bil sett till vad man får. Men det finns ett gäng som inte vill ha nåt annat.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1542282
Lövet skrev: tor 25 maj 2023, 16:42 Finns ju alltid de som hävdar att föregående modellen är mycket bättre. Tittar man på exempelvis 945 Classic så är det också en vansinnigt överprissatt bil sett till vad man får. Men det finns ett gäng som inte vill ha nåt annat.
Jämfört med andra 940 är ju en Classic väldigt bra, men så bra att den är värd tredubbla priset mot en vanlig SE? Njae...

Hade gärna skaffat en XC70 Classic, men prisbilden just nu är galen. Och rostskyddet lär ju inte vara bättre än på min V70 -11, jag vet ju vad jag har men inte vad jag får.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1542284
Kamp skrev: mån 22 maj 2023, 19:04 En bekant som nyligen köpt en xc70 16´classic fick höra på besiktningen att han skulle hålla hårt i den då besiktningsmannen menade att de nyare modellerna var sämre byggda (rostskydd, chassi, fjädring etc).
Om rostskyddet är ännu sämre på SPA-bilarna lär vi se horribla rostburkar inom några år.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 30

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]