Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JcN
#1540974
Hej!

Jag hjälpte svärmor med sin v40cc -16 (tillv. 1505 motor D4204T14) då hon fick nedslag på bakbromsarna vid besiktning. Märkligt nog så var bromssköldarna V och H bak borta, bara rostiga plåtflikar kvar närmast hjullagret.

Är detta något som har varit/är ett känt problem? Är det så undermålig kvalitet från fabrik? Galvaniska strömmar? Någon mer som varit med om detta?

Bilen köptes från en större Volvo-handlare i regionen där de hade den som demobil.

// Jonas
av VolvoJull3
#1540988
Mina är också dåliga, går att bryta bort delar från dom. Tyvärr måste hjullagret bort för att sätta dit nya. Jag ska göra detta undet semestern. Hjullagrets bultar är lika dåliga så jag kommer nog behöva använda rondellen är jag rädd för. Det ska vara torx 50 men på mina finns inga tänder kvar utan ser mer ut som insex, så dåliga är dom.
av JcN
#1541122
Ja, jag tittade in bakom för att se hur det såg ut och de skruvskallarna såg inte heller vackra ut. Hon frågade om jag kunde tänka mig att sätta dit nya sköldar men oklart om jag vågar ge mig på det.
Möjligt om jag kommer åt att slipa bort skallarna (om de blir runda) och korsvis lufthamra ut lagret mot skruvarna. Antar det är enda sättet att rädda lagret om det sitter fast i spindeln.

// Jonas
av VolvoJull3
#1541272
Japp, jag har införskaffat nya lager, mina är inte dåliga men fick tag i SKF lager med nya skruv för 750:- styck. Tycker det är värt att byta när man har ur dom, speciellt om man måste vålda/skära med rondellen :-)
av Erik Å
#1541291
Nu vet jag inte hur sköldarna ser ut på dessa bilar men det verkar generellt som om biltillverkarna har fått övertro till galvaniserad stålplåt. Galvaniseringen är bortfrätt av vägsaltet redan efter 2-3 vintrar enligt min erfarenhet och sen är det blott 0.5mm stålplåt kvar.. gissa om det rostar hål snabbt :bored:
Om man hade lagt pulverlack eller underredsmassa utanpå galvaniseringen hade den kunnat överleva bilens livslängd.
Jag håller precis på att måla ett par nyinköpta bromssköldar med Hammerite hammarlack smooth, hatar rost :-)
De gamla hängde faktiskt med 24 år men då har jag ju smetat rostskydd på både in- och utsida med några års mellanrum. Annars hade de försvunnit för länge sen..
av VolvoJull3
#1541414
Ja det är konstigt att bilar som tillverkas i fabriken i Belgien får rostproblem, jag minns den förgående V40 modellen som byggdes på Mitsubishi grund också hade rost problem, min V40 årmodell 2014 tillverkad 2013 har endel rostproblem som jag försöker åtgärda för att att ha kvar bilen ett tag till. Men mina två V70:s som jag äger
/ ägt har sköldarna varit helt okej skick på även efter 13 och 9 år i bruk. Fast båda har börjat rosta över framrutan istället.

Har införskaffat bättre begagnade sköldar från skroten som jag tänkt byta till nu under semstern , kanske är smart att göra som du att pensla på något extra skydd.
av JcN
#1541536
VolvoJull3 skrev: ons 17 maj 2023, 20:59 Ja det är konstigt att bilar som tillverkas i fabriken i Belgien får rostproblem, jag minns den förgående V40 modellen som byggdes på Mitsubishi grund också hade rost problem, min V40 årmodell 2014 tillverkad 2013 har endel rostproblem som jag försöker åtgärda för att att ha kvar bilen ett tag till. Men mina två V70:s som jag äger
/ ägt har sköldarna varit helt okej skick på även efter 13 och 9 år i bruk. Fast båda har börjat rosta över framrutan istället.

Har införskaffat bättre begagnade sköldar från skroten som jag tänkt byta till nu under semstern , kanske är smart att göra som du att pensla på något extra skydd.
Ja, såg att jag kan köpa sköldar för 2-300kr på demontering, blir att beställa ett par och sen gå på problemet enligt vad jag tidigare skrivit. Antar jag kan köpa nya skruv hos närmaste ÅF. Alt om jag får reda på storlek och gängstigning svänga förbi järnhandeln och köpa skruv med 6-kantskalle istället för torx.

// Jonas

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]