Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1527472
Har en v70xc från 2002 som har en del fel och brister. Har gått ca26000 mil. Till att börja med så varnar den för att det inte är något oljetryck, främst när man drar på lite. Lampan har innan blinkat till någon gång ibland. Misstänker att det är igensatt vevhusventilation och kanske tjockt nere i sumpen? Motorn verkar också läcka olja. Är oljigt på motorkåpan kring oljelocket. Kanske kan bero på ventilationen också? Om det blir övertryck?
Om det inte är vevhusventilationen vad kan det vara då? Går det att plocka ned tråget utan att hissa motorn eller något sådant?

Sedan funkar inte servot. Läcker kring slangen in i pumpen och lågt med olja i behållaren. Skulle kanske kunna vara detta som orsakat oljan på motorkåpan också?

Sedan tycker jag att lådan drar lite dåligt/sent. Är i och för sig ovan att köra automat. Tror det är gertronic lådan eller vad den kallas. Spola lådan som gäller? Och kanske mjukvaruuppdatering? Läste någon stans att om oljan aldrig är bytt är det lika bra att inte byta. Kan det stämma verkligen?

Tack för tips och råd!
#1527485
Jag skulle börja med att göra rent vevhusvent och kolla silen i oljetråget precis som du är inne på. Jag vet inte hur det ser ut på en -02:a, men på en -05:a går det bra att ta bort tråget utan att hissa motorn. Det är lite trångt och man får lirka lite, så jag rekommenderar att du övar några gånger på att sätta det på plats innan du lägger på den flytande packningen.

Jag skulle i alla fall spola lådan, men det är ju ingen garanti att det hjälper.

Det är under förutsättning att du är lite händig. Om den har alla dessa fel och dessutom läcker olja så är det väl risk att ett verkstadsbesök kostar ungefär vad bilen är värd.
#1527494
Tack för info! Finns ny oljesil att köpa eller är det bara att göra rent den gamla? Det är alltså bara flytande packning till tråget? Vad bör man använda för packnings klet?

Blir nog sköljning framöver men motorn får gå först!
Tack!
#1528052
Det går att rengöra silen som består av ett stålnät inpassat så det liksom buktar ut ur en hållare som ser ut som en, tja, trumpet. Ibland blir filtret så fullt av gegg att utbuktningen sugs inåt istället och då blir inloppet väldigt litet med påföljd att motorn inte får olja från sumpen.
Håll koll på de två långa skruvarna (till tråget) närmast växellådan så du inte förväxlar de två vid återmonteringen. Det blir ett djäkla oväsen och du får under och skifta de två rätt igen vilket ju är djäkligt irriterande.
#1539178
Har plockat ned tråget och vevhusventilationen nu, tråget fullt med gägga och koksad olja, de två kanalerna in i motorn från oljefällan var till hälften fyllda med klet.
Frågan jag ställer mig är hur mycket ska man göra rent.
Kanalerna är ju givet men i övrigt, ska man försöka skrubba bort gammal olja som sitter på insidan av blocket? Oljetråget är ju i princip omöjligt att få rent på alla ställen. Hur bör man bäst gå till väga. Ska man försöka rensa oljeksnalerna i motorn eller räcker det med kanalerna till vevhus?
Kanske försöka sig på en invändig motortvätt?
Kom gärna med förslag och tips på hur ni har gjort
#1539194
Jag skulle tro att det är ganska meningslöst att försöka göra rent blocket om du inte tänkt skruva isär hela motorn, nöj dig med tråget och vevhuskanalerna.
Det bästa är nog om du kan hitta någon firma som kan stoppa in tråget i en hetvattentvätt och diska det, det som inte lossnar då lär inte lossna under färd heller. Manuell avfettning + diska är ju lite svåråtkomligt som du märker.
av Per L
#1539340
När du ändå har oljetråget borta kan det vara en bara idé att plocka bort någon eller några lageröverfall (vevlager och ramlager) för att se hur dina lager och vevaxeln mår.

Har din oljetryckslampa lyst/blinkat är de troliga orsakerna antingen en defekt givare eller dåligt oljetryck. Oljetrycksgivaren tänder lampan när oljetrycket hamnar under ca 0,5 bar. Ett normalt oljetryck är runt 2-4 bar när man kör och ca 1 bar på tomgång. Har du kört "länge" och dessutom belastat motorn med lysande/blinkande oljetryckslampa är det absolut inte bra för lagren i din motor om oljetrycksgivaren är hel.

Det bästa sättet att klara en motor när oljetryckslampan lyser/blinkar när man kör är att omedelbart stanna motorn och bogsera bilen till en verkstad för att kolla upp vad som är fel

Det låter inte längre när man m&ou[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]