Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har Problem Med Oljelampan Vid Kallstart. (Annan Tråd ANG Oljelampan)Men Nu Åter Till Ett Nytt Problem. Oljan Luktar Bensin ?

Misstänker Motorn Är Tvärslut Rakt Igenom. Bytat Olja efter 100 Mil Var Den Tunn Som Vatten. Och luktade Bensin. Bytat Filter + Olja Igen. Luktar Bensin Igen + Oljan Blir Tunn. (Enligt Min Mening) Oljefiltret Är Volvo Orginal

När Olja + Filter Byttes Lös Oljelampan Konstant Ett Par Sek. Sedan Slocknade. Så Fort Oljan Är Andvänd Blinkar Den När Motorn Är Kall Slocknar Strax Inannan Motorn Upnått Arbetstemp.

Skruva Av Oljepåfyllnadslocket och luktade. Luktar Bensin? + "Ryker" Ur Hålet?.

Motorn Går Som En Dröm Inga Missljud Eller Tecken På "Trötthet" Den Varken Ventilknackar Eller Bankar. Tuffar På Bra För Att Vara Automatare. Stänker Runt Olja Uppe I Toppen När Man Lyfter På Locket Vid Tomgång. Om Rätt Mängd Pumpas Runt Vet Jag Inte.

Dricker Inte Mer Bensin Än Den Skall.

Vad Tidigare Ägare Andvänt För Olja I Motorn Har Jag Ingen Aning Om Säkerligen Inte Hon Själv Heller Nu Andvänds Billighetsolja 15/40 Haft Den I Min Andra 740 Med B230F Motorn Inga Problem Där Fast Den Motorn Hade Sett Sina Bästa Dagar.

Finns Det Oljegivare På Automatlådan Som Går På Samma Lampa Som Oljegivaren På Motorn ? Enligt Stickan Är Oljan OK i Automatlådan.

Kan Oljegivaren Vara Kass Och Dumma Sig När Motorn Är Kall ?

HJÄLP ! :(
Användarvisningsbild
av lilleman
det finns ingen oljetrycksgivare på automatlådan.prova och byta oljetrycksgivaren kan ju vara värt ett försök så har du ju iallafall
eliminerat ett fel lycka till mvh/roger :) visst är det gött med automatlåda
skulle vara lag på det :lol:

men det verkar skumt att den späder ut oljan med bensin
kör du många korta sträcker med kall motor.
av Hemulen
Hej. Klassisk fråga:Har du några felkoder? Onödigt tjock olja på vintern.
av UnbeltedLion
Hemulen skrev:Hej. Klassisk fråga:Har du några felkoder? Onödigt tjock olja på vintern.
inte kollat felkoder. ja möjligt men den var billig :)
av UnbeltedLion
lilleman skrev:det finns ingen oljetrycksgivare på automatlådan.prova och byta oljetrycksgivaren kan ju vara värt ett försök så har du ju iallafall
eliminerat ett fel lycka till mvh/roger :) visst är det gött med automatlåda
skulle vara lag på det :lol:

men det verkar skumt att den späder ut oljan med bensin
kör du många korta sträcker med kall motor.
flickvännen som kör inte jag :) hade manuell 740 innan men den brann upp när hon körde :) skall byta givaren på måndag. men visst e d lite lyx med tomatlåda :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ta å börja med ett kompprov...så får du ett hum om motorns kondition!
av UnbeltedLion
Jocke S. skrev:Ta å börja med ett kompprov...så får du ett hum om motorns kondition!
inte gjort det ennu. gjorde d på den gamla men så surt väder för det nu :(

har tillgång till en komptestare så .. får väll göra d nån dag
Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Är BMS nollat så bilen vet att batterie[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]