NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martin87
Hej,

Detta är min första tråd :)

Jag har en Volvo V50 D2 sent 2008. Den börjar varna för fullt sotfilter hela tiden. Slocknar när jag kör på motorvägen. Kommer tillbaks två dagar senare.

Min vän har en OBD läsare och vi såg att DPF trycket var på 43 vid ca 860 rpm. När varvtalet går till 3000rpm så ökar trycket till ca 110.

Vad betyder detta? Är partikelfiltret fullt?

Bilen har kört 21.000 mil. Partikelfilter ej bytt. Servats enl. Serviceboken.

Tack för alla tips och trix ni ger mig.

Mvh
Martin
av flub
Får inte ihop din motorkombo?
D2 (D4162T) kom väl först sent 2010 i (2011ans modeller)
Innan hette de 1.6D (D4164T)

Har du en 2.0D ? (D4204T)

Känner inte igen siffrorna du får men du kanske får i en annan skala? Vilken skala får du värden i?
av Martin87
Hej!
Jag är dålig på detta. Men min bil är D2.0 V50 disel. Trycket i DPF visar i hPa enheter.

Ju större värde det är, desto större skillnad är det, vilket talar för att filtret är täppt. Stämmer detta?
av Alx
Då är det en 2.0 D. Filtret ska bytas varje 12000 mil på manuella. Trycket ni läser av är tryck före filter och det bör inte vara mer än 10 på tomgång
av Martin87
Tack för svaret :)

Den är automat.

Då blir det kanske en dyr historia :(

Var kan man köpa ett bra partikelfilter?

Jag kör med bilen ungefär 250km om dagen, ska jag tänka på något speciellt? Är det farligt att köra? Ska jag se till att bilen inte håller högt varvtal?

Ursäkta för dessa märkliga frågor :)
av dieselputte
Se till att kolla oljenivån så den inte späds på pga täta regenereringar. Då kan du få "runaway diesel" och det enda sättet att få stopp på det är med manuell låda, sopa i högsta växel och släpp upp koppling så det blir käringstopp. Kan rentav vara farligt med automat och vetefan hur man får stopp med automat? Obs man kan inte stänga av med nyckel då motorn lever sitt eget liv på vevhusets gaser vid rusning. Alternativt kan man kväva insuget. Rusar motorn själv så blir den ofta totalskada.
av Martin87
robinb3rgsten skrev: ons 26 apr 2023, 06:53 Finns väl medel o hälla i tanken som ska hjälpa till o lösa sot i dpf kan ju va värt o prova
Hej,
Tack för tipset :)

Visste inte om detta faktiskt. Om sotfiltret varnar några veckor efter denna procedur då kanske det inte finns en annan lösning än att byta filtret :/
av Martin87
dieselputte skrev: ons 26 apr 2023, 12:01 Se till att kolla oljenivån så den inte späds på pga täta regenereringar. Då kan du få "runaway diesel" och det enda sättet att få stopp på det är med manuell låda, sopa i högsta växel och släpp upp koppling så det blir käringstopp. Kan rentav vara farligt med automat och vetefan hur man får stopp med automat? Obs man kan inte stänga av med nyckel då motorn lever sitt eget liv på vevhusets gaser vid rusning. Alternativt kan man kväva insuget. Rusar motorn själv så blir den ofta totalskada.
Tack för tipset, läskigt läge :/

Det vill man inte hamna i. Kanske lägga växeln i N och sedan vrida nyckeln till läge 1?

Ska kolla oljan så att den inte ökar.

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]