Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1537262
Jag har Start - Stoppfunktion i min bil med automatlåda, som då alltså känner av bromspedalen.
Har alla "moderna" bilar med Start - Stopp ett extra mindre batteri till funktionen?
Eftersom man sällan kan se det extra batteriet så vet jag inte om jag har något och handboken säger inget om det (som jag har hittat, 250 sidor).
Jag stödladdar batteriet väldigt ofta då jag ofta kör korta körningar med korta ärenden. Det hänger ihop med motorvärmesystemet som har inbyggd batteriladdare. Men jag laddar oftare än jag använder motorvärmaren. (Valfritt med fjärrkontroll)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1537264
Mina två senaste bilar med start/stop har inte haft ett extra batteri som Volvo utan klarat sig fint med ett batteri.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1537427
I vår nya Subaru sitter 2 st batterier i motorrummet. Dom ser identiska ut men har olika typ beteckning. Det ena är bara för start och stopp. Sedan sitter där ett 110V batteri bak i bilen för eldriften.
"Rådlös", en fråga om etanoldrift. Hur mycket mer drar din Ford när du kör på E85? Har kört i 2-3 månader nu på etanol, och den drar c:a 2 dl mer vid "stadskörning" och c:a 1 dl vid långkörning. Motorn är en direktinsprutad bensinmotor med 12,5 i kompförhållande vilket man bör ha på en etanolmoterer för att "hålla ner" förbrukningen på "bensin nivå".
av Rådlös
#1537438
Jag återkommer med siffror. Jag har inte kollat på länge. Men när bilen var ny så hade jag någon utskrift från någon "bildatasida". Där stog det att förbrukningen, blandad körning på bensin skulle vara 0,68 l/mil. Ta inte detta som en "sanning" för det stog faktiskt samma siffror för E85!!! Så någon sorts tryckfel eller faktafel var det från den bildatasidan (som jag har glömt namnet på).
Det visas i färddatorn siffror på den aktuella förbrukningen, alltså inte med fördröjning utan direktsiffror. Och det kan ju bläddra rätt så rejält beroende på hur och var man kör. Man kan ligga under litern men det är mer i enstaka tillfällen. Jag tror mer på nära eller någon decimal över litern. Det är automatlåda.
Men jag skall kolla lite mer aktivt när jag kör dom närmaste dagarna.
I sammanhanget kan jag berätta om en annan datauppgift. När bilen var "nysläppt" 2019 skrev tidningen Vi Bilägare om en test och provkörning som dom hade gjort. Min bil har den "lilla" motorn på 1,5 liter. Det var den dom provkörde också. Men så gjorde dom en "redaktionell sammanfattning" av sin test. Där angav dom förbrukningen på den större motorn på 2,0 liter! Det säger ju sig själv att den blir högre ju större cylindervolym man har. Och har man provkört en bil och skall ge omdöme, då är det ju den aktuella bilen som skall redovisas. (Jag tror den större motorn är på 2,0 liter, men jag är inte helt säker)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1537519
Subarun har ju en mätare liter/10 mil. Den nollas automatiskt vi tankning. Tankar vi bilen varm med bensin så kan man få neråt 5,8 liter vid sommarväglag och långkörning. Den är väldigt "trög", så man får köra några km innan den ändrar sig när bilen är varm. Annars blir det omkring 7,5 liter. Nu efter några kallstarter (E85) visar den 9,5 l När det var minusgrader var det över 10, 5 l. Ska köra en runda i morgon (c:a 20/25 mil) och då startar vi med kall motor och mätaren bör visa närmare 9,5 l efter någon km. Får se om vi kommer under 8 l under dagen. 0,8 l/mil på E85 är godkänt, 0,95 är (tycker jag) alldeles för mycket.
Har kollat mätaren mot verklig förbrukning och den stämmer ganska bra.
Motorn är en 2,0 l boxermoter på 150 hk plus en elmotor på 20 hk som "går in" och "hjälper till" i framför allt stadstrafik.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1537750
lennarte skrev:Får se om vi kommer under 8 l under dagen. 0,8 l/mil på E85 är godkänt, 0,95 är (tycker jag) alldeles för mycket.
Körde omkring 25 mil i södra Halland och norra Skåne och den slutade på 8,5 l/10 mil. Hälften motorväg (omkring 90 - 100 km/tim) och resten 50 - 70 km region vägar. Får se vad det blir när vi tankar nästa gång. Tanken är ganska liten (48 l) så det har tankats märkbart oftare nu i vår.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1537819
lennarte skrev: ........ Tanken är ganska liten (48 l) så det har tankats märkbart oftare nu i vår.
Då blir räckvidden som på en normal helelbil. :-) Vad ska eventuella köpare med räckviddsångest säga om det? För er blir kanske lättare att överväga elbil nästa gång? Fast så är det där med husvagnen. Ja ja, det passar inte alla, jag vet! Men räckvidden är som en elbil. ;-)
av Rådlös
#1537850
Nu har jag kollat färddatorn under lite bättre (riktiga) förhållanden. Den säger: Medelförbrukning 10,9 på 100 mil. (Alltså 100 körda mil, men "översatt" till liter per mil skulle det bli medelförbrukning 1,09 liter per mil). Jag kör alltid på E85.
Om jag jämför med min förra bil V70 2.0 F -08, så hade den en medelförbrukning på 1,18 l per mil. Den motorn (också Ford) hade 147 hkr och 190 Nm i vrid och manuell låda. Kördes också alltid på E85. Den här betydligt modernare Ford Kuga har 1,5 liter cylindervolym. 150 hkr och 240 Nm i vrid. Den har bl.a direktinsprutning men automatlåda. (Därav förbrukningssiffrorna). Just nu har jag kört 3 556 mil med den. Pensionär, så jag kör inte regelbundet alla dagar. Vägverket benämner den som terrängbil trots att den bara är framhjulsdriven. Men den har för all del 30 cm markfrigång. Nu är jag gammal och krokig med bl.a dålig rygg och nacke, men om man skall göra något under bilen behövs det ingen domkraft.

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]