Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Minns inte hur det såg ut på 940, har en V70 mk 1 själv. Om man lyfter plastgallret (det är väl plåt på 940? :-) ) över luftintagslådan/torkardiket framför vindrutan så ser man ett avloppshål i vardera ytteränden av lådan. Från dessa går slangar ner i hjulhusen och slangarna är idiotiskt nog fastsatta med ett buntband i nederänden. Det skulle varit helt okej om inte buntbandet gick tvärs IGENOM slangen i nederänden. Blir en perfekt fälla för tallbarr och annat skräp. Så man måste rensa dessa regelbundet, annars blir det stopp och översvämning som kan rinna in i kupén.
V70:n har också två slangar till som går till plastgallrets framkant. Alltså två slangar på vardera sidan, totalt fyra.
Men 940 är säkert helt annorlunda :-)
Hade bort plåten mellan vindruta och motorhuven på min 745-a för några veckor sedan när jag letade vattenläcka. Det var förmodligen vindrutan som läckte för det har inte kommit in en droppe efter bytet. Avriningen via sidorna är så stora att jag utan vidare får ner handen en bit. Och hålet till fläkten och ventilationen är 2 - 3 cm högt och "kragat" utåt lika mycket. Så det är i princip omöjligt att få in vatten den vägen. Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på 940 men det är ju (i princip) samma kaross.
Är där en vattenkyld oljekylare och automatväxellåda är den nog misstänkt. Den sitter i "kylvattenkylaren" så det är ju nära "till hands". Men, värmeelementet måste då också vara trasigt, eftersom det kommer ut genom ventilationen. Vet att det sitter o-ringar på senare modeller (850, V70) men på min 740 (och förmodligen på 940) sitter slangarna från motorn direkt på elementet i motorrummet.
Dränering och täthet är ju enkelt att testa med brutal-metoden; häll en hink vatten på vindrutan och kolla att det rinner ut.. men inte via kupén :-D

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]