Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1535915
Nu kom denna smäll som ett brev på posten :-(

Har ett skramlade ljud när kopplingen är nertryckt.

Nu kom dom fram till att svänghjulet är kaputt. :-o

Är det ett vanligt problem på dessa bilar?

Det är en S70-98 144 hk manuell det gäller.
av pop
#1536010
Lucif3r skrev: tor 30 mar 2023, 23:19 Vanligt vill jag väl inte påstå, men det händer allt.
Tackar. Jo klart att det kan hända det förstår jag :x

Men det är fan inte lönt att laga det för då ska man byta koppling samtidigt och det är inte billigt :x
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1536023
Kopplingen är väl istortsett den minsta kostnaden... Den stora kostnaden är ju arbetet. Bara det brukar ju kosta allt från 7 till 10k på verkstad.
Men eftersom arbetskostnaden är så stor så gör man bara dumt att utelämna något. Så ska svänghjulet bytas, så byter man koppling också, och givetvis packboxen för 80kr bakom svänghjulet. Det blir en stor engångskostnad, men det är ju ändå bättre än att behöva lägga ut ytterligare 7k+ i arbete någon vecka/månad senare...

Exakt vad konsekvenserna kan bli av ett rasat dubbelmasse svänghjul vet jag dock inte, förutom att det låter h-e om det. Men det är väl möjligt att det kan gå att ignorera för tillfället iaf..
av Erik Å
#1536045
Har vi inte kommit fram till att det inte sitter dubbelmassesvänghjul på "före-2000" bensinmotorer? ;-)
Men då är det ju konstigt, vad finns det på ett passivt svänghjul som kan gå sönder?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1536049
Det kan sitta ända från 97. Invändig slav=dubbelmasse. Nästan iaf, några har inte det men det är då inte många.
av Erik Å
#1536052
Var det inte dieslarna som hade dubbelmasse? Låter väldigt konstigt om man har blandat på bensinmotorerna..
Jublade jag för tidigt när jag fick veta att min B5244S2 -00 inte har dubbelmasse.. ? :-)
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1536060
Precis, det är övergång -98, men bilar fick dubbel på garanti för att det skramlade.
Dieslarna hade alltid dubbelmasse tror jag, har demonterat -96 850 tdi och den hade dubbelmasse iaf. Helt irrelevant egentligen mtp att det är en vw konstruktion.
av pop
#1536094
Lucif3r skrev: fre 31 mar 2023, 16:49 Kopplingen är väl istortsett den minsta kostnaden... Den stora kostnaden är ju arbetet. Bara det brukar ju kosta allt från 7 till 10k på verkstad.
Men eftersom arbetskostnaden är så stor så gör man bara dumt att utelämna något. Så ska svänghjulet bytas, så byter man koppling också, och givetvis packboxen för 80kr bakom svänghjulet. Det blir en stor engångskostnad, men det är ju ändå bättre än att behöva lägga ut ytterligare 7k+ i arbete någon vecka/månad senare...

Exakt vad konsekvenserna kan bli av ett rasat dubbelmasse svänghjul vet jag dock inte, förutom att det låter h-e om det. Men det är väl möjligt att det kan gå att ignorera för tillfället iaf..
Jo arbetet är den stora kostnaden tyvärr och det är jag inte så sugen på att kosta på mig. ;-)

Får hoppas att det håller ett tag iallafall. ;-)

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]