Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GROTTIS
#1535926
Köpte en xc70 -16 på bilfirma ej Volvo akut. fick upp felmeddelande voc service erfodras. viste inte så mycket om voc aldrig haft tidigare körde hem bilen in hos min lokala auktoriserade verkstad skrev över abonnemanget på mig. ut till bilen gött väder glad nu ska de funka TÄNKTE jag men fan heller appen kopplar ej upp mot bilen....... boka tid till felsökning samma dag.
de säger att voc boxen inte svarar felkod kommer inte ihåg vilken felkod. men inget batterirelaterat utan det var typ kommunikations fel enhet svarar inte ? inget specifikt.n verkstaden trodde om jag hade tur att det kunde vara batteriet till voc. boxen som var skrot? eller bara en mjukvaruuppdatering som behövdes. mmmmmm ungefär lika som när jag själv mekar bilar med andra ord jävligt osäkert 😂 fick pris på 4500kr ca för batteribyte men om boxen skulle vara skrot så prata dom om runt 17500kr galet dyrt. ringde min bilhandlare där jag köpt möget. efter två dagar så säger han att voc inte ingår i garantier från bilfirman är det någon som varit med eller vet något om detta? för det känns jävligt skumt att jag ska behöva stå för något ? eller ska jag byte batteri själv ? 2000kr va i helvete 🤦‍♂️ om det inte är det som är fel köpa en box på skroten be min bymekaniker ladda ner rättt programvara ?? vad hade nio gjort? verkstaden vill jag ska åla in med bilen försöka med batteriet men fan jag vill ju inte stå för den kostanden alls fan gör jag ?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1535934
VOC fungerar även om backupbatteriet är slut. Den varnar dessutom redan när det bara är 30% kvar, eller nåt sånt, för att man ska hinna fixa det innan det dör helt. Backupbatteriet sitter där för att VOC ska kunna ringa efter doktorn om du bränner in i ett träd så dant att bilens normala 12 V-försörjning till VOC går åt pipan.

Så när den inte pratar med dig och bilen för övrigt fungerar som den ska, då är det inte reservbatteriet det är fel på.
av GROTTIS
#1535939
precis min tanke mmm nä fan det blir hårdhandskarna om inte bilfirman åtar sig att laga bilen utan kostnad. annars blir det hårdhandskarna så att säga
av erniefågelholk
#1535943
Konsumentköplagen gäller Alltid
Bilfirman får stå för allt i 2 år, dock ej förbrukningsvaror( torkarblad, bromsbelägg mm)
Förutsatt bilens ålder miltal, vad man kan förvänta sig
av normal livslängd för reklamerad del
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1535953
Precis som texten ovan. Meddela de skriftligt med. Meddela även att om de inte vet vad KKL är (konsumentköplagen) så kan du hjälpa de med en länk… Det är dock inte alls säkert att du får ersättning för redan utlagda utgifter, det är upp till firman hur de vill lösa problemet. Din skyldighet är att snarast meddela firman men det ska lagas utan kostnad för dig

Är de anslutna till MRF?

Står det något om detta fel i bilens varudeklaration? Om så har du inget att hämta eftersom du godkänt felet vid köpet om ni inte infogat annan text i köpekontrakt
av GROTTIS
#1536054
Står inget i varudeklarationen om felen. Om de är anslutna vet jag faktiskt inte men ska absolut kolla upp det. Och skicka länken om KKL till dom.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1536062
GROTTIS skrev: fre 31 mar 2023, 20:40 Står inget i varudeklarationen om felen. Om de är anslutna vet jag faktiskt inte men ska absolut kolla upp det. Och skicka länken om KKL till dom.
Precis, då kan du visa en kopia på bilens varudeklaration, de vet självfallet hur KKL fungerar men man måste ”trycka upp det i ansiktet” på vissa.
av Doomis
#1536074
Det är riktigt otydligt vad som framgår vad felet är i det här fallet.
Om det är kommunikationsfel så kan du ju helt utesluta batteriproblemet. Det går heller inte att gissa sig till något fel i det här läget.

Om jag tolkar dig rätt så har du i det närmaste köpt bilen nyligen. Hade jag varit i din situation, så skulle jag åka in och lämna över nycklarna till säljaren och säga "varsågod, här är nycklarna, ring när den är klar". I det här fallet finns det inga oklarheter om vad eller vem som ska åtgärda problemet för dig. Visst, det uppkommer en del obekvämligheter eftersom du blir av med bilen en tid som du inte kanske hade räknat med. Där är det upp till säljaren om han vill kompensera dig även för det besväret.

Sen är det fel att det är 2 års garanti på en 7 år begagnad gammal bil. Det är helt fel. 6 månader har du rätt till. Om inte säljaren själv uppger längre garantitider på motor och drivlina. Vilket kan förekomma i vissa fall.
av GROTTIS
#1536093
skickade ett bestämt men trevligt mail till bilhandlaren. ska för övrigt säga att de varit riktigt trevliga men ändå med en liten tvist att de inte ersätter styrboxar mm 🤷‍♂️ men får se om de blir andra toner nu när de läser mailet. för övrig vet ni om de kan bestämma att bilen ska lagas på verkstad hos någon dom brukar använda i i GBG där firman befinner sig. Eller kan jag begära att de använder en här uppe i Skaraborg/Skövde? gillar som sagt bilen som för övrigt är i gott skick med all den utrustning jag vill ha så surt jävlar om de vill göra återköp eller liknande 😂
av ChristerN
#1536100
GROTTIS skrev: lör 01 apr 2023, 11:40 vet ni om de kan bestämma att bilen ska lagas på verkstad hos någon dom brukar använda i i GBG där firman befinner sig. Eller kan jag begära att de använder en här uppe i Skaraborg/Skövde? gillar som sagt bilen som för övrigt är i gott skick med all den utrustning jag vill ha så surt jävlar om de vill göra återköp eller liknande 😂
Firman bestämmer vem eller vilka de vill ska fixa bilen.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]