Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av S90T5
#1535941
Hej! Jag skulle höra med er om vad ni anser vara lågprofildäck. Jag har 245/45-18 på vintern och på sommaren har jag 255/40-19. Är båda lågprofildäck? För på vintern är det väl knappast bra med lågprofildäck? Bilen är en S90 T5 2018 R-design med sportchassi samt lite sänkt från fabriken om det har någon betydelse. Skriv ner vad ni tycker och anser.
av Recharged
#1535950
Många menar på att en däck med en profil under 50 klassas som lågprofildäck, men riktig så lätt är det inte. Vad som blir lågprofil eller inte handlar också till stor del om fälgbredd. Exempelvis är 225/40 på en 18x8”-fälg blir mer lågprofil än 245/40 på en likadan fälg - trots samma 40-profil.

245/45-18 skulle jag personligen inte klassa som lågprofil (sett till dagens bilar) men däremot 255/40-19. Volvos däckdimension för 19”-fälgar till S/V90 har en ”däck till fälg-ratio” som jag anser faller under kategorin lågprofil.

Är du ute efter mer profil kan du välja 17”-fälgar och Volvos originaldimension 225/55 (om ditt motorval tillåter 17”) eller välja dimensionen 225/50 till dina 18”-fälgar.
av S90T5
#1535956
Tack för ditt svar. Mina vinterdäck som jag har 245/45-18 fick jag köpa till när jag köpte till bilen för det ingick inte så det fick bli de däcken det blev och då blev det 245/45-18 Volvo original silvrig fälg. Men S90 R-design fälgar som sitter på 255/40-19 är desto snyggare och gör sig bättre på bilen än vinterdäcken. Det var därför jag undrar om mina sommardäck är lågprofildäck för jag är inte jättekunnig inom det här med däck men jag vet att lågprofildäck ser desto snyggare ut men sämre komfort. Men jag är beredd att ta design före komfort faktiskt. Vem vill inte ha en bil som är snyggare på sommaren?
av S90T5
#1535957
Recharged skrev: tor 30 mar 2023, 21:55 Många menar på att en däck med en profil under 50 klassas som lågprofildäck, men riktig så lätt är det inte. Vad som blir lågprofil eller inte handlar också till stor del om fälgbredd. Exempelvis är 225/40 på en 18x8”-fälg blir mer lågprofil än 245/40 på en likadan fälg - trots samma 40-profil.

245/45-18 skulle jag personligen inte klassa som lågprofil (sett till dagens bilar) men däremot 255/40-19. Volvos däckdimension för 19”-fälgar till S/V90 har en ”däck till fälg-ratio” som jag anser faller under kategorin lågprofil.

Är du ute efter mer profil kan du välja 17”-fälgar och Volvos originaldimension 225/55 (om ditt motorval tillåter 17”) eller välja dimensionen 225/50 till dina 18”-fälgar.
Är inte 255 däck ganska breda för en bil som S90 egentligen? 255 är inte så vanligt som standard på bilar idag. De vanligaste är ju 205-235 vad jag kan se av majoritet av dagens bilar. Men lågprofildäck är ju klart snygga och jag är nöjd med mina 19 tums fälgar även om 17 tums skulle se mer lågprofildäck ut men 19 tums fälgar är ju större än 17 så ser ju hyfsat maffigt ut ändå om man står på sidan. Är väldigt nöjd med S90:n och däcken jag fick med iallafall.
av UnleashFusion
#1535963
S90T5 skrev: tor 30 mar 2023, 22:28
Recharged skrev: tor 30 mar 2023, 21:55 Många menar på att en däck med en profil under 50 klassas som lågprofildäck, men riktig så lätt är det inte. Vad som blir lågprofil eller inte handlar också till stor del om fälgbredd. Exempelvis är 225/40 på en 18x8”-fälg blir mer lågprofil än 245/40 på en likadan fälg - trots samma 40-profil.

245/45-18 skulle jag personligen inte klassa som lågprofil (sett till dagens bilar) men däremot 255/40-19. Volvos däckdimension för 19”-fälgar till S/V90 har en ”däck till fälg-ratio” som jag anser faller under kategorin lågprofil.

Är du ute efter mer profil kan du välja 17”-fälgar och Volvos originaldimension 225/55 (om ditt motorval tillåter 17”) eller välja dimensionen 225/50 till dina 18”-fälgar.
Är inte 255 däck ganska breda för en bil som S90 egentligen? 255 är inte så vanligt som standard på bilar idag. De vanligaste är ju 205-235 vad jag kan se av majoritet av dagens bilar. Men lågprofildäck är ju klart snygga och jag är nöjd med mina 19 tums fälgar även om 17 tums skulle se mer lågprofildäck ut men 19 tums fälgar är ju större än 17 så ser ju hyfsat maffigt ut ändå om man står på sidan. Är väldigt nöjd med S90:n och däcken jag fick med iallafall.
255 är vanligt hos volvo på dagens bilar, Vet att te.x BMW 5-serien har 275/40 på sina 18" enligt tabellen
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1535982
Begreppet lågprofildäck är gammalt och förlegat. Jag gissar att det myntades under 80-talet när de första bilarna började komma med profiler lägre än de 60-90 profil som de flesta bilarna rullade på.
av Recharged
#1536002
S90T5 skrev: tor 30 mar 2023, 22:28 Är inte 255 däck ganska breda för en bil som S90 egentligen? 255 är inte så vanligt som standard på bilar idag. De vanligaste är ju 205-235 vad jag kan se av majoritet av dagens bilar. Men lågprofildäck är ju klart snygga och jag är nöjd med mina 19 tums fälgar även om 17 tums skulle se mer lågprofildäck ut men 19 tums fälgar är ju större än 17 så ser ju hyfsat maffigt ut ändå om man står på sidan. Är väldigt nöjd med S90:n och däcken jag fick med iallafall.
Jag skulle inte påstå att 255 är brett för dagens bilar av samma storlek som S/V90. Om det är brett eller inte beror oftast på bilens storlek och motor men också den fälg-setup tillverkaren har valt. Till mindre bilar som S/V60 originalmonterar och rekommenderar Volvo mycket riktigt 235-245 i bredd till sina större fälgar medan de till C/XC40, XC60 samt S/V/XC90 är de bredare eller delvis bredare (och generellt större) än så. Det för att en större sedan/kombi eller en CUV/SUV oftast, men inte alltid, har bredare fälgar och därav behöver bredare däck - inte minst de med lite mer motorkraft.

Volvos originalfälgar på 17” kommer däremot inte se mer lågprofil ut än de du har idag, tvärtom. Du får mindre fälg och mer däckprofil - men då också mer komfort, vilket jag trodde du var ute efter.

Anser att dimensionerna till S/V90 är ganska logiska med ett fåtal undantag. Vill man ha mer komfort går det att välja ett snäpp högre profil; exempelvis 245/50-18, 255/45-19, 255/40-20. Med 17”-fälgar har man redan en generös profil på 55 och kan istället utöka bredden från 225 till 235 då Volvos originalfälg för S/V90 trots allt är 8” bred. Till 21”-fälgar kan du även där välja 255-bredd, istället för Volvos OEM-storlek på 245, för att få en bättre passform som skyddar fälgkanterna lite extra samt ger bättre komfort. Hybridversionerna av S/V90 har nästan samma däckdimensioner som de övriga men väljer man 20” till en sådan T6 eller T8 rekommenderar Volvo 245/40 istället för 255/35 på grund av bilens vikt.

Men som du har det idag; 255/40-19 på 8,5” bred fälg och 245/45-18 på 8” bred fälg är inga konstigheter.
av S90T5
#1536003
Recharged skrev: fre 31 mar 2023, 11:04
S90T5 skrev: tor 30 mar 2023, 22:28 Är inte 255 däck ganska breda för en bil som S90 egentligen? 255 är inte så vanligt som standard på bilar idag. De vanligaste är ju 205-235 vad jag kan se av majoritet av dagens bilar. Men lågprofildäck är ju klart snygga och jag är nöjd med mina 19 tums fälgar även om 17 tums skulle se mer lågprofildäck ut men 19 tums fälgar är ju större än 17 så ser ju hyfsat maffigt ut ändå om man står på sidan. Är väldigt nöjd med S90:n och däcken jag fick med iallafall.
Jag skulle inte påstå att 255 är brett för dagens bilar av samma storlek som S/V90. Om det är brett eller inte beror oftast på bilens storlek och motor men också den fälg-setup tillverkaren har valt. Till mindre bilar som S/V60 originalmonterar och rekommenderar Volvo mycket riktigt 235-245 i bredd till sina större fälgar medan de till C/XC40, XC60 samt S/V/XC90 är de bredare eller delvis bredare (och generellt större) än så. Det för att en större sedan/kombi eller en CUV/SUV oftast, men inte alltid, har bredare fälgar och därav behöver bredare däck - inte minst de med lite mer motorkraft.

Volvos originalfälgar på 17” kommer däremot inte se mer lågprofil ut än de du har idag, tvärtom. Du får mindre fälg och mer däckprofil - men då också mer komfort, vilket jag trodde du var ute efter.

Anser att dimensionerna till S/V90 är ganska logiska med ett fåtal undantag. Vill man ha mer komfort går det att välja ett snäpp högre profil; exempelvis 245/50-18, 255/45-19, 255/40-20. Med 17”-fälgar har man redan en generös profil på 55 och kan istället utöka bredden från 225 till 235 då Volvos originalfälg för S/V90 trots allt är 8” bred. Till 21”-fälgar kan du även där välja 255-bredd, istället för Volvos OEM-storlek på 245, för att få en bättre passform som skyddar fälgkanterna lite extra samt ger bättre komfort. Hybridversionerna av S/V90 har nästan samma däckdimensioner som de övriga men väljer man 20” till en sådan T6 eller T8 rekommenderar Volvo 245/40 istället för 255/35 på grund av bilens vikt.

Men som du har det idag; 255/40-19 på 8,5” bred fälg och 245/45-18 på 8” bred fälg är inga konstigheter.
Aa då är jag med på vad du menar. Jag är mer intresserad av utseende av däcken och fälgarna än komfort så därför jag undrade om jag hade lågprofildäck eller inte men du anser att mina 255/40-19 faller inom kategorin lågprofildäck. Sommardäck är ju som sagt desto snyggare än vinterdäcken och då gör det ju rätt så mycket skillnad om däcken dessutom är lågprofildäck. Ser ju snyggare ut än icke lågprofildäck tycker jag iallafall på sommaren. På sommaren ska det fint tycker jag. Och Volvos R-design fälgar är riktigt nice till S90 tycker jag. Gör sig riktigt bra på just S90 modellerna som är utrustade med R-design utförandet.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1536020
Bilar har ju blivit tyngre, men större fälgar och bredare däck är nog främst en utseendegrej. Jag hade 185-bredd på däcken på min 960 med 204 hästarsmotor exempelvis.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1536024
frasse4 skrev:Jag hade 185-bredd på däcken på min 960 med 204 hästarsmotor exempelvis.
Och 255or skulle bara få plats efter extremt mycket ombyggande och våld, hur mycket man än önskar annat :-D
.... Plus att den skulle gå som ett lass skit längs vägen(både komfort och köregenskaper) :P 7/900-serien är nog hemska med 225or tycker jag(utan annan ändring).

Lågprofil i min värld är f.ö. 35 och under :-)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]