Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1532271
Startade bilen efter 2 dagars stillastående. Ingen Head Up Display och ingen karta i instrumentbrädan. Provade att starta om bilen, starta om Infotainmentsystem 2 gånger. Inget hjälpte. Körde in och tankade, fortfarande inget HUD eller karta. Körde 50 mil, vid ny tankning så plötsligt fanns både HUD och karta där.
Någon som upplevt detta?
Min PST vill lägga in 2.7, men utan att veta om det fixar mina problem.
Min V90 överraskar med nya fel hela tiden...... :-( Den är nu ett år och ingenting har blivit bättre.
Volvo och Google vad pysslar ni med?
#1532273
pholm skrev:Startade bilen efter 2 dagars stillastående. Ingen Head Up Display och ingen karta i instrumentbrädan. Provade att starta om bilen, starta om Infotainmentsystem 2 gånger. Inget hjälpte. Körde in och tankade, fortfarande inget HUD eller karta. Körde 50 mil, vid ny tankning så plötsligt fanns både HUD och karta där.
Någon som upplevt detta?
Min PST vill lägga in 2.7, men utan att veta om det fixar mina problem.
Min V90 överraskar med nya fel hela tiden...... :-( Den är nu ett år och ingenting har blivit bättre.
Volvo och Google vad pysslar ni med?
Hade liknande problem i min V60.
Allt försvann. GPS, HUD, karta i instrument. Inte ens radion fungerade.
Bilen fick stå över natten, sen var allt tillbaka igen.
#1532326
Har en V90 T6 Recharge MY22 early.
Har HUD. Har mjukvaruversion 2.6. Hittills funkar HUD i min utan några problem. Men jag har MY22 early som sagt.
Har kört min bil i 18 månader. Under den tiden har man fått sig många skratt av de knasigheter som mjukvaran nog varit källa till. Senaste "skämtet" (ja jag väljer se det så) var att häromdagen skulle jag gå ur bilen och hade lyssnat på en låt på Spotify i bilens Spotifyapp. Försökte stänga av ljudet men det hände inget. Stängde av bilen (inaktivera den som det heter numera). Spela fortfarande. Klev ur bilen och stängde dörren. Spela fortfarande. Låste. Spela fortfarande. Låste upp, låste igen. Tyst. Så länge det inte är nåt som har direkt med trafiksäkerheten att göra kan man ju rycka på axlarna åt sånt här. Men nog undrar jag om det kan hända nåt allvarligt som (buggig) mjukvaran är orsaken till? Det finns ju en hel del förarstöd som väl måsta styras via mjukvaran. Finns väl rätt mycket där som skulle kunna bli farliga situationer om mjukvaran ballar ur. Hittills har jag inte märkt nåt viktigt förarstöd strulat. I alla fall litar jag inte på mjukvaran längre i min bil. Lite synd på en annars trevlig bil.
#1532336
Xanthopteryx skrev: mån 27 feb 2023, 20:59 Tror förarstöd och liknande ligger i egna moduler med egen mjukvara. Google är gränssnittet mot föraren.
Det får vi allt hoppas.
Dock en del av förarstöden aktiveras/inaktiveras från Google-gränssnittet i alla fall, i centerdisplayen. Såsom Pilot Assist (PA), Lane Keeping Aid, Styrhjälp (Stearing Assist), Adaptiv farthållare (Adaptive Cruise Control, ACC) m.m.
#1535545
Tack för tipset. Efter påstötning hittade verkstaden felkoder och funderar nu på vad de skall göra.
Felkoder : APIX kommunikationsfel mellan DIM & HUD.
Bedrövligt att man ska behöva tala om för verkstaden hur de ska sköta sitt jobb.
/Peter
#1535984
pholm skrev: tor 30 mar 2023, 20:16 Nu har det hänt igen. HUD borta och tomt i förardisplayen. Befinner mig i Spanien så det blir kul att köra hem så småningom utan HUD :-(
Vissa av Volvos "förarstöd" (HUD) är visst inte så pålitliga vad gäller att visa nåt alls, på din bil. Byttes nåt tidigare på din bil för att avhjälpa problemet med HUD (Head Up Display)?

Det är väl bara starta om infotainmentsystemet genom att hålla inne den avlånga knappen strax under centerdisplayen i 20 sek, som man som användare eventuellt kan få tillbaka funktioner igen. Men det kan ju vara nåt hårdvarurelaterat i din bil.
Då blir det kanske sitta och snegla ner i centerdisplayen och Googlekartan där då på hemfärden, och lyssna till "tantens" styranvisningar från i infotainmentsystemet/Google kartan.
#1536005
Verkstaden har inte kommit fram till vad de skall göra..... startade bilen i morse ingen HUD men efter omstart av infotainmentsystemet kom HUD upp. Det hjälpte inte förra gången. Google = icke seriös programvara! Får se hur länge det fungerar.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]