Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535891
Lockis skrev:
Kimlarsen skrev:
bem skrev:
Ja den är tillverkad 2020 så som jag kan se det. Hur vet man om låskistorna är bytta? (förstår att man kan fråga såklart, men går det att se på något annat sett?)
Om du får problem med dem. Så ser man om dem behöver bytas ut.
Jag har kört 4 V60 tillverkade mellan -18 och -22, ingen av dem har haft problem med låskistorna. Tyvärr fungerar forumen dock såhär och det är dagens sanning att låskistorna behöver bytas för att mer än 3 haft problem.

Det som jag tycker är viktigare är att säkerställa att du inte har dem tråkiga vibrationerna. Säkerställ att du har rätt däcktryck (2.8) och kör i hastigheter mellan 50-120. Jag har observerat det i hastigheterna 75 och 95-105 på min nuvarande bil.

Den automatiska stängningen/öppningen på bakluckan verkar också vara något som inte riktigt hänger med, så säkerställ att även denna fungerar som den ska.

I övrigt har jag inte hört om något annat som skulle kunna vara ett bekymmer med V60 bilarna.
Vad är det för vibrationer? och tack för tipset
#1535896
Kimlarsen skrev:
Lockis skrev:
Kimlarsen skrev: Ja den är tillverkad 2020 så som jag kan se det. Hur vet man om låskistorna är bytta? (förstår att man kan fråga såklart, men går det att se på något annat sett?)
Om du får problem med dem. Så ser man om dem behöver bytas ut.
Jag har kört 4 V60 tillverkade mellan -18 och -22, ingen av dem har haft problem med låskistorna. Tyvärr fungerar forumen dock såhär och det är dagens sanning att låskistorna behöver bytas för att mer än 3 haft problem.

Det som jag tycker är viktigare är att säkerställa att du inte har dem tråkiga vibrationerna. Säkerställ att du har rätt däcktryck (2.8) och kör i hastigheter mellan 50-120. Jag har observerat det i hastigheterna 75 och 95-105 på min nuvarande bil.

Den automatiska stängningen/öppningen på bakluckan verkar också vara något som inte riktigt hänger med, så säkerställ att även denna fungerar som den ska.

I övrigt har jag inte hört om något annat som skulle kunna vara ett bekymmer med V60 bilarna.
Vad är det för vibrationer? och tack för tipset
Vibrationer ;) Du känner dem om dem finns. För min del så vibrerar bilen, värre om man sitter i baksätet. Ratten känns det dock inte väldigt mycket i.
#1535897
SundanceKid skrev:Har haft både V90 2020 och 2017 och nu Xc90 2022, har aldrig haft problem låskistorna. Det är väldigt få som har problem med dessa.
Japp!
Något som också kännetecknas av att detta inte är något som installeras som standard.
av S65D
#1535898
Nån nämnde låskistor och goodwill? Blir ändå skeptisk till att 3-4 forumbilar med trasiga kistor resulterar i goodwill-åtgärd från Volvo.

Apropå forum och problem vore det ju lite komiskt att tro att alla med Volvo-problem registrerar sig här och skapar en tråd, istället för att bara åka till en verkstad. Kan man tänka sig att det finns en större del okända fall kanske?

Finns två alternativ, antingen hör du dig för kring kistorna och goodwill eller så går du på uttalanden från de som aldrig haft problem men som inte heller blir påverkade om du eventuellt skulle få problem med dem.

Vibrationerna är en annan sak. Att låskistorna skulle resultera i återkallelse om de ansågs vara ett problem men att vibrationer i drivlinan, som ändå varit ett mer utbrett problem (dessutom oavsett väderförhållanden), får rulla vidare låter lite underligt.

Jag hade varit noga med bland annat vibrationer, drivaxeldamasker, bagagelucka och baklyktorna.
Senast redigerad av 1 S65D, redigerad totalt 0 gånger.
#1535899
S65D skrev:Vibrationerna är en annan sak. Att låskistorna skulle resultera i återkallelse om de ansågs vara ett problem men att vibrationer i drivlinan, som ändå varit ett mer utbrett problem, får verka vidare låter lite konstigt.
Kan du förtydliga vad du menar?
Min tolkning är att volvo tar dessa vibrationer på allvar och gör vad dem kan för att åtgärda det?
Har du annan erfarenhet?
Det finns iofs alltid PST's som inte förstår/uppfattar det alltid, hade själv detta problemet där byte av PST löste det för mig.
av S65D
#1535902
Lockis skrev: tor 30 mar 2023, 15:19
S65D skrev:Vibrationerna är en annan sak. Att låskistorna skulle resultera i återkallelse om de ansågs vara ett problem men att vibrationer i drivlinan, som ändå varit ett mer utbrett problem, får verka vidare låter lite konstigt.
Kan du förtydliga vad du menar?
Min tolkning är att volvo tar dessa vibrationer på allvar och gör vad dem kan för att åtgärda det?
Har du annan erfarenhet?
Det finns iofs alltid PST's som inte förstår/uppfattar det alltid, hade själv detta problemet där byte av PST löste det för mig.
Visst kan Volvo ta problemet på allvar men det har gått ett par år nu och jag tror att de flesta drabbade vill ha lösningar istället.
#1535919
S65D skrev: tor 30 mar 2023, 15:25
Lockis skrev: tor 30 mar 2023, 15:19
S65D skrev:Vibrationerna är en annan sak. Att låskistorna skulle resultera i återkallelse om de ansågs vara ett problem men att vibrationer i drivlinan, som ändå varit ett mer utbrett problem, får verka vidare låter lite konstigt.
Kan du förtydliga vad du menar?
Min tolkning är att volvo tar dessa vibrationer på allvar och gör vad dem kan för att åtgärda det?
Har du annan erfarenhet?
Det finns iofs alltid PST's som inte förstår/uppfattar det alltid, hade själv detta problemet där byte av PST löste det för mig.
Visst kan Volvo ta problemet på allvar men det har gått ett par år nu och jag tror att de flesta drabbade vill ha lösningar istället.
Är det många som inte fått vibrationerna lösta?
av III
#1535930
Ja ha har en b3, är väl samma bil och motor men med lägre effekt. Hade innan det en v60 av förra generationen. Det finns vissa saker att irritera sig på. Att baksätet bara är tvådelat, att det inte finns utdragbara lastnät i kassetter på baksätet, man får fippla med ett löst nät. Tröttande på det och skaffade ett fast galler istället, det är uppfällbart.
Kunde varit bättre ljudisolerad mot däckbuller. Men i övrigt trevligare än den förra. Ångrar inte alls bytet. Upplevelsen totalt sätt är bra. Om det tidigare känts som ett halvt steg framåt varje gång jag bytt bil så känns detta som ett helt steg. Testa och se vad du tycker.
av S65D
#1535931
Lockis skrev: tor 30 mar 2023, 17:35
S65D skrev: tor 30 mar 2023, 15:25
Lockis skrev: tor 30 mar 2023, 15:19

Kan du förtydliga vad du menar?
Min tolkning är att volvo tar dessa vibrationer på allvar och gör vad dem kan för att åtgärda det?
Har du annan erfarenhet?
Det finns iofs alltid PST's som inte förstår/uppfattar det alltid, hade själv detta problemet där byte av PST löste det för mig.
Visst kan Volvo ta problemet på allvar men det har gått ett par år nu och jag tror att de flesta drabbade vill ha lösningar istället.
Är det många som inte fått vibrationerna lösta?
Saken är snarare den att Volvo-ägare behövt uppsöka verkstäder sedan 2016 (?) och fram tills idag för vibrationer i drivlinan. Medan Volvo ser allvarligt på det.

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom