Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1535888
Har en svart takbox i glasfiber som blivit matt och grådassig på sidan som har stått mot söder och solen hela dagen. Vilken eller vilka produkter behöver jag för att få den svart och glänsande igen, och behöver det vara speciellt för glasfiber?

Jag har idag ingenting hemma men kan låna en oscillerande polermaskin om det inte går att göra för hand.
#1535914
Det är väl så kallad gelcoat som är som yttersta lager på takboxar tänker jag. Precis som kajaker, båtar osv. Så samma behandling som båtar borde funka. Sök på båtforum / youtube så finns massa tips och instruktionsvideos.
Själv har jag använt Abralon på gammal 70-tals båt men har du inte repor och oxidation utan den bara är blekt så kanske det räcker bra med polering och inte så mycket rubbing/slipning. Går jag att försöka handjaga med trasa och polermedel men låter ju bekvämt om du lätt kan låna den där polermaskinen.
https://www.mirka.com/SharePoint/mirkas ... ten-A6.pdf
#1536370
abcd1234 skrev:Toppen, tack för tipsen.

I dokumentet du länkade, är rubbing/slipning det första steget där det rengörs med Abralon?
Ja det kan man nog säga. På båten gjorde jag så här: 1 Abralon på slipmaskinen. 2 Abralon igen fast finare papper. 3 Polermedel på polermaskin.
Jag hade en del grova repor som inte gick bort men oxideringen försvann och det blev blankt.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]