Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535844
Tjena.
Har råkat ut med ett nytt problem på min S60 2.5t 2004. När jag släpper gasen får jag kraftiga vibrationer i hela bilen samt ryckningar i ratten. Den går hur bra som helst när gaspedalen är itryckt men så fort jag släpper på den börjar det skaka.
Problemet uppstår inte när bilen är kall men efter jag har kört några kilometer kryper det fram.
Jag har sedan tidigare planerat att byta övre och undre motorfäste då jag såg att gummit hade börjat att spricka. Vad mer tror ni jag kan titta närmare på och kontrollera när jag hissar upp bilen?
Tusen tack!
#1535849
Kanske en ytterknut som håller på att skära ihop? När de blir slitna så tenderar kulorna att "kila fast", det är inte bra :-) ändras med temperaturen på knuten och dragkraft/frirulla/motorbroms
Har varit där :-/
Lyft ett framhjul i taget och rotera för hand med friläge i, lägg en hand på drivaxeln och känn om det finns glapp eller andra konstigheter i knuten när du växlar rotationsriktning
#1535870
Tack för svaret Erik. Då lånar jag nog grannens bil till jobbet idag och undersöker drivaxlarna imorgon :-/ . Är det bara att känna efter om drivaxeln "inte hänger med" hjulen när de ändrar riktning och efter ojämheter eller är det något annat jag ska tänka på?
#1535976
Du kan ju också kolla att centrumbultarna på naven fram är åtdragna, det finns folk här som har tappat sådana :-/
Kasta ett öga på damaskerna också, är någon av dem trasig så tar knuten i fråga slut på nolltid.
#1536047
Då var en ny vänster drivaxel beställd. Hittade hål i kardanen och gegga över hela baksidan av bromsskölden.
Nästa gång jag får drivaxelproblem så kanske jag ger mig på att renovera den dåliga knuten men nu har jag ingen ork att hålla på så det får bli en helt ny. :-D

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]