Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jorkild
#1535505
Då var det dags att byta gasfjädrarna i bakluckan bak. Jag sökta på reg-nr och hittade två alternativ, jämförde mot befintlig gällande kraft och noterade att delnumret motsvarade med den jag tänkte köpa. Fick hem och skulle byta. Plockar bort den gamla (får såklart luckan i huvudet) och reglar upp luckan. Ska klicka dit och upptäcker att den är ca 5mm för lång.
Dubbelkollar åter artikelnumret och den ska motsvara. Jämför med den som satt och den är bevisligen kortare än den nya.

Jag förstår inte riktigt måtten. Den jag köpte var längd 270mm slaglängd 70mm men mäter jag kant till kant får jag 295mm.
Sen fanns det en likvärdig som är märkt 275mm slaglängd 75mm så logiskt hade jag förstått om jag köpt 275mm och min var 5mm för lång och det fanns en 270mm. Här blev det ju lite tvärtom. Är tanken att du ska kunna pressa ihop den för att få den att passa?
av Erik Å
#1535523
Har du köpt från Biltema? Jag har gjort misstaget, de är 5 mm för långa. Gick att få dit först när jag flyttade över kullederna från de gamla.. Numera köper jag oem, Stabilus lift-o-mat. Passar perfekt :-)
av Jorkild
#1535624
Nejdå, köper man från Biltema är man van att grejerna fungerar bra. Det här var via folkraceshop och det var Ridex grejer som kom. Tur att priset tillåter att testa flera modeller :)
av SubMarine
#1535625
Kolla extra noga så att du får tag i gasfjädrar med dämpat ändläge. Väldigt många eftermarknadsdelar saknar detta vilket gör att luckan slår mot ändstoppet med stor kraft. Stabilus lift-o-mat har denna dämpning så jag skulle satsa på dessa. Kan t.ex. köpas här: https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... t/1016635/

Jag köpte först ett känt märke (minns ej vilket) via Trodo men upptäckte efter monteringen att dessa saknade dämpningen, så jag fick köpa en andra omgång dämpare för jag ogillade verkligen att man behövde passa luckan när man öppnade den.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1535673
Dom är ju egentligen inte "för långa" så till vida, men jo dom kan vara lite svårare att montera om man gör fel. Men likt alla dämpare tar man inte bort sprinten/spännband/etc fören dämparen är fastskruvad. Då är det inga som helst problem med monteringen.
Tar man bort sprinten innan dom sitter på plats så.... Får man faktiskt skylla sig lite själv :-D
av Erik Å
#1535692
Biltemas är (var) definitivt för långa, gångjärnen var redan mot mekaniskt stopp och man skulle ha behövt trycka ihop gasfjädrarna några millimeter för att få dem på kulorna. Det är inget man gör med handkraft (1600N). :bored: Någon sprint som håller ihop Biltemas gasfjädrar existerar inte.. Inte heller på Stabilus men de passar ju direkt på kulorna.
Trist att kineserna inte kan mäta längden korrekt när de ska kopiera, hur svårt kan det vara? :-D
Stabilus lift-o-mat 3958IA tror jag de ska heta till V70 mk 1. Finns hos trodo men rekommenderas inte till V70 mk 1. Skumt :-/
Medan Bildelaronline24 säger att det är rätt. Och det är ju precis de jag har köpt där förut..

Google hittar dem hos trodo men inte trodos egen sökmotor haha
https://www.trodo.se/gasfjader-bagageut ... lus-3958ia
av Jorkild
#1535788
Lucif3r skrev: tis 28 mar 2023, 15:40 Dom är ju egentligen inte "för långa" så till vida, men jo dom kan vara lite svårare att montera om man gör fel. Men likt alla dämpare tar man inte bort sprinten/spännband/etc fören dämparen är fastskruvad. Då är det inga som helst problem med monteringen.
Tar man bort sprinten innan dom sitter på plats så.... Får man faktiskt skylla sig lite själv :-D
Jag vet inte vad man ska kunna göra fel riktigt. Om man stöttar upp den gamla, plockar bort den och sen håller den mot den nya och den nya är 5mm längre kant till kant, då förutsätter det ju antingen att man kan pressa ihop den lite för att passa men så är väl inte tanken. Därav min fundering då de alternativ jag sett har varit 275mm i "längd" och då tänker man ju att den är ännu längre än den jag köpt vilket inte blir rätt.

Men jag lossa den som sitter igen när jag har den i garaget och se om jag blir något klokare. Den är inte sämre än att det krävs att det är kallare än -5 för att den ska ge med sig sakta vid uppfällt läge så den duger ett tag till.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]