Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thorsens
#1535390
Plötsligt går inte bilen att starta, har bytt ut det mesta men nej. Hittade nu en klen röd kabel som går till pluspolen på batteriet. den har skavt mot en kant så den är nästan av. Kan detta bero på att bilen inte startar (vet ej vad den smala röda kabeln är till för. Hoppas att den är viktig så kanske jag har hittat felet. Bifogar bilder på den smala kabeln och brottet. Tacksam för snabbt svar. Mvh c-g
SDC10469.JPG
SDC10469.JPG
Användarvisningsbild
av Svanis
#1535448
Nu är bilden suddig, så kan ej se exakt men tänker mig du menar att isoleringen på kabeln är avskavd?
Då batterihyllan är av plast så är är det inget omedelbart problem, men tejpa dit 4 lager eltejp för att det inte ska oxidera.

Jag hade stoppat dit en liten klick vaselin just på den nakna ledningen och hållit plast runtomkring rena för att få eltapen att fästa.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1535456
850 säger du, men kanske någon kan hjälpa dig bättre om de vet motortyp & årgång samt om din bil har immobiliser /larm och i bästa fall att du vet vilken sort.

Bränslepumpsreläet är det första jag skulle kolla, mitt tillät pumpen bygga upp trycket och tillät start som dog efter 2sek, till synes OK alltså -men som visade sig vara felande länken.

Jag tänker annars på kamaxelgivaren och vevaxelgivaren.

Flikar in här från S70/V70 bok, så kanske något hjälper :-)
F64C9C13-CFF8-40B0-A878-825635D278F3.jpeg
F64C9C13-CFF8-40B0-A878-825635D278F3.jpeg (972.45 KiB) Visad 671 gånger
av thorsens
#1535497
Bilen är volvo 850 144hk årgång 1995, har inte larm. Enligt pettson så kan denna kabel lossna eller gå av, och då startar inte bilen. Vill gärna veta vart den kabeln går, Någon måste väl ha likadan i sin volvo 850. Mvh C-G
av thorsens
#1535498
har hittat en bild på en annan volvo 850 som också har en smal röd kabel tll pluspolen på batteriet. Någon måste väl veta vad den har för funktion. mvh c-g Bifogar bild
T2rafI8.jpg
Användarvisningsbild
av lennarte
#1535506
thorsens skrev:Har kollat upp den smala röda kabeln nu, och den heter Referens Spänningskabeln och är ORIGINAL.
Då bör den sitta till någon "kontroll anordning" som mäter skillnaden i spänning mellan batteri och (kanske) startmotor (dålig kontakt på polerna?) Skaffa ett elschema (finns i rephandböcker) så kan du se vart den är till och vart den går. Haynes är översättning av en engelsk upplaga och kan skilja. Lafri har svenska handböcker t.ex

http://lafri.se/vaart-sortiment/1085-ve ... 7--svensk/

Ta bort "s" i https när du söker så funkar det

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]