Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535168
Hejsan

Nybliven både volvoägare och medlem här och har fått ett rätt jobbigt problem.

Har en v70n 2,5 awd -01 som jag haft i några veckor och förra veckan började den helt plötsligt bli jävligt svårstartad, nån enstaka gång va d knallstart men i regel fick man nästan gnugga ur batteriet innan man fick igång den. Lät som det gick halvtungt runt första varven å sedan jättelätt, nästan som den var komplös, men nu på slutet låter det snarare gå tungt , som om batteriet skulle börja va tomt fast det är nyladdat. Det jag kollat hittills är att testa ett annat batteri, kollat så det finns gnista, kollat komp, inte lossat spridarbrygga eller så men stiften är då fuktiga iaf å det var dom inte i förrgår då ja tog lös dom så bränsle måste ju ha gått fram iaf.. nån som har nån idé?

Kan tilläggas att jag hade vattenpumpshaveri för ett par veckor sen så hade dom å byta kamrem etc samtidigt, men bilen gick ju bra från verkstan å hem (ca 30 mil) samt ett par dagar till efter det innan detta hände
#1535189
Hej!
Om jag minns rätt när vi pratade så sa du att den blivit sämre och sämre på att starta! Vatten i bränslet!!!! Då kortsluter ju tändstiften... Prova att hetta upp dom ordentligt och sätta dit dom och provstarta, det tar ju lite tid när det är sådana tändspolar men tryck bara dit dom för att prova!
Ett idiot-tips men något iaf...
#1535227
Victorvirre skrev: lör 25 mar 2023, 02:32 Tjena!

En ren gissning utav den info du gett så kan det kanske vara värt att ta en kik på startmotorn eftersom du säger att det blivit sämre. Det kanske inte alls har med den att göra men bra att ha i åtanke.

Hoppas det löser sig!

/Victor
Jo startmotorn har jag suttit å funderat på med, faktiskt funderat på å köpa en på skroten å testa men känns som man vill ha lite mer kött på benen innan man börjar handla grejor bara för å testa🤔
#1535236
Hade problem som liknar ditt ett tag men sen försvann det. Går en kabel från batteriet i bagaget under hela inredningen i bilen fram till motorn för starthjälp + pol. Den joxade vi med och putsade till ändarna. Sen har den hållt sig ok. fast det är nog otroligt om det skulle vara det. Men kolla hur kontakterna ser ut!
#1535239
Zheepen skrev:Berra57

Jo det var väl minus 30 här sist ja kolla inatt🙈 ne inge e85, har jag aldrig testat tanka i en bil å kommer aldrig testa heller... i förrgår då ja testade hade både laddare å motorvärmare vare i över 12 timmar
E85 har du 10% minst, redan i vanlig 95 oktan. Släng i en rengörare för motorn tillsats i bensinen så du rensar ut lite skit.

Jag har hittat artikelnumret, 6841206. Men den fin[…]

Spärra lådan A-traktor

Hejsan, Vi bygger om en 5cyl bensinare till trakto[…]

Backkamera problem

Har inte en aning om vad för typ av kamera el[…]

Inte något svar på din fråga, me[…]