Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1535176
Det här ska jag spara!!
Nu har jag hittat en firma som gör 4-hjulsmätning för 900:- och beställde tid för det där men, jag fick också höra att det kan räcka med att köra ner i en grop eller på en sten hårt, så behöver man göra om det.
Då är den här beskrivningen GULD värd :-D
av Erik Å
#1535187
Man bör nog kolla toe typ vart 3-4:e år, den ändras med tiden även om man inte kört ned i något hål. Antagligen så sätter sig gummibussningarna i länkarmarna.
Har man järnkoll på att däcken slits jämnt så behöver man i och för sig inte åka till verkstad för att kolla.
Det är faktiskt inte så dumt att testa om hjulen man plockar av vid S/V-hjulskiftena går att ställa på högkant på ett plant golv utan att de tippar åt något håll. Mina framhjul ville alltid stjälpa utåt men till slut upptäckte jag att jag ju åkte med för mycket toe-in. Med rätt inställning så står hjulen numera snällt kvar på högkant :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1535195
Själv är jag av den åsikten att det "beror lite på" vad man gjort med framförallt framvagnen. Är det bara en styrled man bytt kan man gott ställa in det själv, men har man renoverat hela framvagnen med bussningar, armar, topplagringar osv kan det vara värt att få det inställt med "laserprecision".
Samma gäller såklart om man lämnar in bilen för byte av någon framvagnskomponent, då kan man gott kosta på "riktig" hjulinställning "när man ändå har bilen där".

Att kontrollera inställningen lite grovt hemma är ju givet, det kan som sagt ändras "av sig själv" med tiden. :-) Det är ju inte mycket den ändras, men beroende på bil kan det vara mer än tillräckligt för att negativt inverka på körkänslan/däckslitage/etc.

Som exempel lyckades inte jag få till inställningen helt 100 när jag hade bort styrleden sist, vilket har visat sig i att bilen numera är liiite mer spårkänslig än den var innan, inget "någon annan" skulle märka utan det märker bara jag eftersom jag vet hur den kändes en timme innan :-D ... Men sliter inga däck eller något sånt så jag har inte orkar bytt mig i att justera om skiten :P
#1582074
Hej. Finns väl hundra sätt att kolla Toe.
Men om man ej har tillgång till bättre, så...

Testat ett lite på måfå, (efter att fått veta måttet på Toe, på aktuell hjuldiameter.)
och kommer i vart fall i närheten av rätt inställning.
(Gäller dock att däcken har ett längsgående spår.)

Antingen med lod både fram ock baksida.
(Eller fram och baksida, var för sig)
Lägg "snöret" mellan de två loden i ett längsgående spår, (samma spår på var sida förståss),
eller en motvikt i andra änden av snöret.
Markera lodens "spets" på marken, eller på ett fasttejpat papper på golvet.

Mät sen avstånd mellan de främre å bakre markeringarna.
Och jämför avstånden.
Dock kan ju ett lod "skeva" lite,
men borde i vart fall ge ett "på ett ungefär", hur det ligger till.
Bilagor
Toe.jpg
Toe.jpg (71.21 KiB) Visad 31 gånger

Ja, antingen genom kickdown eller från still[…]

0705581902 Två saker vad skall du ha fö[…]

Hittade en lös del under motorn

Kopplingen till kompressorn är iaf körd.[…]

Skaffa en så fattar du... Har en men det b[…]