Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plunkan
#1534996
Hjälper en farbror med hans v70 -00.
Har fått fram felkoderna ECM-914F ECM-9190 samt ECM-532D.
Har gjort rent gasspjället 2 gånger nu men felkoderna är kvar och går ej plocka bort.
Är spjällhuset slut och nytt måste inhandlas eller går de fixa på annat vis?
av plunkan
#1535038
Ja jag misstänker att de är slut.
Mycket ojämn tomgång, maxvarv är 3000. ETS (tror jag de står) lyser ibland. Och sen felkoderna säger ju de mesta. Blir till att försöka hitta en ny eller om gubben ger upp bilen. Vi får se.
Tack för ditt svar.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1535063
Det finns alternativ till nytt, då det finns företag som renoverar gasspjäll ,
jag köpte mitt från Atech2 och skickade det gamla till dom, men finns säkert fler aktörer
av Erik Å
#1535073
Man borde ju rimligen kunna hitta Atech2-ombyggda spjäll (evighetsmodellen med beröringsfria givare) på skroten nu, problemet är förmodligen att de inte är märkta på något urskiljbart sätt. Det jag fick från Atech2 var sprayat med silverfärg, att jämföra med aluminium-gjutgods som original. Inte lätt att se skillnad :-)
Sen kan man tydligen numera shoppa ombyggnadssats på nätet och byta givarna själv om man är lite händig med elektronik..
av plunkan
#1535103
Ska höra med dom och se vad dom har. Blir chansning att åka till en skrot känner ja.
Ska höra med gubben vad han tycker.
Tack för era svar.
av SubMarine
#1535186
Mitt renoverade spjäll från Atech2 fick två extra klisterlappar mot original.

DSCF3305_res.jpg
DSCF3305_res.jpg (101.44 KiB) Visad 497 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1535194
Du kan kolla på 2 saker till för att underlätta beslutet ang. gasspjället. Först, kolla hur långt bilen gått. sen, kolla färgen på etiketten på nuvarande spjäll. Den är antingen vit eller gul. Vit = orginalspjäll, gul = utbytt spjäll men fortfarande "dålig" variant.

Generellt brukar orginalspjällen(vit etikett) hålla mellan 20 och 30k mil, så sitter det ett spjäll med vit etikett och bilen gått därikring(eller längre) ökar oddsen markant att det är spjället som är kasst.
Har bilen däremot t ex bara gått 19k mil och det sitter ett spjäll med gul etikett så minskar risken drastiskt att det är fel på spjället *nu*, då man kan anta att det är nyligen bytt.

... Och har bilen ett spjäll med vit etikett och gått sisådär 35k+ så är det bara att skaka hand med gubben och gratulera honom att bilen gått så länge den gjort med orginalspjället :-D
Användarvisningsbild
av Svanis
#1535210
Mitt gamla spjäll hade vid 16000mil
vit etikett med gulmarkering på, har på känn att det ändå var att räkna som vit etikett, troligtvis fabriksmonterat?

En sak till, Atech2 efterfrågade vilken software min bil hade innan byte, så det gick inte bara att byta utan de skulle matcha varann, bilen & nya spjället. I mitt fall valde jag ett utbytesspjäll från Atech efter först kollat upp min bils software.

**Viktigt att följa rutinen innan start efter utbyte av spjället, alltså inte starta direkt, kommer ej exakt ihåg, men har för mig läge 2 på tändningen och låta stå så i 5min med bra batteri eller hjälpström, så att ECM och spjäll initierar/kalibrerar med varandra **
_20230325_072143.JPG
_20230325_072143.JPG (557.8 KiB) Visad 469 gånger
av Erik Å
#1535228
Atech2 har inte längre några utbytesspjäll i lager påstod någon här som var i kontakt med dem för inte så länge sedan. Så enda alternativen är att skicka in sitt eget för ombyggnad (och då blir det förstås inget problem med mjukvara) alternativt skaffa ett på skroten som man skickar in.
Marelli gjorde någon slags förbättring (antagligen marginell) när krisen var som värst, det var de spjällen som fick "gul etikett", eller om det bara var en gul prick :-) .

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]