- tis 14 mar 2023, 10:25
#1534038
Callaway skrev: ↑tis 14 mar 2023, 08:45Du ligger nog på gränsen klara hem-jobbet t.o.r. med en XC90 T8 2020, såsom testerna i ams indikerar. Du hade kanske behövt en XC90 T8 2021 som verkar kunna ta sig mellan 40-45 km på en laddning enl Teknikens Världs test. Trots att hybridbatteriet är 11,6 i samtliga fall verkar det som. Tror Volvo optimerat lite på 2021:an (och 2022 early som var sista årgången med 11,6 kWh hybridbatteri, 2002 late och senare kommer ju med 18,8 kWh hybridbatteri).bem skrev: ↑tis 14 mar 2023, 00:03Tack för artiklarna men har tyvärr inte prenumeration på någon av tidningarna.Callaway skrev: ↑mån 13 mar 2023, 23:01 Ok, men är det ngn som faktiskt har en XC90 t8 med de mindre batterierna och kan ge lite siffror? Oavsett däckstorlekBerätta om ditt körmönster så kanske det klarnar lite om 10,4 eller 11,6 kWh hybridbatteri funkar för dig. Min erfarenhet med 11,6 kWh hybridbatteri på V90 är ca 80% av WLTP är väl realistiskt, och det blir förstås än lägre med ålder och bruk på hybridbatteriet. Om du är på marginalen med 10,4 Kwh hybridbatteri för att det skall passa ditt körmönster så få du väl rikta dina blickar mot en bil med 11,6 kWh hybridbatteri. Jag kan ha ett test på XC90 med nån av batterierna, jag skall rota lite i min biltidningshög får vi se om jag har nån tidning kvar där det kan finnas uppgifter.
Jag har en XC60 T8 som idag fungerar batterimässigt bra. Kör ca 35 km tur och retur till jobbet med landsväg (70-väg) och lite stadstrafik. Hela året förutom de kallaste veckorna här i Mälardalen har det räckt precis. När de varit kallt kör man sista 3-4 km på bensin....
Att jag ens funderar är för storleken i XC90 som jag saknar, hade en D5a tidigare.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.