Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1535176
Det här ska jag spara!!
Nu har jag hittat en firma som gör 4-hjulsmätning för 900:- och beställde tid för det där men, jag fick också höra att det kan räcka med att köra ner i en grop eller på en sten hårt, så behöver man göra om det.
Då är den här beskrivningen GULD värd :-D
av Erik Å
#1535187
Man bör nog kolla toe typ vart 3-4:e år, den ändras med tiden även om man inte kört ned i något hål. Antagligen så sätter sig gummibussningarna i länkarmarna.
Har man järnkoll på att däcken slits jämnt så behöver man i och för sig inte åka till verkstad för att kolla.
Det är faktiskt inte så dumt att testa om hjulen man plockar av vid S/V-hjulskiftena går att ställa på högkant på ett plant golv utan att de tippar åt något håll. Mina framhjul ville alltid stjälpa utåt men till slut upptäckte jag att jag ju åkte med för mycket toe-in. Med rätt inställning så står hjulen numera snällt kvar på högkant :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1535195
Själv är jag av den åsikten att det "beror lite på" vad man gjort med framförallt framvagnen. Är det bara en styrled man bytt kan man gott ställa in det själv, men har man renoverat hela framvagnen med bussningar, armar, topplagringar osv kan det vara värt att få det inställt med "laserprecision".
Samma gäller såklart om man lämnar in bilen för byte av någon framvagnskomponent, då kan man gott kosta på "riktig" hjulinställning "när man ändå har bilen där".

Att kontrollera inställningen lite grovt hemma är ju givet, det kan som sagt ändras "av sig själv" med tiden. :-) Det är ju inte mycket den ändras, men beroende på bil kan det vara mer än tillräckligt för att negativt inverka på körkänslan/däckslitage/etc.

Som exempel lyckades inte jag få till inställningen helt 100 när jag hade bort styrleden sist, vilket har visat sig i att bilen numera är liiite mer spårkänslig än den var innan, inget "någon annan" skulle märka utan det märker bara jag eftersom jag vet hur den kändes en timme innan :-D ... Men sliter inga däck eller något sånt så jag har inte orkar bytt mig i att justera om skiten :P

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]