Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av T22mannen
#1534067
Okej, jag förstår. :-)
Idag tog jag lös spridarrelät vid expansionskärlet, det såg fint ut, inga brända kontakter eller dåliga lödningar. Eventuellt lite ärg på stiften till relät.
Ska försöka hinna med att göra rent alla kontaktstycken under huven i helgen också
av T22mannen
#1534849
Idag fick jag stopp på bilen, fick hjälp att att bogsera den till garaget.
Den startar till på startgas, så gnista borde finnas, (jag har väldigt svårt att se gnistan med ett löst tändstift men den borde ju vara ok eftersom den går ett par sekunder med startgas)

Provade att köra diagnosen, jag hör spridarreläet, tomgångsmotor och tankpump MEN inte spridarna

Ska man höra spridarna? Jag hade för mig att dom ska ticka lite när man testar dom..?

Tacksam för alla tips
Användarvisningsbild
av lennarte
#1534896
Du kan tillfälligt koppla förbi spridar reläet genom att bygla mellan 4 i sockeln (röd kabel, från batteri) och 3 (röd/grön till spridare). Då är där spänning till spridarna alltid (även med tändning av) så det är bara för test.
Detta relä kallas av Volvo för radioavstörnings relä då kabeln mellan box och spridare är intregerad i kabel härvan och stör då i radion. Det är samma i Regina och Bosch, men finns inte på t.ex 240 (annan kabel dragning).

"Ska man höra spridarna? Jag hade för mig att dom ska ticka lite när man testar dom..?"

Man hör tydligt när dom fungerar, dom tickar ganska högt och fort när du testar genom diagnostik boxen.
av T22mannen
#1535178
Problemet löst! Det var spridarreläet som strulade i slutändan.

Jag har haft isär det reläet, provat så att spolen drar med ett 9v batteri och mätt så att kontaktytan var bra. Sen har jag mätt att jag har ca +11V vid spridarna, så jag har varit så säker att reläet var bra.

Men efter att jag bytt boxar, tändspole och kollat diverse kablar och kontakter i regnet så gjorde jag ett desperat försök att byta relä och då hoppade den igång direkt :-D

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1535205
Bra när man "får till det". Man sover lugnare, 😁😇

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]