Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534834
Som sagt så har den börjat varna för låg oljenivå,bytte oljan idag för att kolla så inte det va oljan det va fel på hehe.
Har hällt på upp till maxsträcket nu 5.8l och satan så kom den gula triangeln igen om "låg oljenivå".
Fast det verkar bara hända när motorn kommer upp i arbetstemperatur .
Kör väldigt korta sträckor med bilen så har inte märkt av det innan jag åkte på en långtur i söndags.
Nån som har någon aning?

Bilen är en v70 07 classic 170hk utan turbo
#1534881
Oljetrycksgivaren är nog ok annars skulle det nog bli röd triangel. Däremot oljenivågivaren som sitter i framkant på oljetråget, förutsatt att det finns rätt mängd olja i tråget naturligtvis. Har bytt ett par stycken, lätt att byta sitter med 2 skruv men man måste tappa ur oljan, surt om man nyss bytt olja. Ev. Kan nan kamske prova att rengöra anslutningskontakten med 5-56 eller bromsrengöring vet inte om det hjälper men det är ju gratis att prova .
#1534886
Måste rätta mig själv. Oljenivåsensorn sitter på undersidan på oljetråget i främre delen av tråget och sitter med 3 skruvar (M5- M6) inte 2st som jag skrev tidigare
Tror att dom började monteras någonstans 2005-2006 och senare.
#1534901
Ok drygt att man fyllt på olja igår då 😅 får väl åka till verkstaden och be dom kolla felkoder,fast imorse kom det aldrig upp när jag åkte till jobbet!?.
Kanske ska köra en långsväng idag och kolla om det kommer eller inte.
Känner inte för att slänga pengar i onödan direkt.
#1534944
Det va felkod på oljenivågivaren enligt verkstaden,så det va ju bra att veta.
Sen hade jag tydligen hällt i 4dl för mycket olja med sa dom :-) tydligen så v70 med nivågivare skall tydligen bara ha 5,5 liter istället för 5.8 sa dom,så det va ju bra att veta med hehe.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]