Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Daniel78
#1534755
- tor 09 feb 2023, 17:48#1530383
Bytte stolar.................................... Det är inte så att du monterat stolar från äldre årsmodell, dvs med mekanisk utlösning av airbagged, i din bil som ska ha elstyrd utlösare?
Lite offtopic, men hur vet jag om jag har eletriskt eller mekaniskt (?) gasspjäll?
Förlåt men nu hänger jag inte längre med. :crying:
Pratar vi nu om mekanisk utlösning av airbagged eller elekroniskt gasspjäll. Eller hänger det ihop (årsmodell)?

Mvh Danne
av Plingplong
#1534757
Lucif3r skrev: tis 21 mar 2023, 03:20 99 är som sagt ett brytår, där båda modeller existerar. Enda sättet att veta säkert är att helt enkelt öppna huven och kika efter en gaswire samt fördelare :-)
På dom nyare ska det visserligen stå "MAX" på tankmätaren också, istället för "70" som dom tidigare.. Men det är ju inte helt att lita på..

Men "släcka koden" hjälper ju inte, den kommer ju komma tillbaka lika fort igen om du fortfarande har fel stolar i.
Okej får kika

Hm okej de va ju tråkigt, har besiktning nästa vecka. Då lär jag hitta på en ny stol då. Har bytt ut både förar och passagerar stol, tror du jag behöver byta båda till orginal igen? Eller räcker de med förarstolen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1534774
Båda måste bytas.
En möjlighet är ju förståss att "fuska", genom att använda ett motstånd så bilen tror att det fortfarande finns (elektroniska) kuddar i stolarna men... Jag har ingen aning om vad för storlek på motståndet man isf skulle behöva.
av Plingplong
#1534779
Lucif3r skrev: tis 21 mar 2023, 08:44 Båda måste bytas.
En möjlighet är ju förståss att "fuska", genom att använda ett motstånd så bilen tror att det fortfarande finns (elektroniska) kuddar i stolarna men... Jag har ingen aning om vad för storlek på motståndet man isf skulle behöva.
Okejj, vet du var jag kan hitta info om hur man gör det?
av Plingplong
#1534891
Lucif3r skrev: ons 22 mar 2023, 06:02 Kanske, har som sagt ingen aning då jag (personligen) aldrig skulle komma på tanken att göra något liknande :-) Jag vet bara att det är möjligt i teorin, och säkerligen praktiken också.
Okejj👍🏼 Detta är bara en snabb lösning eftersom verkar inte få tag på nå nya säten inför besiktningen. Vet du hur många kontakter det sitter som tillhör srs? Så jag vet hur många kontakter jag ska handla. Jobbar så jävla dåliga tider nu så har svårt å hinna med att ta ut säten och kika
av Plingplong
#1534895
Lucif3r skrev: ons 22 mar 2023, 06:31 1 per stol. Totalt kan det finnas max 3 kontakter - en för airbag, en för elmanövrering och en för sätesvärmaren. Det jag däremot inte vet är hur många poler kontakten till airbaggen är, men det borde vara 2-pol...
Okej👍🏼 Beställde 6 kontakter för att vara säker haha
av Erik Å
#1534908
De squibar som satt i autolivs airbags och sträckare tror jag låg mellan 1.8 och 2.2 ohm. Det var 25 år sen jag jobbade med dem, minnet kanske spelar spratt :-)
Men Volvo köpte nog inte från Autoliv, kan vara något helt annat.
Testa med 2.0 ohm
Felkoden måste nog nollas med Vida.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]