Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1534574
Jag hade ingen aning om att det fanns flera typer av JFB, som är känsliga för olika saker. https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragor

Om man nu köper en JFB typ B, som ska funka vid höga likströmmar, som förekommer vid elbilsladdning. Hur blir då skyddet vid användning av apparater i garaget som drivs av växelström med viss/pulserande likström? Sådana finns ju i typfallet i ett garage. Behöver man ha både typ A och B?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1534579
Lövet skrev:
EbbevonVolvo skrev: Dock är dom jordfelsbrytarna mycket dyrare.
Om en sån här duger är det väl inte så farligt? https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... 16-63.html
Det där är svinbilligt!!! Mycket bra tips Lövet!!
Hmmmmmm, undrar om jag inte ska beställa två stycken. Min Easee laddbox blir inte bättre, men kanske min, fruns, besökare och husets säkerhet.
Jag ska ta en diskussion med min firma, där jag var anställd tidigare. Fick pris där på Häger, och den är inte billig.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1534580
Allinug skrev:Jag hade ingen aning om att det fanns flera typer av JFB, som är känsliga för olika saker. https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragor

Om man nu köper en JFB typ B, som ska funka vid höga likströmmar, som förekommer vid elbilsladdning. Hur blir då skyddet vid användning av apparater i garaget som drivs av växelström med viss/pulserande likström? Sådana finns ju i typfallet i ett garage. Behöver man ha både typ A och B?
Typ B klarar även det A klarar, så då behöver du bara Typ B.
I mitt fall, som har typ A, kommer dom att förpassas till återvinning.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1534584
Vad bra! Ja, detta väcker många frågor… Om det nu är ett krav med JFB typ B vid nyinstallation av elbilsladdare, och Elsäkerhetsverket säger att det inte finns någon JFB i laddenheten och tillverkaren hävdar att det finns det… Man vet inte riktigt vad man ska tro. Men man får ju chansen att lära sig något nytt om JFB iallafall.
Användarvisningsbild
av Derank
#1534598
Hursom är det ju godnatt för bolaget om alla sålda ska åtgärdas..........fortsättning följer
av 20FJan
#1534768
Allinug skrev: sön 19 mar 2023, 20:35Om det nu är ett krav med JFB typ B vid nyinstallation av elbilsladdare, och Elsäkerhetsverket säger att det inte finns någon JFB i laddenheten och tillverkaren hävdar att det finns det…
De säger att den inte följer en viss standard, inget annat. De har inte testat hur dåligt eller bra det inbyggda skyddet funkar.
Användarvisningsbild
av sewen
#1534775
Är långt ifrån kunnig inom el. Men som jag förstår det räcker det ju inte ens med att installera en jordfelsbrytare av typ B för att boxen ska vara säker enl elsäkerhetsverket. Jordfelsbrytaren är ju bara en av fyra (?) brister. Eller?
-JFB
-DC-skyddet
-överspänningsskyddet mellan faser
-den bristande ip-klassningen (boxen är inte så tät som man säger)
-oklart om den klarar kraven för CE-märkning

Förstår inte hur man ska klara sig ur detta. Även om man hade visat genom riskanalys och oberoende tester att den elektroniska lösningen av JFB är lika säker som nån av de standarder som är godkända så behövs det massa handpåläggning på varje enskild box för att fixa de andra felen. Ip-klassningen inte minst.
Senast redigerad av 2 sewen, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1534892
Sen är det ju även så att en JFB är inget personskydd, det är något helt annat. Tycker det är många som tror att en JFB är ett personskydd(även om det visserligen, till en viss del, skyddar person) :-)
Sepparata/specifika personskydd är väl inte så vanligt för hemmabruk, men delar utav det (ska iaf) ingår i apparaterna. Om dom komponenterna/skydden är bristfälliga så hjälper alltså inte en JFB. Då är felet betydligt mer invecklat än så och kan kräva total omdesign av apparaten i fråga.

... Sen kan man såklart diskutera hurvida bristerna på apparaten är så otroligt farligt... Personligen anser jag att ESV är lite väl kinkiga och överdramatiserar mycket... Men och andra sidan, köper jag en apparat vill, och räknar, jag med att dom uppfyller alla krav för min och framför allt andras kanske mindre insattas skull.

edit: det jag reagerar mest på är faktiskt den bristande IP-klassningen. Det anser jag är en verklig risk. Kombinera det med alla andra bristande säkerheter så... kan det gå illa... Speciellt om laddboxen i fråga monteras utomhus, eller på annan utsatt plats(vilket man får anse att det mesta som rymmer en bil är...)
Användarvisningsbild
av sewen
#1534916
@Lucif3r, Just när det kommer till ip-klassen så uppfyller den kravet för laddboxar som är IP44. Det Easee gjort är att marknadsföra den och säga att den klarar IP54 vilket den inte gör.
Första siffran är damm, andra siffran är väta. Den klarar alltså vatten bra men står inte emot damm så bra som dom säger/har marknadsfört den (men som inte är ett krav).

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]