Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534801
Har en XC90 2008 V8 som hade "ANTISPINN SERVICE ERFORDRAS" samt felkoderna:
- C003A(07) Right rear wheel speed sensor
- C0039(07) Right rear tone wheel
Bilen betedde sig märkligt. ABS-pumparna gick lite hur som helst och bilen hade ibland en seg take-off. Motorn svarade inte normalt, ungefär som att den momentbegränsades.

För att kunna köra med bilen tog jag bort bägge ABS-säkringarna.

Sökte på detta forum och fick uppfattningen att det troligtvis var hjullagret med sin inbyggda magnetgivare, eller ABS-sensorn som var felaktig. Jag bytte bägge hjullagren och bägge ABS-givarna bak med delar från VPARTS.se, och satte tillbaka ABS-säkringarna.

Efter det så fungerade bilen bra i 3 dagar. Därefter visades "ANTISPINN SERVICE ERFORDRA" i DIM igen, och felkod:
- C0037(07) Left rear wheel speed sensor.
OBD2 läsare för Volvo visar hastighetssignal på alla hjul utom vänster bak.
Bilen har återigen seg take-off ibland, men inte alltid.

Efter att ha kört med felmeddelandet några dagar blev jag matt ock kontaktade verkstad för hjälp. När jag skulle köra till verkstaden så slocknar meddelandet i DIM och vid kontroll av hastighetssignalerna med OBD2 så finns hastighetssignalen där för alla hjulen. Därmed ingen ide att felsöka på verkstad.

Någon som känner igen detta bettende och kan peka på möjlig orsak? Är det ABS-styrbox?
#1534821
Jag antar att din felkod är samma som Vida skulle har get ,BCM-0042 :Hjulsensor höger bak . Då skulle man kunna läsa vidare följande : OBS ,Denna felkod beror inte på något internt hårdvarufel i styrenhet bromssystem (BCM) och ska inte åtgärdas genom byte av styrenhet.

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]