NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomme59
#1333024
Hej!
Jag har en V50 som börjar svaja i motorvartalet vid gaspådrag i högre växlar. Om man ger full gas på 1-3an och håller motorvartalet över 3000 varv så märks inte särskilt mycket av svajet. Försöker man att öka farten utan att växla ned från sexan så svajar motorvartalet ca 200- 300 varv och bilen orkar inte att öka farten. Växlar man ned till t.ex. 4an och får upp vartalet över 3000 varv så ökar farten fast motorn svajar. (dock mindre). Plågar man motorn på höga växlar så uppstår även ett "rapande" ljud från motorn. Vid körning med cruise så stängs den av om bilen kör i motlut.

Följande felkoder hittas med en enkel felkodsläsare.
P2425 = Exhaust gas recirculation cooling valve control circuit/open
P2544 = Torque management request input signal A
P083F = Clutch pedal switch A/B correlation

EGR-ventilen med tillhörande vacumklocka och givare är bytta utan att felet försvann.

Någon som har råkat ut för något liknande?

Mvh
Thomas
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1333062
Ökat varvtal med bibehållen hastighet brukar vara kopplingen som är på väg att ge upp, en svag punkt på dessa.
Är den bytt? Hur långt har bilen gått?
av tomme59
#1333145
Hej! Bilen har gått 10000 mil. Kopplingen är inte bytt. Kan det verkligen vara så dålig koppling att den är slut efter 10000 mil?
Bilen har mest gått på långkörning.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1333146
tomme59 skrev: tis 20 aug 2019, 16:41 Hej! Bilen har gått 10000 mil. Kopplingen är inte bytt. Kan det verkligen vara så dålig koppling att den är slut efter 10000 mil?
Bilen har mest gått på långkörning.
Jag hade en identisk bil, dock 2011.
På den rasade kopplingen utan förvarning vid ca 6000 mil. När jag sålde bilen 2017 hade den gått 20000 mil och den nya kopplingen fungerade fortfarande bra då.

Jag körde också mycket långkörningar med den, en hel del utomlands, men även Stockholmstrafik.

Vet att fler har haft problem med kopplingen, men ditt problem behöver såklart inte betyda kopplingsfel.
av tomme59
#1333157
Hej!
Vet att fler har haft problem med kopplingen, men ditt problem behöver såklart inte betyda kopplingsfel.
Hoppas verkligen att det inte är kopplingen. Låter som ett dyrt jobb.
Någon som har fler erfarenheter av detta problem?
av tomme59
#1534977
Hej! Tyvärr så var det kopplingen som var trasig. Eller rättare sagt så var det dubbelmassesvänghjulet som hade gått sönder. Mvh Thomas
av thestrut
#1535025
tack för återkoppling!

jag bytte ju koppling kring 16000 mil, men har nu fått samma felkoder som 2 av dina
P2544 = Torque management request input signal A
P083F = Clutch pedal switch A/B correlation

så få se om man måste byta kopplingen igen.. känns ju långsökt tycker jag att den skulle vilja accelerera ibland och sakta in i bland trots jämn gas

hur kom ni fram till kopplingen va trasig? lämnade du in den?
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]