Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534499
Jag har nog aldrig förr tänkt tanken, men lite lockande känns det till sommaren att köpa BSR steg1 trimmet med dosa(så man kan backa tillbaka till originalprogrammeringen).

Jag är ingen rejsputte och gillar inte bränna gummi, men skulle vilja ha ”lite till” dock även om 193hk/270Nm duger gott.
BSR’s hemsida verkar inte ha koll, de anger original är 199hk/303Nm, vilket är inkorrekt.

Negativ påverkan katalysatorn?
Duger kopplingen/tryckplattan?
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1534599
Upplevde min steg-1:ade V70 med samma motor som mycket rapp och framförallt ett gott bottenvrid. Kom dock aldrig under 0.9 liter/mil med 17”-fälgar, ens på långkörning. Med 15” fick jag ner förbrukningen till 0.85 som lägst, törstig mao, kanske drar likande original men ändå värt att nämna..
#1534655
BSR har sitt eget sätt att mäta samt uppskatta effekt och vridmoment, därför ser deras originalsiffror annorlunda ut.
Värt att notera är att deras siffror för trimmade bilar utgår från samma premisser, så man ska inte stirra sig blind på deras siffror.
#1534682
vrmlnd skrev: sön 19 mar 2023, 23:34 Upplevde min steg-1:ade V70 med samma motor som mycket rapp och framförallt ett gott bottenvrid. Kom dock aldrig under 0.9 liter/mil med 17”-fälgar, ens på långkörning. Med 15” fick jag ner förbrukningen till 0.85 som lägst, törstig mao, kanske drar likande original men ändå värt att nämna..
Ok tack, hade du mekaniskt gasspjäll eller det elektriska?
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1534694
Har ej BSR men chip från Tm chiptuning. Blev betydligt bättre ork vid omkörning med steg 1.
Katten påverkas inte alls.
Kopplingen tål detta utan problem, allt beror på hur man kör.
Jag har nu steg 3 med originalkoppling 23000 mil fungerar fortfarande utan tendens till slira.

Långkörning går den inte över 0,8 ens med 18" hjul
#1534724
Ja det kanske blir ett trim till sommaren då, man kan ju alltid backa tillbaka originalet.

Min kollega har en PPC enhet till övers, om det är en PPC3 kan den ju programmeras om från hans golf till min S70, återstår att se.
I så fall blir trimmet REA-pris om jag redan har PPC’n
#1534738
Svanis skrev: mån 20 mar 2023, 17:30
vrmlnd skrev: sön 19 mar 2023, 23:34 Upplevde min steg-1:ade V70 med samma motor som mycket rapp och framförallt ett gott bottenvrid. Kom dock aldrig under 0.9 liter/mil med 17”-fälgar, ens på långkörning. Med 15” fick jag ner förbrukningen till 0.85 som lägst, törstig mao, kanske drar likande original men ändå värt att nämna..
Ok tack, hade du mekaniskt gasspjäll eller det elektriska?
Elektriskt!
#1534748
vrmlnd skrev:........ Kom dock aldrig under 0.9 liter/mil med 17”-fälgar, ens på långkörning. Med 15” fick jag ner förbrukningen till 0.85 som lägst, törstig mao, kanske drar likande original men ändå värt att nämna..
Ok tack, hade du mekaniskt gasspjäll eller det elektriska?
[/quote]

Elektriskt![/quote]

Aha upplever min med elektriskt spjäll som “snål” i 70-90kmh men för varje 10kmh över så drar det iväg med förbrukningen = föredrar landsvägar före stressiga 2-1 vägar.
#1534752
När man pratar bränsleförbrukning är det ju dock viktigt att säga hurvida man har manuell eller automat. Automat drar ju lite mer i snitt än manuell.
Min gamla manuella T5a t ex drar ju 0.7l landsväg om man kör hyffsat lugnt. Går att få ner lägre, men då är det verkligen ägg under pedalen som gäller - sånt tålamod har jag inte mer än i ett enstaka experiment :-D

Kopplingen håller för rätt markant mycket mer än man någonsin får ut av "bara mjukvara/chip" - förutsatt att den är frisk givetvis. Är den redan trött så lär det ju inte bli bättre med mer vrid på den :P

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]