Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534369
Har en V60 -18. Nu har det blivit dags att byta bromsbeläggen fram, säger min personlige servicetekniker på Volvo. De ska ha 3500 för belägg och arbete (skivorna behöver tydligen inte bytas). Har förstått att det är relativt enkelt att byta själv, men då jag har begränsad erfarenhet och dessutom inte har lift eller domkraft så lämnar jag hellre över arbetet till någon annan.

Nu är frågan om det är värt att låta Volvo göra det för en dyrare summa, eller hitta någon billigare verkstad? Visst är det bara vid byte av bakbromsarna som det kan bli knas med den elektriska handbromsen? Där kanske man hellre vill ha en tekniker på Volvo eller Bilia som gör jobbet. Men frambromsarna är väl ett betydligt enklare jobb?

Om någon vet en bra (och billig) verkstad i Stockholm alternativt en timmes resväg bort så tipsa gärna!

Och är det dumt att bara byta beläggen och inte skivorna när man ändå är igång?
#1534376
Beläggen kostar ca 900kr och säg att de tar de nog 750kr/sida så 2400kr totalt kan man nog hitta

Behövs inte skivorna bytas så låt de vara
#1534447
Nej, det är inte värt att låta en Vovlo verkstad göra det.

Bästa är att köpa belägg själv, på nätet. Dock ska det vara av bra kvalitet, ATE, Brembo, Zimmermann, TRW eller Bosch.
Och sedan ringa till olika verkstäder för att få ett pris på jobbet.
#1534495
Tack för alla svar! Har också funderat en del på att beställa bromsbeläggen på nätet, men har läst om så många som fått fel storlek på bromsskivor osv efter att ha beställt på Autodoc.

Är det generisk storlek på beläggen men olika storlekar på bromsskivor? Någon som vet på förhand exakt vilken storlek som gäller för en V60, eller kan länka till bromsbelägg fram som de beställt själva?
#1534496
Ingen som vet vilka bromsar din V60 har utan chassienummer och/eller motoralternativ.

Köp ifrån trodo.se så kan de kolla att de passar.
Eller getech.se så får du garanterat rätt och snabb leverans. De har även monteringspartner i Sthlm.
#1534498
EPR skrev:Tack för alla svar! Har också funderat en del på att beställa bromsbeläggen på nätet, men har läst om så många som fått fel storlek på bromsskivor osv efter att ha beställt på Autodoc.

Är det generisk storlek på beläggen men olika storlekar på bromsskivor? Någon som vet på förhand exakt vilken storlek som gäller för en V60, eller kan länka till bromsbelägg fram som de beställt själva?
Det är för att Autodoc ofta förslår helt fel produkter till bilarna som man söker på. På mina bilar så får man aldrig vettiga träffar där om man inte vet exakt originalnr på delarna. Jag köper på Trodo.se istället där man då korrekta träffar och även kan välja att de checkar emot orignalnr. på bilen man har. Har köpt Brembo bromsar samt andra servicedelar där till mina bilar.
#1534565
KalleJ skrev: lör 18 mar 2023, 23:22 Ingen som vet vilka bromsar din V60 har utan chassienummer och/eller motoralternativ.

Köp ifrån trodo.se så kan de kolla att de passar.
Eller getech.se så får du garanterat rätt och snabb leverans. De har även monteringspartner i Sthlm.
Tack för tips, vad ska man tro om Getechs eget märke G-brakes? Är det lika bra som exempelvis Brembo och Bosch osv?
#1534567
Aldrig kört med dem på mina bilar men har provkört och bromsat in flertalet nybytta, inget att anmärka på varken positivt eller negativt det är bromsbelägg som stoppar bilen så att säga.
Är väl någon mellanting mellan Biltema/superbudget och dyrmärken.
Inte så stor vits att köpa superdyra belägg till skivor som redan är använda dok, om du frågar mig. Köp och se glad ut :D lägg pengarna som blir över på att byta ut bromsvätskan.
#1534642
@EPR,
@EPR, Hade min V60-19 inne på service i januari där PST nämnde att belägg bak behöver bytas.
Så gjorde ett uppdrag via autobutler och fick offert på RF Bilservice i Norsborg som skulle ha 1600 kr totalt plus att man får bilen tvättad efteråt (tydligen deras grej enligt recensioner).

Så för min del lutar det åt att låta dem göra jobbet då jag som du varken har lust eller tid/plats att göra det själv även om jobbet i sig är av det enklaste slaget.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]