Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1534398
Besvarar min fråga i föregående inlägg om vilka laddboxar Elsäkerhetsverket undersökt:

Vilka laddboxar har ni undersökt?
Garo – GLBDCM-T222WO
CTEK – Chargestorm Connected 2, model 17050
Charge Amps – Halo
Wallbox – Pulsar Plus
Easee – Home
Zaptec – Go


Varför har ni testat endast 6 stycken laddboxar?
Elsäkerhetsverket har begränsade resurser för sin marknadskontroll vilket innebär att vi får prova ett urval av de produktmodeller som finns på marknaden. Urvalet är gjort utifrån vad som vi uppfattat vara bland de vanligast förekommande modellerna och populära modeller på marknaden.

Projektrapport?
Projektet med samtliga testade laddboxar avslutas inom några veckor och då publiceras en projektrapport på elsäkerhetsverket.se. Myndigheten kommer i samband med det att skicka ut ett pressmeddelande där provning, resultat och analys presenteras.

Källa:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... ngsforbud/
Användarvisningsbild
av Allinug
#1534404
Vad är egentligen tanken med en JFB som återställer sig själv? Den bryter väl vid felström. Då får man väl anta att det skulle kunna finnas ett fel?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1534448
Verkar ju vara mkt mer än jfb, som det var snack om först.
Samtidigt som man hör uttalanden från Helmikstøl som verkligen går under rubriken ”låtsas som det regnar” så inser jag att det är mega återkallande i luften…

Vi har 5 tror jag, de 2 nyaste är från januari.
Väntar med spänning
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1534479
Allinug skrev:Vad är egentligen tanken med en JFB som återställer sig själv? Den bryter väl vid felström. Då får man väl anta att det skulle kunna finnas ett fel?
Ett fel kan vara temporärt(skadad kabel t ex), och då kan det vara bekvämt med en självåterställande JFB när "felet" är borta.
Självåterställande JFB hindrar även idioter från att göra något väääldigt dumt - hålla fast JFB-brytaren i påslaget läget för att "komma förbi" felet. Ja, det finns faktiskt folk som gör sånt...
Och slutligen kan en självåterställande JFB byggas in, för att motverka yttre slitage/åverkan.
Sen finns det ju faktiskt brukare som inte har en susning om hur man återställer en vanlig JFB, eller ens vad det är för något. En självåterställande JFB minimerar risken att bli uppringd av en arg brukare för att "skiten inte fungerar!", när det bara är JFB'n som behöver knäppas till...

Nackdelen är så klart att man som brukare har noll koll på den, man har inte en aning om den ens fungerar då många t om saknar test-knapp.
Användarvisningsbild
av bem
#1534505
Det skall bli intressant se vad Elsäkerhetsverkets rapport säger om de andra 5 elbilsladdarna i deras undersökning. Lek med tanken de uppfyller standarden, då är det 5 av 6 elbilsladdare dvs. 83% uppfyller och 17% uppfyller inte standarden. Kan ju vara så att Easees berörda laddare är de enda på svenska marknaden som inte skulle följa standarden. Men det kan ju även tänka sig det finns en del andra elbilsladdare som vid en undersökning skulle få liknande testresultat som Easees berörda laddare. Elbilsladdare har väl varit och kanske är fortfarande lite ”klondyke” dit investerare sökt och söker sig för att tjäna pengar. Behöver inte vara nåt fel med det men det kan tänka sig det finns tillverkare som investerarna stödjer som tagit vissa ”genvägar” i elbilsladdarnas konstruktion så de skall bli billiga tillverka och man kunna tjäna mer på dem när de säljs. Återigen, inget fel i sig, men det kan finnas risk en tillverkare gör en lösning som blir mindre säker och som vid en prövning visar sig inte uppfylla standarden.
När jag läst tester på internet är det förstås ingen som har möjlighet testa elbilsladdarnas elsäkerhet. Man får anta laddaren uppfyller standarden, som alla tillverkare bedyrar när de sätter CE märkning på produkten.
Finns det anledning misstänka ett mörkertal och om ja hur stort med elbilsladdare idag som inte följer standarden på för elsäkerheten viktiga punkter?
Det kanske vi aldrig får reda på.
Men det kanske inte är orimligt gissa det kan finnas en och annan elbilsladdare där ute som har vissa svaga punkter när det gäller elsäkerheten vid en granskning.
Ni som kan el: vad är allra viktigast en elbilsladdare måste klara utan utan tvivel för att anses ”säker”?
Egen säkring för laddaren förstås.
S.k. DC-skydd har ju anmärkts på ang Easees laddare liksom jordfelsbrytare.
Är det de två viktigaste sakerna för elsäkerhet i en elbilsladdare?
Kan nån förklara enkelt hur de skyddar så vi som inte kan så mycket om el förstår.
Att vi människor och andra levande varelser inte skall kunna få en stöt från bilen eller laddaren om det blir kortslutning eller så förstår jag, men det som skall förhindra sånt i samband med laddboxanvändning, vad är det viktigaste för det?
av 20FJan
#1534517
Om det blir ett DC-jordfel, slås alla vanliga jordfelsbrytare ut och den potentiella risken för personskada landar i all hushållsel som den normalt skyddar, även hos alla grannar anslutna till samma trafo.
Nu är det ju inte så att boxen saknar DC-skydd, utan skyddet uppfyller inte standard. Hur stor skillnad i risk det innebär har jag inte sett någon redogöra för.
(Samma potentiella risk med DC-fel finns i alla solcellsanläggningar.)
av JEriksson
#1534529
20FJan skrev: sön 19 mar 2023, 10:19 Om det blir ett DC-jordfel, slås alla vanliga jordfelsbrytare ut och den potentiella risken för personskada landar i all hushållsel som den normalt skyddar, även hos alla grannar anslutna till samma trafo.
Nu är det ju inte så att boxen saknar DC-skydd, utan skyddet uppfyller inte standard. Hur stor skillnad i risk det innebär har jag inte sett någon redogöra för.
(Samma potentiella risk med DC-fel finns i alla solcellsanläggningar.)

Om man skulle komplettera installationen med en typ B jordfelsbrytare i centralen för laddaren.
Skulle detta då förhindra att det blir kaos i övriga anläggningen om det blir ett DC-jordfelsbrytare?

Vi har idag en av de berörda laddarna som vart i bruk närmare fyra år nu utan problem.
Är inte orolig på något sätt men följer detta för att se hur det kommer lösas.
Sen, vad jag vet har jag inte hört eller läst om att några av dessa boxar slagit ut några bilar eller hem.
av 20FJan
#1534540
Det är inte något som märks, ingen ström bryts av vanliga typ A vid eventuellt DCjordfel, utan skyddet slås ut menar jag.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1534566
Man kan säga att din vanliga jordfelsbrytare blir "blind". Om du då i ditt hus får ett jordfel så löser inte den jordfelsbrytaren ut.

Sen finns det någon test på nätet där detta inte skulle vara sant. Tyvärr litar jag inte på det. Kommer troligen att byta ut mina två typ A till två stycken typ B. Dock är dom jordfelsbrytarna mycket dyrare.
av Lövet
#1534569
EbbevonVolvo skrev: Dock är dom jordfelsbrytarna mycket dyrare.
Om en sån här duger är det väl inte så farligt? https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... 16-63.html

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen