PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeifA
#1534126
Hej söker ett elschema till denna bil. Jag har hittat till en vanlig men det stämmer inte riktigt, där sitter ju säkringar och relä på hö innerskärm också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1534287
Finns på nätet. Sökte lite igår kväll, hittade och har laddat hem. Kan dock inte skicka det vidare. Prova denna länk, där finns för både US och EU modell. Det kan inte skilja så mycket, det är mest i drivlinan det skiljer. Overdrive och original extraljus fanns även på andra modeller. Dock skiljer det på modellerna vad gäller den extra säkring boxen. US har t.ex ett fjärr och ett dimljus medan EU har 2 dimljus (Tyskland??) som standard. GT hade också växelström generator, det var tillval på annars

https://www.sw-em.com/123GT%20Considera ... rences.htm
Användarvisningsbild
av LeifA
#1535846
Har hittat några schema nu men inget är helt lika med de kablar vi har. Har köpt lite nytt från VP men de är ju som de är, fel kabelskor och fel längd men nu är det nästan klart.
av hakano
#1543293
lennarte skrev: fre 17 mar 2023, 06:59 Finns på nätet. Sökte lite igår kväll, hittade och har laddat hem. Kan dock inte skicka det vidare. Prova denna länk, där finns för både US och EU modell. Det kan inte skilja så mycket, det är mest i drivlinan det skiljer. Overdrive och original extraljus fanns även på andra modeller. Dock skiljer det på modellerna vad gäller den extra säkring boxen. US har t.ex ett fjärr och ett dimljus medan EU har 2 dimljus (Tyskland??) som standard. GT hade också växelström generator, det var tillval på annars

https://www.sw-em.com/123GT%20Considera ... rences.htm
Inte helt rätt info.

Original extraljus fanns inte på andra modeller än 123GT.
I Sverige hade 123GT ett fjärrljus och ett dimljus. Är väl det vi får utgå ifrån då vi befinner oss i Sverige och bilen mest troligt är gjord för Sverigemarknaden.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1543348
Det är ju så ,ett dim och ett fjärr med olika knappar då med. Bilen är klar och bes. Tycker vi fått för många röda pluskablar på översta säkringen vid säkringsdosan på torpeden.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543367
hakano skrev:Original extraljus fanns inte på andra modeller än 123GT.
Du kunde välja till det på "vanliga" Amazoner. Liksom Overdrive, diff.broms m.m. Extraljusen kunde du köpa "över disk" i "sats" också.
Jag hade Marshall Fantastic (vet ej om Volvo originalmonterade dessa) , 2 st fjärr och 2 st dim ljus på min första Opel Rekord 59-a Dessa var mycket vanliga på 60-talet, fruktansvärt bra ljus (6V - 60W) Det vanliga glödlampor "på den tiden". Och dom började "svartna" redan efter några timmars andvändning.
marchal-662-762-painted-housings1368790431.jpg
marchal-662-762-painted-housings1368790431.jpg (113.11 KiB) Visad 1884 gånger
av hakano
#1543399
lennarte skrev: mån 05 jun 2023, 06:57 Du kunde välja till det på "vanliga" Amazoner. Liksom Overdrive, diff.broms m.m. Extraljusen kunde du köpa "över disk" i "sats" också.
Jag hade Marshall Fantastic (vet ej om Volvo originalmonterade dessa) , 2 st fjärr och 2 st dim ljus på min första Opel Rekord 59-a Dessa var mycket vanliga på 60-talet, fruktansvärt bra ljus (6V - 60W) Det vanliga glödlampor "på den tiden". Och dom började "svartna" redan efter några timmars andvändning.
Nu pratade vi väl originalutrustning från fabrik? Eller?

På 123GT satt extraljusen redan på i fabriken när bilen byggdes. Reläer och kabelstammar var också anpassade för bilens utrustning i fabrik. Alla dessa delar fanns med i reservdelskatalogen med egna artikelnummer för varje komponent i de fall man ville köpa nya likadana delar. Bilens typplåt säger att det är en 123GT och den hade en viss utrustning från fabrik.

Att man sedan kunde gå in i en tillbehörsbutik och köpa dessa ljus till vilken bil som helst är ju en annan sak. Monterar du ljusen själv eller hos återförsäljaren blir det med en extern kabeltillbehörssats t.ex...kanske universalfästen o.s.v.
Man får hålla isär original tillbehör och originalutrustning från fabriken.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543440
Som jag skrev, det gick att beställa till när du beställde bilen ny
av LarsBd
#1543454
62-66 kunde 122S beställas med eller utan M41 det är vad jag känner till det enda* ”tillval” som kunde göras på Amazon från fabrik. Allt annat är efterhandsmontage av den lokala återförsäljaren och därmed inte original.

*Även M31 lådan i 121 på 61års modell går med under tillval.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]