Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
#1530097
Första frågan är om någon kan hjälpa mig att lokalisera termostaten? Gärna bild med pil, alternativt förklarat.

Finns det någon guide? Om det nu är komplicerat, är det endast 2010 modellerna som är riktigt dumt bygda?
Senast redigerad av 1 skarj, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1530098
Sitter mellan motorn och torpedväggen. Man kan knappt se den.
Det är hela serien, vad jag vet. Åtminstone femcylindriga dieslar.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av skarj
#1530136
Någon som har en bild där man kan se den? Så jag vet vad jag tittar efter.
Man kan undra vad det är för fel på att sätta den synligt och åtkomligt, gärna högt så att man inte behöver tappa ut mycket kylarvätska, dess utom att göra det snabbt och enkelt att byta. Men det hade väl varit för enkelt...
av skarj
#1530268
Tack! Hade faktiskt sett videon, men hoppades att det bara satt på de tidigaste årsmodellerna, man känner ett sug att hoppa ut för ett stup när man ser idiotin av placering av termostaten, hoppas Volvofolket är stolta...
Man föredrar att köra dieselvärmare känner jag än att ge sig in i det där, själv blir jag mest förbannad över att göra det så besvärligt, om man vet hur termostater satt förr skakar man på huvudet, måhända att man behöver byta termostater väldigt sällan nu mot förr, men det till trots kunde man ju placera den lätt åtkomligt...pust!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1530283
Jag har inte behövt byta min än, peppar, peppar, men jag har inte sett till den, så mest troligt gömmer den sig där bak även på min 230 hk.
av Rådlös
#1530285
Får jag lägga in en liten fundering i sammanhanget?
Jag hade tidigare en V70 2.0 F -08. I den bilen fanns ingen tempmätare i instrumentpanelen. Det var nog fler modeller som hade så? Kanske än idag?
Men en sådan mätare är ju det första kontrollinstrumentet som visar att termostaten kanske börjar "tröttna" eller inte samarbeta. Undrar hur dom tänkte då på Volvo? Alla har ju inte utrustning för att koppla in sig på OBD2 för att kolla temperaturen. Och det finns ju larmlampor, men vilka larmintervaller hade den? Den lyste aldrig i min bil (under drift)
av binkie
#1530286
Den idiotiska termostaten satt väl på årsmodell 10, 11, kanske 12? De sista åren med 5 cylindriga diesel satt den bättre till.

Har man då en dubbelturbo så är det riktigt jävla tråkigt.

Jag brukar lossa momentstagen under motorn och även motorfästet till växellådan (domkraft under motorn) sen ta ett mindre spännband och pressa motorn framåt allt vad som går. Mer plats då men fortfarande trist. Hur EGRkylaren kan sitta så hårt på en liten o ring är obegripligt.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]