Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1530021
Så redan 2021 hade du detta fel;

1198 km Skrammel från framvagnen. Konstaterats att en låsring som håller högra främre drivaxeln på plats mot elmotorn
lossnat med påföljd att både drivaxel samt elmotor skadats, främre elmotor och höger drivaxel utbytta.

Detta är det enda felet som verkligen bekymrar mig. Allt annat med mjukvaran kan de förbättra. Hur började detta fel för dig och hur länge hade du detta fel innan de bytte ut drivaxel och motor? Kan du utveckla händelseförloppet?
#1530027
hinkedink,
Tänk vilken win-win situation det skulle vara om vi Volvobrukare slapp såna problem som du beskriver. Volvo slipper lägga resurser på att fixa problemen och brukaren/ägaren slipper ha bilen på verkstad osv. Jag har haft ganska många nya Volvo genom åren, i stort sett problemfritt bilägande. När jag skaffa en V90 Recharge MY22 bröts den fina följden av problemfria bilar. På grund av mjukvaran (Android Automotive, Google infotainment). Det är bilens svaga punkt. Jag känner inte igen Volvos fina kvalitet längre på grund av det. Eftersom mjukvaran är så viktig och är inte den av hög kvalitet kan det bli lite pannkaka, som jag tycker det varit i alla fall. Men mjukvaran har blivit bättre så det går i rätt riktning, men det har tagit tid.
Man undrar om de som designar och utvecklar Google infotainmentsystemet i Volvobilar kör bil? Det finns så mycket i gränssnittet som är riktigt dåligt ur t.ex trafiksäkerhetssynpunkt. Fippla i menysystemet som man tvingas till under körning då och då är väl att likställa att fippla med en mobiltelefon under körning. I ena fallet är det förbjudet men i en bils menysystem är det tydligen OK att ha näsan och fingrarna. För mig stod Volvo förr för bästa ergonomi och trafiksäkert manövrerande av fysiska knappar. Det måste gå göra det bättre än vad vi tvingas använda idag med Google infotainment? När man kört en Volvo Googlebil i 17 månader och ett pärlband av uppdateringar av mjukvaran har man tyvärr sett en del av vad mjukvaran och infotainmentsystemet är kapabel och inte kapabel till. Själva bilen, V90 i mitt fall, är det inte mycket att klaga på.
Nåväl jag tuffar vidare men min Volvo, det får gå an. Men det kunde varit bättre om mjukvaran varit tip top.
#1530059
Första skramlet hördes när jag bromsade tillika som jag svängde höger sedan gick det ett par dagar och samma sak hände igen. Jag konstaterade nu att något är galet varefter jag bokade tid hos verkstaden, jag hamnade att vänta några dagar på ledig tid, under väntetiden återkom oljudet mera frekvent. Enligt mekanikern har man under monteringen inte försäkrat sig om att låsringen satt rätt i spåret. Att jag över huvud taget kunde köra till verkstaden berodde på dubbelmotor systemet.
Här om dagen var radion sten död igen, gick inte att få liv i den oavsett vad jag tryckte på, i ren förtvivlan sa jag "Google spela radio för h---vete", joo, då blev det liv i lådan.
Att man tvingas manövrera bland all den strulande elektroniken ute i trafiken är helt förkastligt ur trafiksäkerhets aspekt.

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]