Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berget43
#1527709
Är det någon som vet exakt det knackande ljudet beror på? Jag är väldigt besviken på att min nya bil låter som ett vrak. Volvo har inte reservdelar till detta fel. Care by Volvo hänvisar till verkstaden. Hoppas jag kan få kompensation försatt jag inte fick den ny-bils-upplevelse jag förväntade mig och drömde om i 10 månader. Fick bilen 26/11. Upptäckte detta fel 28/11. Var inne på verkstaden 13/12 och de konstaterade felet men sen sa de att jag får köra vidare så här för reservdelar finns inte. Har reklamerat till Care by Volvo 5/1 men de kan inte hjälpa mig. Allvar tror Volvo att de kommer ha kunder kvar med denna usla kvalitet och nivån på service? Min bil kostar 8295kr/mån. Jag hade annars kunnat köra en Mercedes EQE för samma pris…..

Förresten jag kom på att verkstaden trodde det var drivaxlarna fram som var paj eller defekta direkt vid leverans.
Användarvisningsbild
av bem
#1527895
berget43,
Tråkig start med nya bilen.
Om du kör med normala gaspådrag, uppkommer inte symptomen då?
Om inte Volvo har en lösning på problemet än så är det väl bara invänta lösningen och ev. åtgärd?
Det är väl bara en Volvoverkstad (såsom Volvo Cars Care by Volvo sagt) som skall felsöka och sen åtgärda fel. Så har skett i ditt fall vad jag förstått. Det lär väl bli ett garantifall. Att det blir fel på bilar vid tillverkningen är inget kul men kan förstås hända, fabrikationsfel. Men det tar fabriksgarantin hand om är det ju tänkt. Om bilen går köra under mer normala förhållanden får man väl helt enkelt köra normalt i avvaktan på lösning och åtgärd. Under tiden den sen är inne på lagning kan man ha rätt till låne- eller hyrbil. Kolla avtalet för dit Care by Volvo abonnemang.
Sen får man komma ihåg att en bil byggs av många olika delar från olika leverantörer, ibland kan det smyga sig in delar som inte uppfyller kraven eller har nån defekt. Vi vet inte om så är fallet här, men tänkbar anledning kan det vara.
Hoppas det löser sig snart med din bil.
av Berget43
#1527908
bem skrev: sön 22 jan 2023, 02:08 berget43,
Tråkig start med nya bilen.
Om du kör med normala gaspådrag, uppkommer inte symptomen då?
Om inte Volvo har en lösning på problemet än så är det väl bara invänta lösningen och ev. åtgärd?
Det är väl bara en Volvoverkstad (såsom Volvo Cars Care by Volvo sagt) som skall felsöka och sen åtgärda fel. Så har skett i ditt fall vad jag förstått. Det lär väl bli ett garantifall. Att det blir fel på bilar vid tillverkningen är inget kul men kan förstås hända, fabrikationsfel. Men det tar fabriksgarantin hand om är det ju tänkt. Om bilen går köra under mer normala förhållanden får man väl helt enkelt köra normalt i avvaktan på lösning och åtgärd. Under tiden den sen är inne på lagning kan man ha rätt till låne- eller hyrbil. Kolla avtalet för dit Care by Volvo abonnemang.
Sen får man komma ihåg att en bil byggs av många olika delar från olika leverantörer, ibland kan det smyga sig in delar som inte uppfyller kraven eller har nån defekt. Vi vet inte om så är fallet här, men tänkbar anledning kan det vara.
Hoppas det löser sig snart med din bil.
Hej, jag trodde inte t Volvo PR anställda var inne på forum som detta och kommenterade. Om Volvos kvalitet och service inte är bättre än detta så kommer hundratusentals leasade bilar i 40 serien hamna hos leasingbolaget och inte gå att sälja eller leasa om. Detta problem finns på bilar runt hela världen. Det går att googla lite lätt så ser man det. Bara jag har ca 50 vänner och bekanta som följer mitt case och jag tror aldrig de kommer lägga en spänn på en ny Volvo bil efter detta. Hade man velat fixa det så hade lösningen på problemet kommit ut som en instruktion med tillhörande delar till verkstäder 2 veckor efter de första fallen rapporterades in. Man gör alldeles för lite och för långsamt. Bilen kostar 750’+ och förväntningarna är därefter.
av s6025t
#1527911
Det är ju en nackdel att köpa/leasa bilen via Volvo direkt med Care by Volvo gör man affär med en Volvoåterförsäljare man träffar o gör affär med öga mot öga så har man för det mesta stor hjälp därifrån när jag haft problem har säljaren hjälpt till med lånebil o har kontakt med verkstad osv. så jag är tveksam till Care by Volvo som Volvo marknadsför så hårt.
Användarvisningsbild
av bem
#1527919
Berget43,
Jag förstår precis hur du känner.
Min V90 Recharge MY22 har varit under all kritik med mjukvaran (Google infotainment). Det kan ge problem det också. Verkar som Volvo Cars mjukvaruavdelning har haft och kanske ske har än svårt att få detta infotainment att funka, åtminstone i deras bilar som hade Sensus infotainment innan.
Bilar som haft Google infotainment från början (C40 och XC40 rena elbilar) kanske det funkar bättre i, det har jag ingen aning om.
Jag, liksom du, hade höga förväntningar på en ny Volvo. Min var inte riktigt lika dyr som din men passerade dock 700 tkr strecket den med.
Min har det inte varit nåt mekaniskt fel på än efter nu 17 månaders körning. Men mjukvaran har varit under all kritik.
Volvo Cars via Care by Volvo lär väl ha två försök på sig rätta till felet på din bil, i alla fall om leasing/hyra Care by Volvo i ditt fall hör under Konsumentköplagen (som ger ännu starkare skydd sen 1maj 2022).
Om det kan anses ett väsentligt fel din bil har kanske du kunde få lämna tillbaka den, men troligen har din motpart rätt att försöka åtgärda felet ett par gånger först. Lusläs Care by Volvo villkoren så du vet vad som står där, som kan påverka hur du kan agera för framtiden.
Och om konsumetköplagen gäller i ditt fall läs in dig på den också så du vet dina rättigheter on det skulle gå så långt du måste kräva din rätt.
Personligen skulle jag aldrig våga hyra/leasa bil om det inte gick via min bilhandlare. Är enklare ha bilhandlaren som motpart. Jag har Volvo privatleasing på min bil (Care by Volvo fanns knappt och gick inte välja för min bil när jag beställde den i feb. -21).
Faktum är att jag tycker min V90 är den första Volvo jag inte är riktigt nöjd med. Har haft hyfsat med nya och beg. Volvo genom åren. Och sett i ljuset av att min V90 var ungefär dubbelt så dyr som min förra V70 MY14 var förväntningarna rätt höga. Jag är tyvärr inte stolt längre över att jag kör Volvo, som jag var förr. Jag har inte jättehöga krav. Bilen skall funka. Mer än så kräver jag inte. Men när inte mjukvaran funkar i bilen som den ska påverkas än det ena än det andra. Det har jag upplevt sen dag 1 jag hämta ut bilen. F.n. har jag senaste mjukvaruversion 2.5 sen en vecka och än är det för tidigt veta om det visar sig några problem med den.
av Berget43
#1527929
Jag tycker du fokuserar på fel grejer. Hade Volvo inte gått över till Google Automotive hade de aldrig kunnat konkurrera alls med andra tillverkare. Sensus systemet gjorde att Volvo bilar upplevdes som fossiler på marknaden.

Jag är inte lika orolig eller putt på mjukvaran trots att den är buggig som jag är på det mekaniska felet. Mjukvaroproblemet hade jag läst om i ViB och visste om. Dessvärre står all mjukvaruutveckling mellan att lansera funktionalitet snabbt och sen lappa och laga eller att lansera saker år efter alla andra och framstå som oinnovativa…

Jag förstår inte varför du nämner att du förstår hur jag känner. Det är den sortens PR - mediatränade svar som gör att jag tror att du jobbar på Volvo och det ingår i ditt jobb att hänga här och släta ut de riktiga problem som diskuteras. Nu ska jag förklara det riktiga problemet;

En biltillverkare som Volvo som vill vara premium ska efter 60 års existens kunna skruva ihop en bil rent mekaniskt och kvalitetstesta denna innan den lämnar fabriken. Det ska inte komma till mig som kund som en överraskning. Det som inträffat nu med alla tusentals bilar som har just detta problem är att varje kund är missnöjd och aldrig mer kommer köpa/leasa en Volvo igen. Jag har väntat på reservdelar eller lösning på detta sedan 11/12 2022. Är det premium tycker du?

Förresten är de största problemen med din egen bil inte de du nämner. De största problemen är att den har så dålig rostskyddsbehandling så att den rostar redan vid 4000 mil. Står att läsa om i ViB. Vill man vara premium så duger inte detta. Just nu har Renault mycket mycket bättre rostskydd än Volvo.

Jag ska inte behöva läsa på om avtalsvillkor eller om konsumentlagar. Om Volvo vill vara premium så borde de själva kompensera mig med 30% rabatt på månadsavgiften och även erbjuda att ta tillbaka bilen. Det är premium kundservice. Min tidigare VW Tiguan var ett högteknologiskt prestigebygge mekaniskt jämfört med denna c40. Lite displayer i bilen och fin design imponerar inte när resten känns som skräp. Hade gärna fått denna utbytt till senaste VW Tiguan med 200 Hk diesel. Men det kan jag bara fantisera om.
Användarvisningsbild
av bem
#1527948
Berget43 skrev: sön 22 jan 2023, 11:15 Jag tycker du fokuserar på fel grejer. Hade Volvo inte gått över till Google Automotive hade de aldrig kunnat konkurrera alls med andra tillverkare. Sensus systemet gjorde att Volvo bilar upplevdes som fossiler på marknaden.
För MIG är fokus på mjukvaran eftersom det är den som jag tycker är undermålig. Det är inga hårdvarurelaterad problem egentligen på min V90 som behöver fokuseras på enligt min erferenhet så här långt (17 månaders körning).

Berget43 skrev: sön 22 jan 2023, 11:15 Jag är inte lika orolig eller putt på mjukvaran trots att den är buggig som jag är på det mekaniska felet. Mjukvaroproblemet hade jag läst om i ViB och visste om. Dessvärre står all mjukvaruutveckling mellan att lansera funktionalitet snabbt och sen lappa och laga eller att lansera saker år efter alla andra och framstå som oinnovativa…
Det är bra för dig att du inte är missnöjd med mjukvaran. Men du har en Volvo ren elbil som hade Google Infotainment från början. Jag har en Volvo som hade Sensus infotainment innan och fick senare (MY22 early) detta infotainment. Det är nog viss skillnad. Och jag har en laddhybrid, du har en ren elbil.
Jag utgår från brukandet av min bil, inte vad det stått i motorpressen. Jag vet inte hur länge du haft din "Google-bil", men jag har som sagt kört min i 17 månader nu. Vi kanske helt enkelt har olika erfarenhet eftersom vi har olika typer av Volvobilar och jag kört min Google-bil längre. Jag har ingen aning om hur länge du kört Google-bil.
Det är viss skillnad att komma in i dagsläget till en Google-bil, jämfört med för 17 månader sen som i mitt fall.

Berget43 skrev: sön 22 jan 2023, 11:15 Jag förstår inte varför du nämner att du förstår hur jag känner. Det är den sortens PR - mediatränade svar som gör att jag tror att du jobbar på Volvo och det ingår i ditt jobb att hänga här och släta ut de riktiga problem som diskuteras. Nu ska jag förklara det riktiga problemet;
Jag jobbar inte på Volvo och har aldrig gjort. Det enda Volvo och jag har gemensamt är att jag kört Volvo sen 1979 och det har blivit en del Volvobilar genom åren. Hur någon kan dra den slutsatsen och tro att jag jobbar på Volvo efter att jag skrev mitt senaste inlägg övergår mitt förstånd. Då hade jag nog inget jobb att gå till på måndag?

Berget43 skrev: sön 22 jan 2023, 11:15 En biltillverkare som Volvo som vill vara premium ska efter 60 års existens kunna skruva ihop en bil rent mekaniskt och kvalitetstesta denna innan den lämnar fabriken. Det ska inte komma till mig som kund som en överraskning. Det som inträffat nu med alla tusentals bilar som har just detta problem är att varje kund är missnöjd och aldrig mer kommer köpa/leasa en Volvo igen. Jag har väntat på reservdelar eller lösning på detta sedan 11/12 2022. Är det premium tycker du?
Premium:
Att Volvo själva vill vara ett premiummärke är inte samma sak som att brukarna anser det.
Själv är jag tveksam till etikettens brukande överhuvud taget.

Kunna skruva ihop en bil:
Det kommer som bekant nya modeller, plattformar, motorer osv., var och en med sina utmaningar i produktionen föreställer jag mig. Leverantörer kommer och går.
Att en biltillverkare skall ha bra kvalitetskontroll av både leverantörer och vad de levererar in till fabriken och själva bilen när den är byggd är en självklarhet förstås. Jag kan inte uttala mig ett skvatt om detta för Volvobilar för jag vet inget om det.

Tusentals bilar [med samma problem som på din bil]:
Tråkigt om så är fallet.
Det är inte första gången tusentals bilar drabbas av felaktigheter, kommer säkert hända i framtiden också tyvärr.

Vänta på reservdelar eller lösning sen 11 dec. -22:
Kanske Volvo Cars inte har en lösning eller reservdelar än på problemet med din bil?
Man får väl kanske utgå från att Volvo Cars/Care by Volvo gör vad de kan?
Eller vet du att de inte gör vad de de kan?
Om tiden du väntat på lösning/reservdel är sådan att en biltillverkare inte kan anses premium på grund av just det har jag ingen åsikt om. Jag föredrar att inte använda ordet premium för det säger egentligen inget, såvida man inte definierar allt en premiumbil måste uppfylla för att kallas så.

Berget43 skrev: sön 22 jan 2023, 11:15 Förresten är de största problemen med din egen bil inte de du nämner. De största problemen är att den har så dålig rostskyddsbehandling så att den rostar redan vid 4000 mil. Står att läsa om i ViB. Vill man vara premium så duger inte detta. Just nu har Renault mycket mycket bättre rostskydd än Volvo.
Det största problemet för MIG är mjukvaran i min bil. Inte ev. rostproblem.
Den bil du har är väl byggd på SPA-plattformen? Likt den V90 jag har. Det är väl alla Volvobilar på SPA-plattformen som ev. skulle ha medelmåttigt rostskydd. Så även din bil i så fall. Sen att dra slutsatsen att en bil rostar, Vi Bilägares V90 MY17, så rostar alla andra V90 är nog att gå för långt. Många faktorer påverkar hur en bil utvecklas ur rostsynpunkt.
Att min SPA-plattformsbil har medelmåttigt rostkydd det vet jag. Ett medelmåttigt rostskydd innebär väl inte att en bil har rostproblem. Men det är inte avgörande för valet av bil för mig att en bil har medelmåttigt rostskydd. Visst hade det varit trevligare om Volvo hade lika bra rostskydd på SPA-plattforsbilar (som din och min) som de hade på t.ex. förra och förrförra generationen. Men nu är det inte så. Det är dock inte det största problemet för MIG, rostskyddet på min V90, utan det är mjukvaran som inte är så bra och stabil som jag och nog många med mig anser, ifall man kört en Google-bil längre än bara kort tid. Visst har det blivit bättre men jag tycker inte man skall släppa ut mjukvara i en bil som var i det skick min bil hade vid leverans för 17 månader sen och en del versioner framåt. Det är min personliga åsikt. Om det är hårdvara som monteras i bilar som är undermåliga eller inte testats tillräckligt noggrant är det väl lika illa? Men inget här i världen är perfekt, så bäst är nog låta Volvo bevisa de kan rätta till både mjukvarufel och hårdvarufel. Sen hur lång tid det bör ta med rättningen kan alltid diskuteras. Beror kanske lite på hur allvarligt felet är. Hur allvarligt felet är på din bil har jag ingen aning om. Men kan man undvika problemet genom att köra på lite annorlunda sätt kanske man kan stå ut tills lösning finns?

Berget43 skrev: sön 22 jan 2023, 11:15 Jag ska inte behöva läsa på om avtalsvillkor eller om konsumentlagar. Om Volvo vill vara premium så borde de själva kompensera mig med 30% rabatt på månadsavgiften och även erbjuda att ta tillbaka bilen. Det är premium kundservice. Min tidigare VW Tiguan var ett högteknologiskt prestigebygge mekaniskt jämfört med denna c40. Lite displayer i bilen och fin design imponerar inte när resten känns som skräp. Hade gärna fått denna utbytt till senaste VW Tiguan med 200 Hk diesel. Men det kan jag bara fantisera om.
Läsa om avtalsvillkor och lagar:
Där gör du som du vill förstås. Men det är aldrig fel veta om sina rättigheter, och skyldigheter, när man leasar en bil.

Premium och avdrag på månadsavgift:
Att Volvo Care by Volvo kan erbjuda dig att de tar tillbaka bilen måste väl bero på om den går att fixa och annat som borde styras av villkoren i Care by Volvo, och i konsumentlagstiftningen (om det faller under det i ditt fall)?
Prova kräv avdrag med 30% på månadsavgiften eller att du vill lämna tillbaka bilen, om det är det du vill, och ange dina argument, får vi se vad din motpart säger. Vänta inte på att Volvo Care skall erbjuda dig det du sitter och önskar.

Det är tråkigt att höra att du är så missnöjd med din bil. Det tycker jag verkligen.
Vi får hoppas antingen problemet snart blir löst eller du får igenom dina önskemål om avdrag på månadsavgiften eller du får lämna tillbaka bilen. Personligen skulle jag prova de två senare alternativen om problemet är så allvarligt att jag inte kunde köra med bilen och undvika effekten av problemet tills lösning finns framme till bilen. Eller kanske kräva hyrbil om möjligt i avvaktan på att problemet åtgärdas?
Lycka till.
av Berget43
#1529727
Följande mail skrev jag till Care By Volvo lördagen den 28/1. Jag har ännu inte fått svar av dem. Normalt sett så svarar de inom ett dygn. En artikel om att Volvos försäljning dyker; http://www.vibilagare.se/nyheter/volvos ... en-sjunker

Inte hjälper de dem när nya kunder som jag får en bil med både mjukvarufel och mekaniska fel vid leverans. Har besökt verkstaden åtskilliga gånger och de vet inte hur de ska laga det mekaniska felet. Kvar står jag med en defekt ny vara som Volvo vill framställa som premium. Undvik Volvo.

****************************************

Jag har nu väntat sedan verkstadsbesök 13/12 2022 på en lösning på mitt problem. Jag har pratat med konsumentvägledare på kommunen som menar att rimlig väntetid på en komplicerad bilreparation är 2-3 veckor. Jag har väntat 6 veckor nu.

Jag vill börja med att fråga er om jag kan få lämna tillbaka bilen och häva Care by Volvo avtalet. Det är verkligen bedrövligt att en helt ny bil har så omfattande problem så att det inte finns en lösning på dem. På nätet på ett Volvo forum har andra samma problem och berättar att det inte är en reservdel problemet hänger på utan det faktum att Volvo inte vet hur de ska komma tillrätta med problemet.

Jag har lagt upp min leverans av denna bil på sociala medier och löpande kompletterat med vad som hänt sen leverans. Jag tänker att jag inte vill ha denna bilen längre och att Volvo och ni på Care by Volvo svikit mig. Jag tänker att nästa steg blir att skicka in ärendet till Allmäna Reklamationsnämnden. Jag önskar skriftligt svar från er.
av Molind
#1529909
Jag har samma fel på min Twin som jag hämtade i mitten på Januari. Och så länge man inte gasar fullt så har jag inget oljud. Och med mjukvara är det inget att göra då det kan hända vilken bil som heslt. Dock är det tråkigt att du inte vill ha din bil kvar. Men börja med att föra en dialog med Care By Volvo tycker jag.
av Berget43
#1530025
Hej igen, Care by Volvo svarar inte på mina mail lägre. Jag har skickat följande mail utan att få svar:

Skickat 230128

Hej,

Jag har nu väntat sedan verkstadsbesök 13/12 2022 på en lösning på mitt problem. Jag har pratat med konsumentvägledare på kommunen som menar att rimlig väntetid på en komplicerad bilreparation är 2-3 veckor. Jag har väntat 6 veckor nu.

Jag vill börja med att fråga er om jag kan få lämna tillbaka bilen och häva Care by Volvo avtalet. Det är verkligen bedrövligt att en helt ny bil har så omfattande problem så att det inte finns en lösning på dem. På nätet på ett Volvo forum har andra samma problem och berättar att det inte är en reservdel problemet hänger på utan det faktum att Volvo inte vet hur de ska komma tillrätta med problemet.

Jag har lagt upp min leverans av denna bil på sociala medier och löpande kompletterat med vad som hänt sen leverans. Jag tänker att jag inte vill ha denna bilen längre och att Volvo och ni på Care by Volvo svikit mig. Jag tänker att nästa steg blir att skicka in ärendet till Allmäna Reklamationsnämnden. Jag önskar skriftligt svar från er.


Skickat 230203

Hej,

Följande mail skickade jag till er lördagen 28/1 och har ännu inte fått svar. Jag har publicerat mitt mail på webben med tillägget att ni inte svarat. Antagligen för ett ni inte bryr er om era kunder efter det att de skrivit på ett avtal. Alltså efter att ni fått sälja. Jag skulle gärna vilja ha ett svar från er för annars tvingas jag och de som följer ärendet att fortsatt göra våra egna tolkningar och ni framstår som inte trovärdiga och med en dålig kundservice. Jag ska göra det enkelt för er och mig;

Ska ni laga bilen omgående och ersätta mig för tiden som jag fått ha en trasig bil ända sedan leverans?

Eller ska ni ta tillbaka bilen och häva mitt avtal så jag kan skaffa en annan bil som fungerar så som man kan förvänta sig i den prisklassen?

Eller ska vi processa detta via olika instanser där jag oavsett om jag vinner eller förlorar i alla fall ser till att ni tappar 3-5 potentiella kunder om dagen?


Skickat 230205

Hej,

Bifogar avtalsvillkor för mitt Care by Volvo avtal. Jag vill hävda fel enligt följande;

15. VÅRT ERSÄTTNINGSANSVAR
15.1 Om det uppstår fel i bilen som hindrar dig från att använda den eller som du annars inte skäligen ska behöva acceptera, och vilket inte har orsakats genom brott mot dessa Villkor, kommer vi att reparera bilen eller – efter beslut av oss – byta ut den mot en ny. Du har en skyldighet att meddela oss så snart du upptäckt felet i fråga. Du kan ha rätt till ersättningsbil enligt bestämmelserna i punkt 18.

Min bil har sedan leverans 24/11 2022, haft fel på drivlinan som består i ett metalliskt knackande när man ska accelerera. Jag kan inte lita på bilen och har inte kunnat använda den så som jag förväntar mig. Jag har varit inne på verkstad i början av december och därefter väntat på att de ska höra av sig med en lösning. Det har nu gått 7 veckor utan att ni har en lösning på felet på min bil.

Jag vill hävda att min situation är ett brott mot avtalsvillkoren och särskilt det stycket jag bifogar ovan. Jag vill häva avtalet eller begära omleverans av en felfri bil. Jag vill dessutom ha ersättning för tiden som förflutit sedan leverans av en defekt bil.


Skickat 230206

Hej,

Så här skriver en annan kund till er på ett svenskt Volvo forum på Internet som har haft exakt samma fel på sin bil som jag har:

Vid 1198 km: Skrammel från framvagnen. Konstaterats att en låsring som håller högra främre drivaxeln på plats mot elmotorn lossnat med påföljd att både drivaxel samt elmotor skadats, främre elmotor och höger drivaxel utbytta.

Varför svarar ni inte på mail efter det att jag skrivit på avtalet? Känns otroligt oseriöst. När jag väntade bilen så svarade ni alltid snabbt. Nu svarar ni inte alls. Känns otroligt oseriöst.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]