Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1530018
Nu har jag ingen D4 utan en T4 som jag hört också kan ha problem.
Men min har gått 7800 mil, köpte den när den hade gått 4900 och då var den leasad och kördes i Stockholm.
Kör ca 1200 mil om året, service en gång om året.
Inte haft problem med olja, aldrig behövt fylla på mellan.
Enda jag gjort är att byta termostat då jag haft problem. Kör ca 1.2 mil till jobbet och sen hem, använder värmaren när det behövs (pga dåligt batteri har värmaren blivit mindre använd i år)
#1530029
Kör en V60 D4 VEA MY15, automat, och har aldrig fyllt på olja eller haft några problem. Förutom igensatt sotfilter, vilket åtgärdades lätt och fick mig att planera min körning och användandet av värmaren mer effektivt.

Köptes 2017 av första ägaren. Den hade då gått 7,000 mil och har idag gått 18,000 mil men har de tre senaste åren blivit körd betydligt mindre mil per år.

Kör till viss del i storstad och det blir i snitt 5 mil per gång med stopp utan att motorn hinner kallna då jag för det mesta nyttjar motorleder. Däremot är en del av resorna längre än så, 5-15 mil eller mer är inte ovanligt i ett svep. Använder värmaren då och då, men oftast korta stunder (15 min) och låter den vara på under körning tills nålen i mätaren nått nivån i mitten. Har autovärmaren aktiverad vintertid och vid eventuella korta sträckor används inte manuella värmaren. Brukar även tanka bilen innan bränslenivån blir för låg för att autovärmaren ska kunna användas.

”Värmer” inte upp bilen genom att stå på tomgång. Startar bilen och ger det några sekunder, väljer ECO+-körläget och stänger av start/stopp-funktionen. Kör lugnt och fint tills de att bilen känns varm. Har ganska sansad gasfot då jag gillar att försöka ”hyper-mila” men gasar och bromsar med lite mer inlevelse nån gång då och då för att se så allt står rätt till.

Har ingen dragkrok och brukar aldrig köra med last, det blir mest förare och passagerare. Servar en gång om året på auktoriserad Volvo-verkstad och bilen har fått samtliga återkallelser åtgärdade.

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]