Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Chrille97
#1530014
Tjena min 940 1997 b230fk startar inte motorn går runt och allt men den får en gnista på tändspolen när jag vriden om till täning men inget mer
av TheSwe
#1549767
Fick du igång den?
Jag har samma problem.

Fungerade.
Körde hem, stängde av, sen startar den inte mer.

Gjort följande:
Kolla kamrem -ok
Har gnista på stiften -ok
Bytt svänghjulsguvare - ok
Bytt tändförstärkare/modul -ok
Lödit om och även bytt Bränslerelä -ok
Lödit om Spridarrelä - ok
Lossat Fuel rail, det kommer inget bränsle.
Inga felkoder öht. Varken för bränsle eller tändning. Bara 1-1-1 på båda.

Kvar att göra:
Tjuvkoppla bränslepumpen med kabel mellan stift 30 och 87/2 i bränslerelä sockeln. Då ska pumpen gå hela tiden.
Den går ett kort tag vid påslagen tändning och man hör att det "swirlar" i tanken.
Min B230FK har bara en pump och den verkar sitta i tanken. Under nilen sitter bara ett filter.

Funderingar på vad som mer kan fela:
Backventil för bränsle? Var sitter den?
Otät/sprickor i bräslepumps locket in till tanken så att det inte blir tryck nog???
Kan filtret under bilen sätta igen så fort att den stannar en dag till en annan? Låter inte troligt?

Var sitter bränslestyrboxen?
Är väl en Bosch?
Sitter en svart låda bakom motorn på torpedväggen som jag inte vet vad den är?
Har ingen verkstadsbok att kolla i tyvärr!
Någon som har tips?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1549786
Dessa pumpar har den egenheten när dom är i slutet av "livet" att dom plötsligt slutar fungera. För att lika plötsligt fungera ett tag igen
av rd350
#1549792
När du kollat allt, titta då på säkringen till bromsljus...... 97-or har samma säkring till imobilizer! Det var hyffsat vanligt fel när folk körde med dålig släp med kortis till bromsljus, då startade inte bilen nästa gång.
av 945TurboLover
#1550685
"Fungerade.
Körde hem, stängde av, sen startar den inte mer."

Jag hade samma/liknande problem.
Det var bränslepumpen som var på upphällningen.
När jag dementerat den o gav den 12v så gick den igång ett tag om man knackade på den, men dog igen.

Visst kan det vara mkt annat, men just det att den går ett tag till o sedan inte vid nästa start...

Året innan så upplevde jag att motorn dog lätt efter start, fick hålla den igång ett tag.

Som skrivet ovan i tråden så "Den går ett kort tag vid påslagen tändning och man hör att det "swirlar" i tanken" - min pump gjorde inte det på slutet innan den inte gick alls längre.

Har alltså B230FK, 1996.
En pump, i botten på tanken.
av TheSwe
#1565857
Sorry för min dåliga/sena återkppling.

Jag fick igång bilen i september.... efter att sökt mig bakåt i bränslesystemet. Lossat slang efter bränslefiltret sen före, fortsatt utan soppatryck. Alltså bara pumpen kvar att kolla. Men man hörde pumpen gå igång i ca 3 sek som den ska varje gång och man hörde "swirlandet" (vilket egentligen troligen inte ska höras för det var det som var felet). Så jag sög på den roliga uppgiften att sitta dubbelvikt i skuffen och bli galen, först att få lös ena slangen från locket (visade sig vara typ trycklyfts fattning). Sen att få ut pumpen, i som jag uppfattar det, på ett enda sätt i exakt rätt vinkel och vrid. När pumpen väl var ute så såg jag felet direkt. Slangen har släppt från pumpen. En engångsklammer som släppt....
Så fantastiskt skönt att se😊
Sen böka tillbaka allt och bilen startar nu alltid. Dock, och det är en skillnad mot förut, så tänder den och startar nästan men dör vid första försöket. Så nu måste jag vrida på tändningen 2-3 gånger för att bygga tryck sen startar den och går hur bra som helst. Detta gäller både varm och kall.
Så min logiska hjärna (inte kunniga) säger att bränsletrycket fallerar efter ett tag och det borde finnas en backventil. Men var sitter en backventil på en 230FK som bara har ett filter undertill och bara en pump i tanken? Någon som vet var en ev. backventil kan sitta?

/Micke
Bilagor
Screenshot_20231202_110900_Gallery.jpg
Screenshot_20231202_110900_Gallery.jpg (1.07 MiB) Visad 353 gånger
Screenshot_20231202_111104_Messages.jpg
Screenshot_20231202_111104_Messages.jpg (858.85 KiB) Visad 353 gånger
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]