Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1530006
Okalettos skrev: mån 06 feb 2023, 17:13
EbbevonVolvo skrev: mån 06 feb 2023, 15:19 Varför uppdagas detta först nu? Har Elsäkerhetsverket inte tittat på denna laddare innan?
Sverige, liksom de flesta andra länder litar (för mycket, enligt mig) på att tillverkare lever upp till lagarna (direktiven).. Tillverkarna intygar att de gör det, genom att CE-märka (declaration of conformity) sina produkter.. Ingen annan än tillverkaren får CE-märka (även om många tror att det är någon annan än tillverkaren som utfärdar intyg/märkning)..
Kan bara komma på ett land, Japan, där myndigheterna fortfarande gör grundlig slutbedömning, innan en produkt tillåts släppas på marknaden..
En CE märkning ska verifieras av myndigheter.
https://www.sis.se/standarder/ce-markni ... stilltrade
#1530013
Lockis skrev: mån 06 feb 2023, 18:25
Okalettos skrev: mån 06 feb 2023, 17:13
EbbevonVolvo skrev: mån 06 feb 2023, 15:19 Varför uppdagas detta först nu? Har Elsäkerhetsverket inte tittat på denna laddare innan?
Sverige, liksom de flesta andra länder litar (för mycket, enligt mig) på att tillverkare lever upp till lagarna (direktiven).. Tillverkarna intygar att de gör det, genom att CE-märka (declaration of conformity) sina produkter.. Ingen annan än tillverkaren får CE-märka (även om många tror att det är någon annan än tillverkaren som utfärdar intyg/märkning)..
Kan bara komma på ett land, Japan, där myndigheterna fortfarande gör grundlig slutbedömning, innan en produkt tillåts släppas på marknaden..
En CE märkning ska verifieras av myndigheter.
https://www.sis.se/standarder/ce-markni ... stilltrade
Nej så fungerar det inte, man kan tro det, men tyvärr inte..
(Gissar att du läser främst 'marknadskontroll' lockis?)
#1530030
Okalettos skrev: mån 06 feb 2023, 19:03
Lockis skrev: mån 06 feb 2023, 18:25
Okalettos skrev: mån 06 feb 2023, 17:13
Sverige, liksom de flesta andra länder litar (för mycket, enligt mig) på att tillverkare lever upp till lagarna (direktiven).. Tillverkarna intygar att de gör det, genom att CE-märka (declaration of conformity) sina produkter.. Ingen annan än tillverkaren får CE-märka (även om många tror att det är någon annan än tillverkaren som utfärdar intyg/märkning)..
Kan bara komma på ett land, Japan, där myndigheterna fortfarande gör grundlig slutbedömning, innan en produkt tillåts släppas på marknaden..
En CE märkning ska verifieras av myndigheter.
https://www.sis.se/standarder/ce-markni ... stilltrade
Nej så fungerar det inte, man kan tro det, men tyvärr inte..
(Gissar att du läser främst 'marknadskontroll' lockis?)
Precis, det är just marknadskontroll som sker på easee just nu. Så det är så det fungerar, men det finns nog en stor risk med detta förhållningssätt. Det hade varit bättre om man fick ansöka om CE märkning, men det är väl administrativt besvärligt, och hade ställt krav på en organisation som hanterar ansökningarna.
#1530031
Lockis skrev: mån 06 feb 2023, 20:59
Precis, det är just marknadskontroll som sker på easee just nu. Så det är så det fungerar, men det finns nog en stor risk med detta förhållningssätt. Det hade varit bättre om man fick ansöka om CE märkning, men det är väl administrativt besvärligt, och hade ställt krav på en organisation som hanterar ansökningarna.
Ja precis.. Dock inte nödvändigtvis besvärligt, eller anmärkningsvärt dyrt (påverkar ju dock konkurrenskraften, om företaget ska bekosta det hela).. Finns gott om folk (inte så många procentuellt sett iofs) som är väldigt kompetenta (t ex inom tredjeplats-organ, man får vara väldigt kompetent för att få plats).. Utan en kostnadsfråga.. Men, i liberalismens tecken, så tycker 'man' att fördelarna med dylika regler/lagar (läs kronor) väger tyngre än nackdelarna (riskerna), så länge, inte alltför många människor blir drabbas på olika sätt.. Som värst blir skadade.. eller dör..
#1530049
Ett frågtecken som liksom hänger i luften för mig är om andra laddboxföretags laddare ev. kan ha liknande brister vid en kontroll? Det lär vi väl kanske aldrig få veta. Ibland undrar jag om inte bara en egen dedikerad sladd från elcentralen med en jordfelsbrytare och 3-fas CCE uttag (400 volt max 16 ampere) är säkrast? Utan laddbox. Men en säker laddbox är väl att föredra. KISS, keep it simple stupid, som det brukar sägas, tänkte jag närmast på. En laddbox blir väl aldrig säkrare och smartare än de som designat den. Missar de något i konstruktionen eller snålar in på nåt viktigt kan en laddbox bli mindre säker, som allt annat.
#1530057
Är det någon här med en annan box som har inbyggd jordfelsbrytare som också saknar mekanisk (knapp) för test av densamma ? I så fall borde dom även vara möjliga problem..

/Thomas
#1530060
Alla med inbyggd JFB bör ha samma problem. Elsäkerhetsverket har bara testat 6 olika boxar denna omgången. Men zaptec är väl byggd på snarlikt sätt. Så den bör ha samma bekymmer?
#1530062
Lockis skrev:Alla med inbyggd JFB bör ha samma problem. Elsäkerhetsverket har bara testat 6 olika boxar denna omgången. Men zaptec är väl byggd på snarlikt sätt. Så den bör ha samma bekymmer?
Zaptec GO uppger dom skall installeras tillsammans med separat JFB.

/Thomas
#1530064
Funk skrev:Är det någon här med en annan box som har inbyggd jordfelsbrytare som också saknar mekanisk (knapp) för test av densamma ? I så fall borde dom även vara möjliga problem..

/Thomas
Citerar mig själv och svarar:

Garo laddboxar har uttag för separat JFB under höljet, och så är den konfigurerad hos kollegan.. en standard JFB med knapp som skall motioneras var sjätte månad enligt manualen.

/Thomas
#1530077
@Lockis, Så fungerar det i medicinteknikbranschen med produkter i högre riskklasser. Det är en stor administrativ process och många krav som ska uppfyllas. Priserna och leveranstid för nya produkter på marknaden blir därefter...
  • 1
  • 360
  • 361
  • 362
  • 363
  • 364
  • 380

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?