Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1529741
Kört optimerat sedan 90 talet med alla mina bilar och aldrig varit med om att någon ifrågasatt något på varken bilprovningen el garantirep på verkstad och känner ingen som råkat ut för det heller så jag vågar påstå att det är 99,99% riskfritt.

Senaste bilen, XC60in har varit optimerat sedan dag ett. passerat 12kmil strax och servas årligen på Volvo auk verkstad
, gjort garantirep på både drivlina och annat de första 3åren utan frågor om ev optimering.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1529744
Ska den registreringsbesiktigas är de bara boka tid och göra så. Sen om TS bil behöver detta vet jag inte men behövs det inte så hoppar man så klart glatt över den pucken. Har man körkort så anser jag då att man åtar sig att följa uppsatta regler och anser väl det inte vara svårt utan snarare tvärtom att man då aktivt beslutar att man ställer sig över regler.

Vad det gäller bilar som det annonseras ut att de har polestaroptimeringen men denna inte registreringsbeiktigats kommer jag antagligen inte att köpa såvida säljaren inte ordnar med detta först. Är man ute efter att spara in på den summan är det väl billigare att välja BSR och då kan man väl ändå inte registreringsbesiktiga den :-)
av Lockis
#1529754
Osäker på nuvarande Polestar optimeringar. Men det är något verkstaden ska informera om (då du får ett papper som ska lämnas på besiktningen).

@HitTheRoadJack, trimmet lär synas om du krockar. Vid olyckor så analyseras detta. Och då är du rökt.
av S65D
#1529771
Det måste kontrolleras att bilen faktiskt klarar av att reagera som den borde på gaspedalen samt växla lite sportigare än standard. Att Volvo har godkänt och anpassat optimeringen för en bil spelar ingen roll utan här vet en besiktningsverkstad absolut bäst.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1529775
Lockis skrev:Osäker på nuvarande Polestar optimeringar. Men det är något verkstaden ska informera om (då du får ett papper som ska lämnas på besiktningen).

@HitTheRoadJack, trimmet lär synas om du krockar. Vid olyckor så analyseras detta. Och då är du rökt.
*vid olyckor där det möjligen kan ha avgörande betydelse.
av Lockis
#1529795
TommyP86 skrev: lör 04 feb 2023, 17:32
Lockis skrev:Osäker på nuvarande Polestar optimeringar. Men det är något verkstaden ska informera om (då du får ett papper som ska lämnas på besiktningen).

@HitTheRoadJack, trimmet lär synas om du krockar. Vid olyckor så analyseras detta. Och då är du rökt.
*vid olyckor där det möjligen kan ha avgörande betydelse.
Ja förlåt, självklart finns det fall där fordon inte tas i beslag för teknisk undersökning.
av Rolle38
#1529900
Jag gjorde en Polestar optimering på min V90CC D5 diesel my2022. Den ger 245 hk istf 235, men snabbare respons och lite mer hjälp av bakhjulen vid kurvtagning. Man fick sedan med sig ett papper som man skulle ha för att registrera om bilen med de uppgifterna. Ingen ökad skatt/försäkring. Men bilprovningen gjorde sina snabbaste 1.200 spänn på att mata in uppgifterna på papperet till bilregistret.
Men PST:n som gjorde optimeringen sa att man har en månad på sig att registrera om, annars så skickar Volvo in de nya uppgifterna. Och då vet jag inte om det blir någon straffavgift eller så från myndigheten.
Men det känns skönt att "go by the book" om/när något händer.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1530565
Fick denna av ÅF, avser MY 22-24 med Polestaroptimering
87C76D71-3F82-44DC-9546-110168941A08.jpeg
87C76D71-3F82-44DC-9546-110168941A08.jpeg (509.04 KiB) Visad 338 gånger
av Volvoold
#1530608
Regbesiktiga du, så kan du sova gott sen och slippa alla funderingar på vad som kan hända framöver.

"Ett gott samvete är bästa huvudkudden". 😄
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1530614
Det är just det jag inte behöver göra om du tittar i listan.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]