Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1529926
@Steffe3, Ajdå, det där kan få lite konsekvenser. Det är ju ett antal laddboxar installerade, jag har själv en. Hoppas bara att laddarna är så pass säkra att det inte är någon överhängande risk att använda dem. Har dock inte läst om några incidenter med Easee.
#1529938
Steffe3 skrev: sön 05 feb 2023, 23:00 FB_IMG_1675634207688.jpg
FB_IMG_1675634210412.jpg

https://easee.com/se/artiklar/uttalande ... etsverket/

Spännande. Risken finns att Easee har lite att byta ut (?) :oops:
Detta har ju inte specifikt med elbilar att göra i min mening. Men jo, det är oroande. Kommer en rapport nu i veckan, finns en risk att fler boxar likt easee åker på samma sak. Har själv en easee, känner mig inte orolig.
#1529940
henrytuba skrev: mån 06 feb 2023, 09:53 @Steffe3, Ajdå, det där kan få lite konsekvenser. Det är ju ett antal laddboxar installerade, jag har själv en. Hoppas bara att laddarna är så pass säkra att det inte är någon överhängande risk att använda dem. Har dock inte läst om några incidenter med Easee.
Ny, fräsch installation är förmodligen ingen konstighet. Men kan bli bekymmer om några år om skiten börjar arga osv. Min tolkning är att easee behöver kompletteras med en extern jordfelsbrytare, vilket inte framgått. Får se vad som händer framåt.
#1529944
Lockis skrev: mån 06 feb 2023, 10:34
Steffe3 skrev: sön 05 feb 2023, 23:00 FB_IMG_1675634207688.jpg
FB_IMG_1675634210412.jpg

https://easee.com/se/artiklar/uttalande ... etsverket/

Spännande. Risken finns att Easee har lite att byta ut (?) :oops:
Detta har ju inte specifikt med elbilar att göra i min mening. Men jo, det är oroande. Kommer en rapport nu i veckan, finns en risk att fler boxar likt easee åker på samma sak. Har själv en easee, känner mig inte orolig.
Inte mer än att man inte har någon nytta av den utan elbil :oops:

Men ja, det kanske skulle ha varit i en egen tråd egentligen :-)

Tror också att det löser sig, men bra att det uppmärksammas.
#1529974
Jag har också en Easee laddare som installerades i somras.
Varför uppdagas detta först nu? Har Elsäkerhetsverket inte tittat på denna laddare innan?
Funderar på att kvickt som f-n byta ut mina två "vanliga" jordfelsbrytare som sitter i centralen till två nya typ B.
Kommer följa detta nära och noga... :-o
#1529977
Största felet är enligt mig jordfelsbrytaren som inte klarar läckande likström! Om man får ett fel i bilen så det läcker ut likström blir jordfelsbrytaren "blind"! Alltså löser inte jordfelsbrytaren ut vid ett jordfel!
Jo, detta är allvarligt!
  • 1
  • 358
  • 359
  • 360
  • 361
  • 362
  • 380

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]