Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1528973
Ja nu har man ju fått nya planer på bilen igen :nerd: Funderar på att eftermontera lite tillbehör/utrustning allt kommer att in handlas från bilskrotar :-)

Detta gör jag och vill prova bara för det är kul mer eller mindre.
Men har tänkt att montera in en original telefon i bilen, krävs lite grejer å så men värt å testa, dock är dom ju ganska "värdelösa" stenålderstelefon med eget sim-kort från 05 :-/ men hade varit kul att få det å fungera :-) Lär väl få åka in till volvo å få mjukvaran nedladdad.

Det andra är att montera in backsensorer, dock är jag väldigt osäker om det går att göra på en tidig 04a, dom senare går det att göra på :-)

det tredje som jag börjat lite smått med är att montera in nyckelavstängning airbag passagerarsidan, Där har jag fått in själva nyckelavstängningen kablaget till den var redan fördraget :party: men haha fick ju såklart en lysande airbag lampa direkt. Felet är (som jag redan räknade ut innan utläsning) är att PAD-lampan saknas/trasig, dvs den lampan i tak konsolen som talar om att passagerareairbagen är avstängd :-) så blir till att ta den med.
#1529452
Har fått tag på styrenheten för backsensorerna samt allt kablage, själva sensorerna var omöjliga att få loss utan att gå sönder :bored:

Till själva telefonen har jag fått tag på lite grejer, men behöver hela kabelstammen :-o

Å såklart så är man ju tvungen att ladda ner mjukvara för en så simpel grej för att stänga av airbagen på passagerarsidan... Men men man lär sig så länge man lever :-D
#1529883
Hmm detta skiter sig nog :-( Har bara kollat i VIDA, jag själv har men verkar inte finnas någon mjukvara för PHM styrenheten, omladdning och uppgradering finnes. Men inte är det omladdning väl som ska göras för att lägga till styrenheten i min bil eller?

Eftermontera parkeringssensorer verkar inte heller gå då bilen är för tidig :bored: chassi nr 4600- står det på mjukvaran å min har 2105 i chassi nr :bored:
#1533817
Ojoj, en månad senare å jag har fortfarande inte lagt allt bakom mig :-D
Har forskat lite mer å mycket möjligt att det går att lägga till telefon, dock behöver jag in i cem å ändra car configuration :x ska se om det är något jag ger mig på själv eller om jag kan få någon annan att göra det som har bättre koll :-)

Vet inte om jag skrev om de, men monterade in nyckelavstängning till pass. airbagen. Nyckelvredet och PAD-lampan (den som talar om i tak konsolen om pass airbagen är avstängd) behövdes och kablaget var fördraget så en enkel operation eller inte.... Även här måste man in i car configuration och ändra. Finns ingen Mjukvara att ladda ner tydligen, enligt Volvo går det inte att eftermontera.

Fick tag i höstas i ett par backspeglar (kompletta) från en V50 07 (den lite större spegeln) vad som gjorde att jag köpte dom var att dom var R-design, WRG (Water Repellent Glas) el-infällbara och markbelysning.
Plug and play är det inte, Volvo bestämde sig för att göra om elen 07 så det enda som fungerar är utetemperaturmätaren... kontakten är dock exakt likadan, så med hjälp av VIDA så fick jag fram vad varje kabel hade för funktion :-) så har nu stiftat om kontakten så allt fungerar :-)
Just ja, en grej kommer dock att inte fungera och det är skitsamma då jag ändå har deaktiverat det i VIDA 8-) å det är att minnet kommer inte att fungera i speglarna ihop med stolen. Varför jag valt att deaktivera det är för att dom kunde ställa sig helt galet, gissar att potentiometern är paj.

Nästa steg är att montera dom på bil å där behöver jag borra upp två hål :-)

Bilder kommer att komma på det hela :-)
#1534878
Bilduppdatering då på hur det vart med backspeglarna.

Före
IMG_20230315_143626.jpg
IMG_20230315_143626.jpg (2.87 MiB) Visad 2290 gånger

Efter
IMG_20230315_152203.jpg
IMG_20230315_152203.jpg (3.02 MiB) Visad 2290 gånger

Fick borra två nya hål här för att få den nyare spegeln att passa
IMG_20230315_150248.jpg
IMG_20230315_150248.jpg (2.68 MiB) Visad 2290 gånger

En bild jag tog i höstas, har 3st led-ramper monterade. Helt okej ljus, duger att blända alla bilar med automatiska helljus som aldrig bländar av.
IMG_20221124_214423.jpg
IMG_20221124_214423.jpg (2.11 MiB) Visad 2290 gånger
#1544868
Motivationen till att uppdatera här har försvunnit, men skruvas å grejas med bilen :-)

Hänt sen sist då. Har bytt både inre och yttre styrled på båda sidor, bytte länkarmarna bak då det inte gick att rubba bulten för toe bak.
fått tag i R-design pedaler samt ratt som är monterat.
Besikta bilen i Måndags, gick igenom med blankt papper :-)
köpt ett par andra fälgar då jag vart trött på ocean storm.
Bytt vindruta.
Gjort service, bytt olja och oljefilter.

nästkommande är byte av stötdämpare bak då den slår igenom för minsta lilla om någon sitter bak :-/
samt måste byta flexröret då det går att dra isär det helt å hållet.
#1550180
Rattlåset klappade igen förra veckan, Beställt ett på Volvo men fanns inget hemma i Sverige (vilket jag tycker är dåligt) så med tur "preliminärt" datum är satt till den 11/8 aug då ska den förhoppningsvis finnas i Göteborg. :bored:
Tid bokad på verkstad 19/8 för mjukvarunedladdning till den samt mjukvarunedladdning för MOST-off :-)

Hoppas verkligen att rattlåset kommer för har planerat att ta bilen ner till Göteborg 20/8 å ställa ut den på VROM :-)
#1551725
det vart framflyttat, 1a oktober nu istället... Ska ta mig tusan skriva till Volvo att detta är inte okej. Skrev å frågade en Volvo handlare i Norge, delen fanns i lager och dom kunde få den till butiken till Måndag, visst det blir dyrare att köpa den där men det skiter jag fullständigt i. Behöver ha bilen illa kvikt nu.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]