Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amatörmedvolvo
#1529495
Hej!

Har en volvo 850 från 1992 (22000 mil) som precis blivit underkänd på besiktningen.

Bifogar protokollet och undrar om detta är något jag kan göra själv? Har inte mycket erfarenhet av bilar men tillgång till de flesta verktyg och billyft.

Har tidigare bytt bromsskivor, och mindre ingrepp men inget så här omfattande.

Verkstad sa att det skulle kosta mellan 11000-15000 kr. Och det har jag ej råd med tyvärr. Vill verkligen ha kvar bilen då det är ett arv av en släkting.

Tack för all hjälp!
20230201_094126.jpg
20230201_094126.jpg (330.77 KiB) Visad 1209 gånger
av sicnarf
#1529500
Har du gått till en Volvo auktoriserad verkstad? Du kan gå till den lilla lokala verkstaden i din stadsdel.
Alternativt till en arabverkstad och fixa detta för 5000 kronor.
Du behöver byta hjullager fram båda sidor , spindelled vänster fram och motionera bromsen bak.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1529581
Det är inga super-stora saker direkt. Hurvida *du* kan åtgärda det själv kan bara du själv svara på. Vad har du för vertyg? Vad har du för plats att meka på? Hur stor/liten budget har du? Hur mycket tid har du? Och framför allt - hur villig är du att göra det själv?

Hade det varit min bil hade jag gjort följande;
Först, kontrollera att du fortfarande har dom gamla länkarmarna med lösa spindelleder. Förhoppningsvis har du det, då har du genast tjänat in typ 500kr. Har länkarmarna bytts till nyare modellen så är det helt ny länkarm som gäller - tyvärr.
Vänster bakbroms... Är bilen en bruksbil som används typ dagligen? Då hade jag besparat mig huvudvärken och helt enkelt bara köpt ett nytt ok. Motionera kan hjälpa, men när dom är så där långt gångna brukar det sällan hålla i längden - då är det renovering som gäller. Passa på och byt beläggen(båda sidor) också, det är sån löjligt liten summa pengar i sammanhanget.

Hjullagren är väl det mest omständiga. Centermuttern sitter jävlar annama. Har du ingen modell lite kraftfullare mutterdragare så är det handkraft som gäller. När jag böt på min V70 fick jag ta hjälp av ett 3 eller 4m långt parabolrör jag hade liggandes innan skiten släppte.
Det andra problemet som kan uppstå är om drivaxeln är limmad... Tveksamt att den är det på en -92a, men den kan ju blivit det i efterhand. Då är det ett rent och skärt HELVETE att få ur drivaxeln ur hjullagret. STOR slägga, värme och sjujävla mycket våld är vad som kan krävas.
När du väl fått ur drivaxeln så är det "bara" att byta hjullagret. Det sitter skruvat med 4st E-torx på baksidan av spindeln, storlek kommer jag inte ihåg. Montera i omvänd ordning.
Centrummuttern ska dras med 120nm + 90 grader, det är viktigt att det blir rätt. För löst så glappar hjullagret och kommer skära i förtid, för hårt kommer lagret gå trögt och skära i förtid.

Av dom saker som du fick nedslag på är hjullagren det enda JAG skulle överväga att överlåta till någon annan. Det är för mycket som kan jävlas där om man inte har tillräcklig utrustning för att lösa problemen. Men, det kan likagärna gå som en dans på rosor. Det vet man inte fören man börjar riva.
Skillnad mellan limmad resp. olimmad drivaxel: V70in hade limmad axel när jag böt lagret, kändes som att jag behövde banka sönder halva bilen innan den släppte. Hade loss samma drivaxel, nu olimmad, förra året i annat ärende(drivaxeldamask) - jag kunde trycka ut drivaxeln med handkraft.
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1529594
Vilken bra förklaring!

Menar du med limmat skruvlim som sitter på axeln vid hjullagret?

Jag har en 94 och där finns fortfarande lösa spindelleder. Problem med att lossna axeln hade jag inte. Däremot misslyckades jag med att lossna dom 4st E14-Torx som sitter i hjullagret och var tvungen att borra ut 2st.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1529678
Daniel78 skrev:Menar du med limmat skruvlim som sitter på axeln vid hjullagret?
Ingen aning om vad dom använder för lim, kunde likagärna vara svetsat så jävligt som det sitter :-D
sicnarf skrev:LUCIF3R, det var höger bakbromsen som var dålig! Du skrev vänster :-D
Hoppas han inte köper fel OK nu. :-D
Jag vill få det till vänster. vänster bakbroms: 2.1. höger bak: 1.0. Bilen drar i sidled = anliggande broms, mao. är det högst troligt vänster bak som ligger på.
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1529694
Ingen aning om vad dom använder för lim, kunde likagärna vara svetsat så jävligt som det sitter :-D



Metallim 1161370-0
B4ECF93A-1D14-4117-9987-EC866A5CAED8.jpeg
B4ECF93A-1D14-4117-9987-EC866A5CAED8.jpeg (243.15 KiB) Visad 1010 gånger
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]