EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av LJN
#1527776
Nyfiken fråga :) Ni som beställt EX90, antar att ni fått ett fast pris som gäller tills leverans? Och hur hanterar Volvo om det skett prissänkningar? Teslas utspel med sänkta priser bör få påverkan hos andra tillverkare.
av Hertsh
#1527813
Ja det är fast pris. Och det vore korkat att inte sänka priset för de som beställt om bilen inte levererats, eftersom man då skulle få massor av avbeställningar. Men det är inget som står i beställningsavtalet såvitt jag vet. Möjlighet finns däremot att hoppa av helt utan kostnad fram tills bilen går i produktion så det är lätt att sitta lugnt i båten åtminstone till slutet på detta året.

Jag skulle dock inte tro att Teslas prissänkning påverkar EX90. Tesla har bara sänkt model 3 & Y, inte S & X. För mig - självklart inte för alla - är Model X och EX90 de två bilar jag jämför. Där är EX90 riktigt attraktivt prissatt. Jag får den för 300-400k mindre svenska pesetas än motsvarande Model X LR.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1527897
LJN skrev: lör 21 jan 2023, 11:20 Nyfiken fråga :) Ni som beställt EX90, antar att ni fått ett fast pris som gäller tills leverans? Och hur hanterar Volvo om det skett prissänkningar? Teslas utspel med sänkta priser bör få påverkan hos andra tillverkare.
Bilar som c40, xc40, ID4, kona, e-Niro mfl kommer garanterat bli lidande..

En ID4 börjar på 580.000 kr och en c40 börjar väl på en bra bit över 600.000 och en polestar 2 strax över 600.000 kr. Dessa bilar kommer nog bli lidande... Jag hade tagit en model Y rwd alla dagar i veckan med den prisskillnaden. Det är polestar 2 som jag hade övervägt, men den hade nog också fått se sig besegrad.

EX90 drabbas nog inte, så länge priset på model X-inte sänks.. Sen är dessa så dyra att den 100.000 kronorslapp den kanske skulle sänkas med, inte spelar så stor roll för målgruppen.. Den är redan billig om man jämför med EQS suv och model x..
av Hertsh
#1528591
Pratade med min säljare idag. Inget är ännu satt i sten såklart pga att det är en helt ny produktionslina med alla problem det kan innebära, speciellt i en stat som SC i USA som har väldigt svårt med arbetskraft för produktion och ingenjörer just nu.

Oavsett, så är interna målet att starta produktion den första veckan i September. Hoppas att det håller.
av Jmill
#1528774
Får hoppas att det håller. Jag beställde 14/11-22. Ser framemot att få se och framförallt sitta i bilen, enbart sett den på avstånd i Kungsträdgården.
av Hertsh
#1529523
Hoppas leveranser kommer igång samtidigt. Jag vill inte vänta till April/Maj, jag vill ha bilen snarast möjligt. Längtar efter att kunna sälja min Model X, även om det troligen innebär behov av takbox på (skid)semester pga att EX90 är mindre.
av Hertsh
#1540679
Tyvärr meddelar Volvo Cars idag att produktionen är försenad och troligen startar första halvåret 2024. Med andra ord en rejäl försening som verkligen testar mina gränser för hur länge jag vill vänta.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1540714
Min kompis fick en offert för en dryg vecka sedan med leverans om TVÅ år!!!!!!!!!
Behöver väl inte säga att han letar efter en annan bil :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]