NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oskarellernåt
#1529368
Tjena tjena!

Jag köpte farmors Volvo v50 2,4 2005 i december och den har funkat jättebra ända fram till någon gång efter nyår.

Jag skulle åka iväg med bilen och det blåste kallt hela resan hem (typ 25-30 min). I vanliga fall hade bilen blivit varm ganska fort som den tidigare gjort. Men från ingenstans så slutade det att funka. Mätaren för motor temperaturen går till mitten som tidigare. Kan vara värt att säga att jag har för mig att det var rätt kallt när jag startade bilen (-10?).

Jag har även kollat de slangar som går in och ut från kupén samt fyllt på kylarvätska så det går ju varm kylarvätska in i systemet och tänker att det inte har med värmepaketet att göra.

Det kommer lite ljummen luft på höger sida i bilen och kallt på vänster. Har testat alla möjliga inställningar på klimatanläggningen.

om det är kallare (minsugrader) blåser det kallare och om det är typ +10 kan man få upp temperaturen så att man slipper frysa.

Jag har även kollat säkringarna i bilen och kunde inte hitta några som gått.

Funderar på om det kan vara temperaturgivaren inne i bilen? Är inte jättekunnig om bilar men hoppas att jag kan slippa lämna in bilen men behöver veta vart felet ligger.

Tack på förhand :-) ! Hoppas jag fått med mig allt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1529423
Är det tempgivaren inne i bilen som du föreslår så skulle du få en reaktion om du ställer värmen på max. Systemet går då nämligen förbi givaren och skulle blåsa på med max värme :-)
Det jag misstänker (ren spekulation) är att något blandarspjäll har slutat å fungera som ska blanda luften mellan varmt och kallt.
Eller så har systemet bara hängt sig, prova att göra bilen strömlös ett tag (30 min) å se om det hjälper :-)
av Marnlasse
#1529458
jag hade liknade problem, min lösning var att byta "vattenfallet" (köpte beg på ebay jag stämde bara av orgnr. på baksidan) de var billigare där än bildelsbasen.
av Oskarellernåt
#1529466
DayDreamer skrev: ons 01 feb 2023, 19:43 Är det tempgivaren inne i bilen som du föreslår så skulle du få en reaktion om du ställer värmen på max. Systemet går då nämligen förbi givaren och skulle blåsa på med max värme :-)
Det jag misstänker (ren spekulation) är att något blandarspjäll har slutat å fungera som ska blanda luften mellan varmt och kallt.
Eller så har systemet bara hängt sig, prova att göra bilen strömlös ett tag (30 min) å se om det hjälper :-)
Tänkte väl att givaren är för auto funktionen men hade väl lite hoppats att det var så enkelt. Ska testa koppla bort batteriet o se om det hjälper. Funderar på om det kan vara värmepaketet ändå. Hittade nåt exempel på att igenkläggat värmepaket kan ge den effekten jag har. Just med olika tempereratur på höger och vänster sida.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1529557
Känn på slangarna som går in till kupén, är slangarna varma så har du cirkulation i dom, är inte någon av dom varma så har du ett stopp någonstans, förmodligen värmepaketet.
av Oskarellernåt
#1529620
@DayDreamer, Slangarna är varma både in och ut.
här är videon jag tittade på som fick mig att tänka att det är värmepaketet ändå. För om det bara är stopp i en del av värmepaketet så kan det ju fortfarande finnas cirkulation i systemet men att det inte är tillräckligt för att värma bilen.
av Erik Å
#1529660
Är utloppsvattnet lika varmt som det som går in så är det förmodligen inget luftflöde som tar upp värme (typ stängd luftklaff)
Men det finns faktiskt en möjlighet till, på värmepaketen i en del äldre Volvo påstås någon intern mellanvägg mellan in- och utloppsröret kunna gå sönder
Då tvingas varmvattnet inte ut i kanalerna i värmepaketet utan går direkt från inlopp till utlopp..
Om detta är mer än en skröna har jag ingen aning om :-D
av Oskarellernåt
#1529665
Erik Å skrev: fre 03 feb 2023, 17:12 Är utloppsvattnet lika varmt som det som går in så är det förmodligen inget luftflöde som tar upp värme (typ stängd luftklaff)
Men det finns faktiskt en möjlighet till, på värmepaketen i en del äldre Volvo påstås någon intern mellanvägg mellan in- och utloppsröret kunna gå sönder
Då tvingas varmvattnet inte ut i kanalerna i värmepaketet utan går direkt från inlopp till utlopp..
Om detta är mer än en skröna har jag ingen aning om :-D
Skulle nog säga att det är lika varmt ut som in. Känns iaf som att det kan vara värmepaketet iaf. Utan erfarenhet och med den info o kunskap jag hittat o fått så känns det mest logiskt.
av Oskarellernåt
#1530845
DayDreamer skrev: ons 01 feb 2023, 19:43 Är det tempgivaren inne i bilen som du föreslår så skulle du få en reaktion om du ställer värmen på max. Systemet går då nämligen förbi givaren och skulle blåsa på med max värme :-)
Det jag misstänker (ren spekulation) är att något blandarspjäll har slutat å fungera som ska blanda luften mellan varmt och kallt.
Eller så har systemet bara hängt sig, prova att göra bilen strömlös ett tag (30 min) å se om det hjälper :-)
Jag testade att koppla från batteriet under ett tag men det blev ingen skillnad. Tjejens farsa trodde också att det kunde vara klaffar i systemet som slutat fungera. får försöka komma in i systemet och se.
av binkie
#1530869
Koppla ur stolvärmens styrenheter. De sitter under båda framstolarna. Liten svart låda med tre kontaktstycken, två gråa och ett grönt om jag minns rätt. Dessa kan störa ut spjällmotorerna då de ligger på samma databuss till klimatanläggningen.
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]