NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacke1eriksson
#1529328
Tja! Tänkte höra om någon som kan stäcka fram ett förslag hur man kan få dessa missfärgningar att täckas. Mest logiska är väll att man ska måla över de men vad för typ av målar färg, hojta till om någon har bra förslag! Bifoga en bild nedan på hur det ser ut idag!
Användarvisningsbild
av HCP
#1529331
Ser ut att ha varit lackade en gång?
Finns paint-stripper på bl.a. biltema med flera, se till att de är plastrena.
Köp plastprimer och färg gjord för plast, primer först enligt instruktion, typ 2 lager och därefter färg.

Klarlack är jag osäker på, man får kolla med färgen om den ska ha klarlack eller inte och isåfall vilken.
av Jacke1eriksson
#1529396
HCP skrev: ons 01 feb 2023, 10:04 Ser ut att ha varit lackade en gång?
Finns paint-stripper på bl.a. biltema med flera, se till att de är plastrena.
Köp plastprimer och färg gjord för plast, primer först enligt instruktion, typ 2 lager och därefter färg.

Klarlack är jag osäker på, man får kolla med färgen om den ska ha klarlack eller inte och isåfall vilken.
Uppfattat har du någon Aning hur mycket de kommer att kosta ifall de är klarlacken som lossnar? Och vart finns färgen att köpa?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1529421
Vanligt att dom blir så där, antingen lacka om dom, eller kolla på någon skrot efter andra par antingen i aluminium eller trä :-)
av Jacke1eriksson
#1529525
DayDreamer skrev: ons 01 feb 2023, 19:38 Vanligt att dom blir så där, antingen lacka om dom, eller kolla på någon skrot efter andra par antingen i aluminium eller trä :-)
Har du tips på vart man kan köpa lack som passar samma färg?
Användarvisningsbild
av HCP
#1529526
Jacke1eriksson skrev: ons 01 feb 2023, 17:35
HCP skrev: ons 01 feb 2023, 10:04 Ser ut att ha varit lackade en gång?
Finns paint-stripper på bl.a. biltema med flera, se till att de är plastrena.
Köp plastprimer och färg gjord för plast, primer först enligt instruktion, typ 2 lager och därefter färg.

Klarlack är jag osäker på, man får kolla med färgen om den ska ha klarlack eller inte och isåfall vilken.
Uppfattat har du någon Aning hur mycket de kommer att kosta ifall de är klarlacken som lossnar? Och vart finns färgen att köpa?
Kika om du kan ta lös kåpan från dörrsidan, ta med den till någon som kan blanda egen billack. Visa vad du har så kommer de ge dig primer/grundfärg etc som passar för den typen av plast.

Undvik att slipa på plast, du släpper lös silikoner/olja som gör att färgen inte fastnar sen. Det bästa är att skrapa den och spackla ev. hål eller repor med plastspackel eller glasfiber beroende på plasttyp.

Osäker hur enkla dessa är att ta lös, minns inte när jag själv höll på o pillade på dörrarna.

Personligen använder jag Hagmans, finns på bl.a. Jula, deras plastprimer gillar jag. Bra spridning så man kan lacka lätta lager utan rinning.
Innan du lackerar rengör du med aceton (inte sån för naglar, de är olja i den) eller IPA.
Absolut inte T-röd, ever. (det går ibland, men du öppnar pandoras box för problem, så skippa)
av Jacke1eriksson
#1529528
HCP skrev: tor 02 feb 2023, 15:17
Jacke1eriksson skrev: ons 01 feb 2023, 17:35
HCP skrev: ons 01 feb 2023, 10:04 Ser ut att ha varit lackade en gång?
Finns paint-stripper på bl.a. biltema med flera, se till att de är plastrena.
Köp plastprimer och färg gjord för plast, primer först enligt instruktion, typ 2 lager och därefter färg.

Klarlack är jag osäker på, man får kolla med färgen om den ska ha klarlack eller inte och isåfall vilken.
Uppfattat har du någon Aning hur mycket de kommer att kosta ifall de är klarlacken som lossnar? Och vart finns färgen att köpa?
Kika om du kan ta lös kåpan från dörrsidan, ta med den till någon som kan blanda egen billack. Visa vad du har så kommer de ge dig primer/grundfärg etc som passar för den typen av plast.

Undvik att slipa på plast, du släpper lös silikoner/olja som gör att färgen inte fastnar sen. Det bästa är att skrapa den och spackla ev. hål eller repor med plastspackel eller glasfiber beroende på plasttyp.

Osäker hur enkla dessa är att ta lös, minns inte när jag själv höll på o pillade på dörrarna.

Personligen använder jag Hagmans, finns på bl.a. Jula, deras plastprimer gillar jag. Bra spridning så man kan lacka lätta lager utan rinning.
Innan du lackerar rengör du med aceton (inte sån för naglar, de är olja i den) eller IPA.
Absolut inte T-röd, ever. (det går ibland, men du öppnar pandoras box för problem, så skippa)
Stort tack för hjälpen, vilken hjälte!

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]