Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1529267
Komfort uppfattas olika. Jag sitter personligen väldigt bra i den nuvarande generationen volvostolar.

Av de stolar jag provat är det bara BMWs komfortstolar som jag uppfattar som märkbart bättre än Volvos. De allra flesta andra är i mitt tycke sämre. Men jag vill gärna ha en fast stol...
Användarvisningsbild
av Rillee
#1529275
Kan hålla med att stolarna har blivit sämre men inredningen har blivit mycket bättre tycker jag.
Användarvisningsbild
av sewen
#1529286
@dyrtmedbil, Älskar mina stolar! Visserligen värstingstolarna med dynförlängning, sidostöd, nappaläder, fläkt, minne och massage. Bra mycket skönare än elstolarna i min gamla XC70, även om det inte var nåt direkt fel på dom heller.
Användarvisningsbild
av bem
#1529297
Recharged skrev: mån 30 jan 2023, 23:42
sewen skrev: mån 30 jan 2023, 15:22 @least, @Malmstroem,
Ni har säkert rätt. Föreställde mig att en hyrbil skulle vara rätt väl omhändertagen speciellt när den går under en klass som Bilia/Hertz/Volvo kallar för Premium Elite/Luxury.
Var så väldigt många skador på bilen med tanke på att den endast rullat 5000 mil. Tycker jag. Och lite störigt att behöva besiktiga massa skadorna i skumrasket (mörka januari) innan avfärd.
De hyrbilarna får stå ut med en hel del. Har i flera fall sagt till att jag vill byta hyrbil. Det har handlat om bland annat sköldpaddan på instrumentpanelen, avskalade fälgskydd, röklukt/djurpäls i kupén, målarfärg längs bilens sida och i ett fall en bil som utsatts för en allvarligare hagelskur. Mildare saker som större dörruppslag, mindre bucklor, parkeringsskador, övriga repor i lack, fälgskrap, skrap på undersida av framskäm, sprickor i lampglas, revor och jack interiört känns mer som regel än undantag - ibland på bilar med bara några 100 mil på mätaren.
Jag var en gång (2013) på väg att köpa en beg. V70. Jag fick dra ur säljaren att den gått som hyrbil innan. Det var en hel del stenskott och i frontrutan en lite ful lagning av ett stenskott. Två fälgar kantstötta från trottoariskrapning. Såg hyfsad ut på några meters avstånd. De skulle fixa rutan och byta rutan samt byta de två kantstötta fälgarna. Jag ångra mig dock när jag kom hem för jag tyckte bilen inte var så fin som jag ville ha, den var lite för ”sliten”. Det blev en helt ny V70 MY14 istället. Nån mer f.d. hyrbil blir det inte att kolla på för min del i framtiden. Det finns förstås f.d. hyrbilar i finare skick än det exemplar jag kolla på så jag drar inte alla över en kam.
av least
#1529325
perhall skrev: tis 31 jan 2023, 23:26 Det Volvon saknar är justerbara nackstöd, sägs ha med säkerheten att göra, jag vet inte... annars mycket bra!
Mer än sägs ha.
Nackstöden är en vital del av bilens whiplash-skydd.
Och de ska sitta där de sitter för att kunna fånga upp ditt huvud vid en krock.
#1529333
Jag är tillräckligt priskänslig för att kunna tänka mig att köpa en före detta hyrbil. Vår andrabil, en V40 -17 hade gått mindre än två år som hyrbil. Visst -- fälgarna var kantstötta, och den var lite sliten i bagaget. Nu efter att våra två barn använt bilen för övningskörning och den fått åka omkring med två hundar i bagaget är den ännu mera sliten. Fortfarande är den i gott mekaniskt skick, men fälgarna ser inte roliga ut -- och det är en del hundhår i bagaget.

När bilen blir äldre och billigare så blir de flesta potentiella köpare mindre brydda om en del kosmetiska fel. Pris och att den fungerar blir viktigare. Jag ser inget stort fel med en äldre hyrbil. I en ideal värld så ska bilen ha haft en pedantisk ägare före mig -- men dessa bilar brukar ofta kosta mer än det smakar.

(När frun drog upp fälgen på vår XC90 när den var några månader gammal bytes fälgen ut. Nu när den är några år gammal tror jag inte att jag brytt mig. Det är första skråmorna som känns mest. I alla fall för mig. )
Användarvisningsbild
av sewen
#1529342
Själv köpte jag relativt nyligen fyra begagnade fäljar som hade en del kantskrap. Syns om man böjer sig ned och tittar nära. Många tusenlappar kostade dom även om det var rätt billigt jämfört med lika dana i bra skick. Hade jag köpt dom nya hade jag inte ens fått 1 fälg för det jag gav för alla fyra. Tanken är att snygga till lite med hjälp av en dremmel och ev dra på lite klarlack.

Jag funderade på att köpa en nackkudde till bilen. Men det var precis när jag skaffade den. Nu har jag insett att det befintliga nackstödet är tillräckligt bekvämt för mig. Jag vet inte, kanske inte är så kinkig helt enkelt.. ;-) Men kanske kan va nåt för de som söker mer komfort. När jag frågade om den hos Volvohandlare hade de aldrig sålt den. Den fanns inte ens för påseende i butiken. Kostar ca 900kr har jag för mig.
Bild
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 15685/2018
Bilagor
nackkudde.jpg
nackkudde.jpg (31.74 KiB) Visad 471 gånger
av Lockis
#1529355
dyrtmedbil skrev: tis 31 jan 2023, 19:08
sewen skrev: sön 29 jan 2023, 20:23 Menar du rent allmänt nu eller?
Jag tycker det är stor skillnad på komfort/kvalité beroende på utrustningsnivå. Läderklädd instumentbräda, akustikrutor, nappaläder osv gör verkligen skillnad.
Har just haft en basutrustad V90 som lånebil medan min ordinarie och rikligt utrustade V90 CC var på verkstaden och det var som natt och dag.
Själv väljer jag en välutrustad V70 före en basutrustad V90.
Ja, menar allmänt. Tycker Volvo gått ner sig i komfort. Inte ens de bästa stolarna är sköna, så kostnadstillägg hjälper inte. Stenhårda och tunna säten. Finns det ingen som provsitter stolarna innan massproduktion?
Håller inte med dig.
Både sportstol och komfortstolarna är grymma. Men den där standard stolen utan dynförlängning är urkass. Elstolarna är alla amajsing.

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]