Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1529234
Har i en annan tråd framfört att radion i min nya XC60 Late 2023 är den sämsta radio med marginal jag haft av alla mina Volvo bilar. Har Volvo helt enkelt köpt något billigt som fungerar i storstäder men inte på landsbygden? Körde idag en triangelrunda på 25 mil och upplevde många radiostörningar med sprak, låg ljudnivå och tom. att radion hade problem med att hitta FM3 efter ett kort stopp i Karlskoga.

Är det någon som har diskuterat detta med sin PS och finns det någon fix/åtgärd på gång? Har svårt att tro att det kan bero på mjukvara utan jag lutar mer åt hårdvaran? Radiomodul eller antennlösning?
#1529299
Sämsta med min radio (V90 MY22, Google infotainment) är att ibland går det inte byta kanal och ibland går det inte stänga av radion . Först när jag då inaktiverar bilen slutar radion låta. Irriterande. Har aldrig haft en Volvo tidigare där såna här basic saker med radion strular. Blir nästan aldrig jag har på radion för detta. Jag blir så irriterad när felet kommer. Men det kanske är sånt man får leva med när man kör Volvo numera? Jag orkar inte bry mig om såna här knasigheter. Bilen går köra med och det är det viktigaste tänker jag. Såna här mindre viktiga grejer kan man ju strunta i använda så slipper man störa sig på det.
#1529312
Bra inlägg av Er alla! Är det någon här på forumet som är insatt i den ”tekniska” orsaken till problemen?
Ska prova med råden att använda en radioapp och dess funktion på ”landet” under körning.
#1529336
Lockis skrev: tis 31 jan 2023, 21:17 Kör med internetradio. Funkar hur bra som helst. Vanlig radio är något jag aldrig kommer återvända till.
Samma här! Jag har inte lyssnat på "vanlig" radio sedan 2012 när jag fyllde huset med Sonos. Lite senare i bilen dock. Jag kan inte lyssna på FM radio för det svider i öronen.
Däremot kan det bli problem för mina föräldrar. Farsan blir 76år i april och i juni får dom sin nya XC60. Han sa att den ska ha DAB. Men det är ju illa som fan eftersom det bara finns en DAB station här på glesbygden. Jag får lösa det åt dom med surf och Spotify.
#1529343
Har nu laddat ner SR Play då den är reklamfri mm. och den fungerar bra just nu :) Dock så kommer jag inte åt inställningar för att välja nedladdningshastighet? På min g:a Androidmobil där SR Play finns så kan man välja verktyg-/inställningar men inte i bilen?

Mer, det finns en "undermeny" till volymen där man ställer inbördes förhållande för olika ljudkällor? Bifogar en bild på den då jag inte riktig är säker på vad respektive stapel hanterar.

Från övre del:

Aktuellt volymläge
Telefonljud
Notiser
Google röst/navigering?
( Pil ) Osäker, navigeringsljud?
( Högtalarsymbol ) Osäker, någon form av "Mastervolym" och hur ska den användas?

Bild
Bilagor
volym.jpg
volym.jpg (494.51 KiB) Visad 1122 gånger
#1529351
Perra83 skrev: ons 01 feb 2023, 10:43
Lockis skrev: tis 31 jan 2023, 21:17 Kör med internetradio. Funkar hur bra som helst. Vanlig radio är något jag aldrig kommer återvända till.
Samma här! Jag har inte lyssnat på "vanlig" radio sedan 2012 när jag fyllde huset med Sonos. Lite senare i bilen dock. Jag kan inte lyssna på FM radio för det svider i öronen.
Däremot kan det bli problem för mina föräldrar. Farsan blir 76år i april och i juni får dom sin nya XC60. Han sa att den ska ha DAB. Men det är ju illa som fan eftersom det bara finns en DAB station här på glesbygden. Jag får lösa det åt dom med surf och Spotify.
Inbyggd surf i Google bilarna. Och Spotify app, eller TuneIn/radio.se app finns. Är vad jag använder i min v60 Google bil.
#1529352
LJN skrev: ons 01 feb 2023, 11:14 Har nu laddat ner SR Play då den är reklamfri mm. och den fungerar bra just nu :) Dock så kommer jag inte åt inställningar för att välja nedladdningshastighet? På min g:a Androidmobil där SR Play finns så kan man välja verktyg-/inställningar men inte i bilen?

Mer, det finns en "undermeny" till volymen där man ställer inbördes förhållande för olika ljudkällor? Bifogar en bild på den då jag inte riktig är säker på vad respektive stapel hanterar.

Från övre del:

Aktuellt volymläge
Telefonljud
Notiser
Google röst/navigering?
( Pil ) Osäker, navigeringsljud?
( Högtalarsymbol ) Osäker, någon form av "Mastervolym" och hur ska den användas?

Bild

I Google bilen så måste man vända sig till inställningar i appen. Finns det inget ”kugghjul” så finns inga inställningar att göra.

Din observation kring volymerna är korrekt. Master volymen används ju när du skruvar på volym ratten.

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?