NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1007585
Någon som vet om det skiljer något på dieselvärmarna på sista årsmodellerna (från MY10 till MY12)?
Visuellt ser de identiska ut om man googlar på bilder.
Letar en begagnad värmare och det frestar ju att köpa en med så få mil/år på nacken som möjligt

Men i min MY10 har själva värmaren artikelnr 31308265 och alla senare MY11-MY12 med få mil (och förhoppningsvis bränntimmar) har nr 31291773

Kollar man stycklistan i VIDA är alla komponenter utan värmaren från Eberspächer identiska, även mjukvaran som laddas i bilen har samma nr, borde inte det betyda att brännaren går styra oavsett ev skillnader i dess mjukvara!?
31291773 Parkeringsvärmare CH 590000- V50, 2010, D5244T13 Tillsatsvärmare, bränsledrivna Värmare diesel appl 1.00 SW 30664638
31308265 Parkeringsvärmare CH -589999 (31267154) V50, 2010, D5244T13 Tillsatsvärmare, bränsledrivna Värmare diesel appl 1.00 SW 30664638

Numret inom parantes 31267154 ger inga träffar i VIDA men googling bekräftar att det är ett alternativt nr för varianten 31308265

Eberspächer verkar ha två varianter
25 2542 och 25 2270
Bild
#1007613
Jag vet att det skiljer i själva styrenheten för på dom senare finns bla fjärrstart. Laddar man bara in rätt mjukvara så bör det väl vara lugnt tror jag. Samma styrenhet till andra modeller men olika mjukvara.

Prova och återkom :)

Men bara för att det är från en kortmilad betyder inte att den är bra. Har man fel körmönster så sotar den igen ändå :)
#1007629
Fått nys om en värmare från en V50 MY12 som inte hann gå 100mil!
Enligt chassienr är bilen tillverkad 201201, såldes den inte på studs kanske värmaren aldrig kom till användning innan bilen smälldes..
Ska åka och kolla på den till helgen om den verkar passa!
#1010318
Då är den nya värmaren installerad och funktionsduglig! Då har jag en extra att leka med!

Bild

- var hittar man reservdelar billigast?
Behöver åtminstone en ny motor till förbränningsfläkten, hittat lösa motorer på eBay för 450kr och hela "fläktgaveln" i England för 1400kr.
#1010336
P210 skrev:Då är den nya värmaren installerad och funktionsduglig! Då har jag en extra att leka med!

Bild

- var hittar man reservdelar billigast?
Behöver åtminstone en ny motor till förbränningsfläkten, hittat lösa motorer på eBay för 450kr och hela "fläktgaveln" i England för 1400kr.
YAY! :) Bra att veta att det fungerar iaf!

Jag kollade upp återförsäljare till Eberspächer som fanns nära mig och åkt dit några gånger. Men det gäller ändå att kontrollera priset för ibland är faktiskt Bilia inte dyrast :) Värmarnumret MÅSTE du ha med dig om dom skall hitta rätt reservdel. Finns också någon sida jag inte längre kommer ihåg med bra priser på reservdelar. Även eBay har ibland lite fynd faktiskt.
Söker du här på forumet så tror jag att jag har skrivit ut priser på dom flesta reservdelarna. Bytt allt i min värmaren förutom brännkammaren vilken jag gjorde rent med Kaukstiksoda eller hur det stavas... Allt annat är bytt inklusive kontaktstycket :)

Jag antar att du har hyfsad koll men byt glödstift och stiftsilen och flamvakten trots att dom kanske är hela när du ändå river den. Kontrollera och rengör kontaktytorna för vattentempgivaren å så också. Mina hade ärgat rätt fin fint :)
Glöm inte packningarna men tror du har koll :D
#1010347
Tack för infon, ska rota lite i forumet!
Sa jag att Volvo hade fastpris på 1200:- för byte och installation av värmaren på D5:an! - finns ett par centimeter extra mot PSA motorerna sa meken, man slipper bli rödriven på armarna här... och man behöver inte lossa motorfästet och vinkla fram motorn!
Så för det priset vill jag inte ens försöka mig på operatrionen själv! - behövs är det bara att låta dem skifta tillbaks igen..
Ska börja riva ned den gamla, rengöra och se hur den ser ut, vore kul att kunna provköra sen utanför bilen, finns ju en del på Youtube som kör dem i en spann!, ser kul ut :D
Bild
Om man hittar en bränslepump och får lite rotation på kylvattnet borde det väl räcka att ge den lite spänning, verkar som att en del värmare har kvar funktionen med att låta värmaren kunna starta på en 12V spänning istället för signal i testsyfte så man inte behöver ha den ansluten till styrelektroniken.
#1010351
P210 skrev:Tack för infon, ska rota lite i forumet!
Sa jag att Volvo hade fastpris på 1200:- för byte och installation av värmaren på D5:an! - finns ett par centimeter extra mot PSA motorerna sa meken, man slipper bli rödriven på armarna här... och man behöver inte lossa motorfästet och vinkla fram motorn!
Så för det priset vill jag inte ens försöka mig på operatrionen själv!
Så om det behövs är det bara att låta dem skifta tillbaks igen..
Så jag ska börja riva ned den gamla, rengöra och se hur den ser ut, vore kul att kunna provköra sen utanför bilen, finns ju en del på Youtube som kör dem i en spann!, ser kul ut :D
Bild
Om man hittar en bränslepump och får lite rotation på kylvattnet borde det väl räcka att ge den lite spänning, verkar som att en del värmare har kvar funktionen med att låta värmaren kunna starta på en 12V spänning istället för signal i testsyfte så man inte behöver ha den ansluten till styrelektroniken.
Ofasen. Det var ändå ett ganska bra pris men kostnadsmedveten som jag är så hade jag än mer rivit loss den själv om det är enklare! :) :)

Haha, så du har också tittat på sådana filmer? :) :)

Var försiktig då luft i vattnet gör att värmaren kan överhettas och styrenheten kan faktiskt ta skada så kör inte länge med den utanför bilen.

Det finns en guide skriven av mig angående värmaren men bilderna å det fungerar dock inte längre men har dom på datorn. Manualen som är till värmaren visar alla reservdelar osv som behövs och hur man gör för att lossa på allt osv.
Så har du inte öppnat en sådan värmare så varje gång du öppnar den och värmaren faktiskt har körts några gånger så går packningen sönder direkt. Den stora runda... Hmm. Det finns packningssatser å så att köpa också om man vill.

Rekommenderar dig att faktiskt byta mer eller mindre allt i värmaren om du har tänkt att montera den igen någon gång. Jag snålade in och bytte bara det som felkoderna visade men inte långt efter så visade det sig att annat också behövde bytas. Rev ner värmaren 4 eller 5 gånger innan jag fick ordning på den! Inget roligt jobb. Hade jag istället gått igenom den å bytt allt från början hade jag sparat riktigt många arbetstimmar och irritation! :) Dock så är det en bruksbil och kan inte vara stående mer än helgen men ens knappt det.
Just det ja. Om du gör renoveringen utan servicemanualen så var extremt noga med skruvar osv för det är OLIKA längder på dom :) Och om du tar loss och byter fläkten så håll koll på hur kablarna ligger för lägger du dom annorlunda så kommer dom skava söder sedan. Var noga!
#1012639
Kunde jag absolut gjort, styrenheten är lös, sitter i ena gaveln, men jag ville ha allt nytt och den gamla att mecka med.
Har haft isär den nu och beställt ny fläktmotor, glödstift och lite annat smått och gott...
Bränkammaren var hel och såg inte så hemsk ut, ska försöka rengöra den först.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]